• Anonym (D)

Sjukfrånvaro

Jag har praktik på en arbetsplats. Och har en kontaktperson på kommunen som fixat platsen och som även ska hjälpa mig få jobb när det är dags.

Jag sa till honom att jag känner mig redo att börja arbeta med vanlig anställning. Då fick jag en uppläxning kring att min närvaro är för låg och att det är Normalt att endast ha 1-2 sjukdagar per år. Jag har problem med ångest och det gör att jag har lite frånvaro. 

Stämmer det att ni som arbetar på vanlig anställning bara är sjuka 1-2 dagar per år?

• Svar på tråden Sjukfrånvaro
  • Anonym (Frisk)
    Anonym (Strödagar) skrev 2023-04-03 17:05:48 följande:

Det var snabbt jobbat att bliva med magsjuka eller influensa på 1-2 dagar. Hur mycket extrajobb det blir för arbetsgivaren beror på vad man jobbar med. 

En massa extra funktioner är ett möte på 5-10 minuter det kan inte vara särskilt betungande. 

Vet inte om det är så snabbt? Magsjuka brukar vi vuxna klara oss ifrån och en lättare förkylning behöver väl inte mer än ett par dagar.

Hos oss blir det mycket mer än ett 5-min möte, bland annat kopplas HR in. Så det är nog olika rutiner på olika arbetsplatser gissar jag.
  • Anonym (väldigt sällan)

Före pandemin när jag jobbade heltid på kontoret så var jag väl hemma max en gång per år pga sjukdom. Det är ju inte normalt att ha sjukdagar regelbundet om man inte jobbar i en verksamhet där man blir smittad av arbetsplatsen, alltså tex förskola. 

• Anonym (Strödagar)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-03 18:00:18 följande:
    Vet inte om det är så snabbt? Magsjuka brukar vi vuxna klara oss ifrån och en lättare förkylning behöver väl inte mer än ett par dagar.

Hos oss blir det mycket mer än ett 5-min möte, bland annat kopplas HR in. Så det är nog olika rutiner på olika arbetsplatser gissar jag.
    Det är ändå deras val hur de vill göra så det har jag inte dåligt samvete över. 
  • Anonym (Sims)

Det är ju lättare att bemanna om någon är sjuk flera dagar i sträck ån om någon är sjuk lite då och då, särskilt jobb som kräver full styrka på plats.

Tex om en kollega ringer sig sjuk måndag morgon och kommer vara hemma hela veckan 5 dagar, så löser man ofta bemanningen för hela veckan på måndagen. Övriga kollegor vet alltså vem som kommer komma och jobba.

Men om en kollega ringer måndagen första veckan och torsdagen andra och onsdagen tredje osv blir det jobbigt för alla att hela tiden lösa bemanning en dag varje vecka.

Sedan såklart är man sjuk så är man sjuk och psykiskt mående ingår såklart i sjuk. Men är man borta många strödagar ofta kanske det finns bättre lösning som chefen kan lösa tillsammans med den anställda. Tex kolla över arbetsmiljön, om personen har rätt hjälp av vården, om personen behöver gå ner i tid eller kanske vara sjukskriven en viss procent.

Man kan inte hjälpa att man mår dåligt vare sig det är förkylning, magsjuka eller ångest. Men är man mycket och ofta återkommande sjuk finns det kanske andra lösningar än att vara borta ofta? Det kan ju inte vara bra för ens egen ekonomi heller med nya karensdagar hela tiden.
    Så rehab-samtal kan vara bra och ta tillvara på dem för att göra jobbsituationen bättre! De flesta arbetsgivare vill ju att deras anställda ska må bra och kunna jobba, både för jobbets, kollegorna och den enskilde individens skull.

• Aliona
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-03 18:00:18 följande:

Jag tänker snarare att om man bara är lite småförkyld så orkar man jobba ändå. Är man så dålig att man inte klarar av att jobba, tex när man har influensa, så går det inte över på 1-2 dagar - och det blir heller inte särskilt uposkattat om man kommer och smittar andra. Magsjuka kan man absolut åka på som vuxen, inte minst om man har små barn, och då ska man vara hemma minst ett dygn efter sista kräkning/diarré så det blir ju som minst två dagar. 

