• Anonym (Ldrtxx)

Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Hej

Jag har en kollega som har berättat för mig att han tar amfetamin och kokain på helgerna "på kul". Enbart då och då, enligt honom. Men ibland när han kommit tillbaka från lunchen  (innan han gick på lunch var han sur och irritabel) är han väldigt speedad, pratar snabbt och oavbrutet och är jätte- jätteglad.

Grejen är också den att han JÄMT är sjuk från jobbet. På sistone har det varit varje vecka. Han ska alltid gå tidigare och/eller jobba hemifrån pga. otaliga ursäkter.
    Han har också lånat pengar från mig och massor av andra, lönen tar slut samma dag som den kommer in på kontot.

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

• Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?
  • Anonym (L)

Nu är jag rätt liberal och anser att folk får knarka om de vill. Men hade det gått ut över arbetet, alltså att jag och mina andra kollegor fick jobba över, ta extra arbetsuppgifter, hoppa in på helger eller liknande, alltså att det får konsekvenser för arbetsplatsen för att personen är bort så mycket - hade jag tagit det med chefen. Inte polisen. Men i första hand skulle jag snacka med kollegan och fråga om detta är ett problem för personen och han vill ha hjälp. 

Gör det inte att du får ett kämpigt arbetsliv och jobbiga dagar hade jag låtit personen hållas. Om man är "sjuk" mycket kommer det till slut att komma fram till HR ändå som får ha samtal med personen och då får de väl ta det därifrån.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ldrtxx) skrev 2023-04-17 10:27:39 följande:

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

Ja du ska berätta både för chefen och polisen.
  • Anonym (omtanke)

Det hela beror lite på vad det är för typ av arbete.
    I grunden så skulle jag absolut berätta för chefen och tala om att jag var orolig för en kollega samt vad jag misstänker är problemet (droganvändning).

Arbetsgivaren har troligen en policy för att hantera detta, oftast med ett samtal + testning hos företagshälsovården.

I många arbeten finns risker om anställda är påverkade på arbetstid. Kanske att man missar nån säkerhetsrutin eller att kunder blir felaktigt påverkade etc.

Jag skulle däremot inte säga till för att tjalla eller sätta dit nån utan för att ta ansvar i arbetet.

• Anonym (Jag)

Har ni en schysst och förstående chef?

• Anonym (sjukdom)

Eftersom han är frånvarande pga sjukdom så mycket, borde chefen ändå vilja ta tag i situationen, så om du berättar det du vet om droganvändning gör du bara chefens jobb lite lättare. I nuläget funderar chefen troligtvis över varför han är sjuk så mycket. Om hen får reda på drogbruket så kan hen lättare börja i rätt ände med sin medarbetare med hjälp av HR.

Din kollega kommer i slutändan bli glad om han får hjälp med sitt missbruk! Jag vet i varje fall ingen som blivit fri från missbruk som hellre skulle velat fortsätta med knark. De brukar snarare vara tacksamma för den personen som tills slut gjorde så att de sökte hjälp även om de just då inte tyckte det var kul eller nödvändigt. 

Att han lånar pengar osv tyder på att han inte är i en bra missbrukssituation utan att det börjar ta överhanden tycker jag. 

• klyban
    Marmite Devil skrev 2023-04-17 11:59:10 följande:
    Den sketna drogkonsumenten är anledningen till gängkriminalitetens existens. 

om det är svårt att vara konsument är det svårare att sälja. 

De tillhandahåller bara de folk vill ha, då samhället inte vill göra detta.

Men vad detta har med detta i TS och göra, de tär en gåta.

Anonym (L) skrev 2023-04-17 12:16:20 följande:

Nu är jag rätt liberal och anser att folk får knarka om de vill. Men hade det gått ut över arbetet, alltså att jag och mina andra kollegor fick jobba över, ta extra arbetsuppgifter, hoppa in på helger eller liknande, alltså att det får konsekvenser för arbetsplatsen för att personen är bort så mycket - hade jag tagit det med chefen. Inte polisen. Men i första hand skulle jag snacka med kollegan och fråga om detta är ett problem för personen och han vill ha hjälp. 

Gör det inte att du får ett kämpigt arbetsliv och jobbiga dagar hade jag låtit personen hållas. Om man är "sjuk" mycket kommer det till slut att komma fram till HR ändå som får ha samtal med personen och då får de väl ta det därifrån.

man kan tycka detta är självklart, men uppenbarligen inte för vissa och det komiska idag är att de flesta får skriva på kontrakt och ändå inte fattar de inte ska använda droger på arbetsplatsen.

Dock skulle jag personligen vara vaksam att anmäla en arbetskamrat för detta, och detta för när någon verkar överdriva som i detta fallet, så kan de bli farliga.
    Det är en risk man kan klara sig utan.

Kanske man kan köra en annan variant och säga hen inte morgonpigg och verkar först kvickna till vid lunch och rejält.

Men man tycker sjukdomsfrånvaron borde skicka upp en varningssignal, kanske redan har.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tukt

Personen och omgivningen hjälps förmodligen bäst genom att påpeka att det är problem på jobbet. Då behöver man inte gola ned folks privatliv utan ta det därifrån där det inte fungerar. Då har personen ett val, är det drogerna som spökar så kan man förhoppningsvis skärpa sig, eller så får det konsekvenser. 
    Med tanke på hur svensk narkotikalagstiftning ser ut, så är en person i princip körd för all framtid om man åker dit. Att ta det med chefen gör ju enbart att det är chefen som får anmäla på hörsägen till polisen, om hen själv inte vill begå tjänstefel.

• Anonym (L)
    Anonym (Ja) skrev 2023-04-17 12:19:33 följande:
    Ja du ska berätta både för chefen och polisen.
    Nej, TS bör prata med sin arbetskamrat. Om det går ut över jobbet, prata med chefen. Om det står en massa pundare med kniv utanför arbetsplatsen varje dag pga kollegan langar från jobbet - ring polisen. 
    Ts har inga konkreta bevis för att kollegan har droger på sig eller hemma eller ens har tagit droger vid dessa tillfällen. Vad är det för översittarattityd att tjalla till polisen dirr? Usch
  • Anonym (Men för i helv...!!)
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-17 11:25:35 följande:
    Oavsett så kommer det aldrig att bli bra om personen hamnar i fängelse. Helt jävla galet att låsa in människa som behöver vård. Är ingen skillnad om det är alkohol, sex eller andra substanser. Missbruk och missbruk och det behövs sättas in rätt resurser. Det sista en person med missbruk behöver är att bli va med jobbet fängelse. Då har man för evigt dömt en människa i misär utan någon som helt chans att få ett värdigt liv igen. 
    Det sista vi andra behöver är folk som kör tunga maskiner, fordon eller håller på med produktion av kritiska saker och är påverkade av droger!

Men jag vill gärna låta tre pundare montera ihop en hjärtstimulator nu och sätta in den i ditt hjärtsjuka barn så kan vi se hur bra det blir?
Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?