• Anonym (Ldrtxx)

Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Hej

Jag har en kollega som har berättat för mig att han tar amfetamin och kokain på helgerna "på kul". Enbart då och då, enligt honom. Men ibland när han kommit tillbaka från lunchen  (innan han gick på lunch var han sur och irritabel) är han väldigt speedad, pratar snabbt och oavbrutet och är jätte- jätteglad.

Grejen är också den att han JÄMT är sjuk från jobbet. På sistone har det varit varje vecka. Han ska alltid gå tidigare och/eller jobba hemifrån pga. otaliga ursäkter.
    Han har också lånat pengar från mig och massor av andra, lönen tar slut samma dag som den kommer in på kontot.

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

• Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?
  • EpicF
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-17 11:10:40 följande:

Många är skriker att ringa polisen. Jag tycker snarare att det är viktigare att du kontaktar chefen och din kollega får vård. Det sista en person med missbruk är att hamna hos polisen med alla dessa följder. Men om erat jobb plockar upp kollegan, har samtal och ger stöd kanske personen hittar tillbaka. 

Det är olagligt att ha innehav av kokain (narkotika) i hemmet så självklart ska man kontakta polisen. Vård får personen oavsett. 
  • Anonym (Ldrtxx)

Jag kommer inte kontakta polisen, bara min chef i så fall.

• Anonym (Fisk)
    EpicF skrev 2023-04-17 11:14:26 följande:
    Det är olagligt att ha innehav av kokain (narkotika) i hemmet så självklart ska man kontakta polisen. Vård får personen oavsett. 
    Oavsett så kommer det aldrig att bli bra om personen hamnar i fängelse. Helt jävla galet att låsa in människa som behöver vård. Är ingen skillnad om det är alkohol, sex eller andra substanser. Missbruk och missbruk och det behövs sättas in rätt resurser. Det sista en person med missbruk behöver är att bli va med jobbet fängelse. Då har man för evigt dömt en människa i misär utan någon som helt chans att få ett värdigt liv igen. 
  • EpicF
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-17 11:25:35 följande:
    Oavsett så kommer det aldrig att bli bra om personen hamnar i fängelse. Helt jävla galet att låsa in människa som behöver vård. Är ingen skillnad om det är alkohol, sex eller andra substanser. Missbruk och missbruk och det behövs sättas in rätt resurser. Det sista en person med missbruk behöver är att bli va med jobbet fängelse. Då har man för evigt dömt en människa i misär utan någon som helt chans att få ett värdigt liv igen. 
    Fängelse? Vem pratar om fängelse? 

Du vet att man kan dömas till vård? 

Av med jobbet kan han förmodligen bli ändå. Och då har han sig själv att skylla. 
  • Anonym (Fisk)
    EpicF skrev 2023-04-17 11:28:02 följande:
    Fängelse? Vem pratar om fängelse? 

Du vet att man kan dömas till vård? 

Av med jobbet kan han förmodligen bli ändå. Och då har han sig själv att skylla. 
    Beror på jobbet. Vissa jobb har som krav att personen ska rehabiliteras, lämna prover och vårdas för missbruk. Det är inte alls självklart att man förlorar jobbet. 

Men det är inte polisen man kontaktar först utan chefen. Sen får chefen avgöra vad som händer. 

Som någon tidigare skrev så har inte polisen tid att åka ut till någon som kanske har för eget bruk hemma. De får inte i bostaden hur som helst heller. Så jag ser inget större syfte då problemet är på jobbet. 
  • EpicF
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-17 11:38:31 följande:
    Beror på jobbet. Vissa jobb har som krav att personen ska rehabiliteras, lämna prover och vårdas för missbruk. Det är inte alls självklart att man förlorar jobbet. 

Men det är inte polisen man kontaktar först utan chefen. Sen får chefen avgöra vad som händer. 

Som någon tidigare skrev så har inte polisen tid att åka ut till någon som kanske har för eget bruk hemma. De får inte i bostaden hur som helst heller. Så jag ser inget större syfte då problemet är på jobbet. 
    Narkotikabrott ser polisen rätt allvarlgit på, så självklart ska man anmäla till polisen. Antigen att ts gör eller chefen. 
  • klyban
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-17 11:38:31 följande:

Ringer man polisen så är det otroligt lite chans de ens kommer idag på detta.

Man ska alltid vara vaksam att ange de som tar droger, då en del av dom är extrem irrationella och kan orsaka skada till dig.
    Och speciellt som i detta fallet där det verkar vara rätt överdriven konsumtion också.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2023-04-17 11:51:53 följande:
    Narkotikabrott ser polisen rätt allvarlgit på, så självklart ska man anmäla till polisen. Antigen att ts gör eller chefen. 

Inte för konsument längre.

Det enda de är idag riktigt intresserad av, det är drograttfylla och bär barn tar droger, resten idag är sällan de ens bryr sig, då de har större fiskar att fritera än en konsument.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hmmm ....)

Det verkar som att han sköter jobbet.
    "Glad efter lunchen " kan alla vara efter att ha ätit och vilat.

Låter inte heller som ett missbruk utan partybruk ibland.  Jag hade definitivt inte kontaktat chefen utan i så fall pratat med kollegan om denne ser det som ett problem. 

• Marmite Devil
    klyban skrev 2023-04-17 11:14:06 följande:

De kommer inte bry sig över konsumtion, kanske de gjorde för typ 10år sedan.
    Nu inte så mycket alls, de har större fiskar att fritera än en sketen drogkonsument.

Enda är väl om man ringer in en drograttfylla, då kanske de engagera sig.
    Eller om fordon framförs i arbetet, enda är väl om det är barn, då brukar de komma rätt snabbt.
    Annars inte alls, och chansen de kommer är mycket liten, då de har slutat bry sig om denna del pga de har större problem.

Den sketna drogkonsumenten är anledningen till gängkriminalitetens existens. 

om det är svårt att vara konsument är det svårare att sälja. 
Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?