• Anonym (Sällan)

Det är nog olika. Jag är enbart hemma om jag verkligen känner mig alldeles för sjuk för att jobba trots Alvedon i kroppen, eller om jag är oerhört förkyld sådär så snoret bara rinner och hostan är konstant. 

Ser jag tillbaka från nu och 1 år har jag inte varit sjukskriven en enda gång.

Men minns ett annat arbete jag hade där det var en ren befrielse om ngn av barnen var sjuka eller jag själv.  Avskydde den arbetsplatsen och var mer än gärna hemma för minsta lilla.

• Anonym (Frisk)
    Aliona skrev 2023-04-03 20:21:43 följande:

Jag tänker snarare att om man bara är lite småförkyld så orkar man jobba ändå. Är man så dålig att man inte klarar av att jobba, tex när man har influensa, så går det inte över på 1-2 dagar - och det blir heller inte särskilt uposkattat om man kommer och smittar andra. Magsjuka kan man absolut åka på som vuxen, inte minst om man har små barn, och då ska man vara hemma minst ett dygn efter sista kräkning/diarré så det blir ju som minst två dagar. 

Vi kan jobba fullt ut hemifrån så det blir ju annorlunda då vi inte behöver tänka så mycket på om vi smittar. Däremot måste man ju vara pigg för vi har hyggligt högt tempo och att tex sitta och hosta i ett möte med kund funkar såklart inte.
  • Anonym (Mia)

Jobba med barn inom vård och vi har högre frånvaro.Jag själv är sjuk 3-4 gånger per år.

• Anonym (Frisk)

X

Anonym (Sims) skrev 2023-04-03 19:53:12 följande:

Det är ju lättare att bemanna om någon är sjuk flera dagar i sträck ån om någon är sjuk lite då och då, särskilt jobb som kräver full styrka på plats.

Tex om en kollega ringer sig sjuk måndag morgon och kommer vara hemma hela veckan 5 dagar, så löser man ofta bemanningen för hela veckan på måndagen. Övriga kollegor vet alltså vem som kommer komma och jobba.

Men om en kollega ringer måndagen första veckan och torsdagen andra och onsdagen tredje osv blir det jobbigt för alla att hela tiden lösa bemanning en dag varje vecka.

Sedan såklart är man sjuk så är man sjuk och psykiskt mående ingår såklart i sjuk. Men är man borta många strödagar ofta kanske det finns bättre lösning som chefen kan lösa tillsammans med den anställda. Tex kolla över arbetsmiljön, om personen har rätt hjälp av vården, om personen behöver gå ner i tid eller kanske vara sjukskriven en viss procent.

Man kan inte hjälpa att man mår dåligt vare sig det är förkylning, magsjuka eller ångest. Men är man mycket och ofta återkommande sjuk finns det kanske andra lösningar än att vara borta ofta? Det kan ju inte vara bra för ens egen ekonomi heller med nya karensdagar hela tiden.
    Så rehab-samtal kan vara bra och ta tillvara på dem för att göra jobbsituationen bättre! De flesta arbetsgivare vill ju att deras anställda ska må bra och kunna jobba, både för jobbets, kollegorna och den enskilde individens skull.

Precis, och arbetsgivaren har ett ansvar som ska kicka in vid hög och/eller återkommande frånvaro. En bra arbetsgivare har rutiner för sånt och tar tag o problemet.   

På en arbetsplats jag var på för länge sen var det en kollega med hög ströfrånvaro, skulle uppskatta att han var borta närmare 20%, och alltid bara en dag. I stort sett varje vecka alltså. Detta skapade stor irritation bland kollegorna och cheferna gjorde noll, zip, zero. Problemet fick bara flyta ut över övriga. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-03 21:05:39 följande:

X

Precis, och arbetsgivaren har ett ansvar som ska kicka in vid hög och/eller återkommande frånvaro. En bra arbetsgivare har rutiner för sånt och tar tag o problemet.   

På en arbetsplats jag var på för länge sen var det en kollega med hög ströfrånvaro, skulle uppskatta att han var borta närmare 20%, och alltid bara en dag. I stort sett varje vecka alltså. Detta skapade stor irritation bland kollegorna och cheferna gjorde noll, zip, zero. Problemet fick bara flyta ut över övriga. 
    Men en bra arbetsgivare har inte en maxfrånvaro på 1-2 dagar om året. 
Svar på tråden Sjukfrånvaro