• Anonym (Ldrtxx)

Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Hej

Jag har en kollega som har berättat för mig att han tar amfetamin och kokain på helgerna "på kul". Enbart då och då, enligt honom. Men ibland när han kommit tillbaka från lunchen  (innan han gick på lunch var han sur och irritabel) är han väldigt speedad, pratar snabbt och oavbrutet och är jätte- jätteglad.

Grejen är också den att han JÄMT är sjuk från jobbet. På sistone har det varit varje vecka. Han ska alltid gå tidigare och/eller jobba hemifrån pga. otaliga ursäkter.
    Han har också lånat pengar från mig och massor av andra, lönen tar slut samma dag som den kommer in på kontot.

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

• Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?
  • Anonym (Nfnf)
    Tukt skrev 2023-04-18 10:24:20 följande:

...Ja polisen är nog rätt ointresserad av ett sådant tips. Vad ska de göra med det? Jaga en enskild person som i bland på helgerna tar en drog. Inte såå effektivt polisarbete.

Bättre att säga något än inget alls. 
  • Anonym (Nfnf)

Men du vill kanske möta knarkpåverkade på vägarna? 

• Anonym (Nfnf)

Eller vart som. 

Verkar vara många som inte har något emot knark. Skrämmande. Missat informationen om det i skolan kanske. 

• Anonym (Fisk)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-19 08:14:56 följande:

Men du vill kanske möta knarkpåverkade på vägarna? 

Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-19 08:15:34 följande:

Eller vart som. 

Verkar vara många som inte har något emot knark. Skrämmande. Missat informationen om det i skolan kanske. 

Den värsta drogen är väl ändå den som är laglig, alkohol. Ser absolut ingen skillnad på någon som druckit eller tagit något annat. Oavsett vill jag inte ha dessa varken i trafiken eller arbete. 
  • Anonym (Stigma)

Eller vart som. 

Eller så har vi tagit reda på vad som är sant.. men oavsett vilken drog man tar ska man självklart av stå trafik, arbete ..kan du förklara för mig skillnaden på att dricka alkohol eller att tex röka på? Men innan du gör det så ska du veta att alkohol ligger i topp 3 som den farligaste drogen! 
    Medans cannabis kommer väldigt långt ned och tex psycadelica och mdma ligger i absoluta botten! 
  • Anonym (L)

Eller vart som. 

Fast det är ju skrämselpropaganda. För att knark är olagligt medan alkohol inte är det. Hur många våldsbrott begås pga alkohol? MÅNGA. Hur många begås pga cannabis? Inga.
  • Anonym (I)
    Anonym (L) skrev 2023-04-19 12:33:45 följande:
    Fast det är ju skrämselpropaganda. För att knark är olagligt medan alkohol inte är det. Hur många våldsbrott begås pga alkohol? MÅNGA. Hur många begås pga cannabis? Inga.
    Fast hallå det är för alkohol används av iprincip alla och andra droger är sällsynta 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-19 10:06:08 följande:

Eller vart som. 

Den värsta drogen är väl ändå den som är laglig, alkohol. Ser absolut ingen skillnad på någon som druckit eller tagit något annat. Oavsett vill jag inte ha dessa varken i trafiken eller arbete. 
    Inte jag heller. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (I) skrev 2023-04-19 12:36:39 följande:
    Fast hallå det är för alkohol används av iprincip alla och andra droger är sällsynta 
    Sägs ju att det är droger överallt nu?
  • Anonym (Kim)

Du måste skilja på saker och ting. Det ena är att han lånat pengar av dig. Det har arbetsgivaren inget med att göra. Om han droganvändande påverkar arbetet menligt eller är en säkerhetsrisk så bör du påtala det för närmaste chef. Hur kan du vara säker på att han hade substanser i kroppen när han kommer från lunch. Han kan ju vara nyknullad och skitglad. 

Sköt ditt! 

Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?