Marmite Devil skrev 2023-04-17 11:59:10 följande:
Den sketna drogkonsumenten är anledningen till gängkriminalitetens existens.
om det är svårt att vara konsument är det svårare att sälja.
De tillhandahåller bara de folk vill ha, då samhället inte vill göra detta.
Men vad detta har med detta i TS och göra, de tär en gåta.
Anonym (L) skrev 2023-04-17 12:16:20 följande:
Nu är jag rätt liberal och anser att folk får knarka om de vill. Men hade det gått ut över arbetet, alltså att jag och mina andra kollegor fick jobba över, ta extra arbetsuppgifter, hoppa in på helger eller liknande, alltså att det får konsekvenser för arbetsplatsen för att personen är bort så mycket - hade jag tagit det med chefen. Inte polisen. Men i första hand skulle jag snacka med kollegan och fråga om detta är ett problem för personen och han vill ha hjälp.
Gör det inte att du får ett kämpigt arbetsliv och jobbiga dagar hade jag låtit personen hållas. Om man är "sjuk" mycket kommer det till slut att komma fram till HR ändå som får ha samtal med personen och då får de väl ta det därifrån.
man kan tycka detta är självklart, men uppenbarligen inte för vissa och det komiska idag är att de flesta får skriva på kontrakt och ändå inte fattar de inte ska använda droger på arbetsplatsen.
Dock skulle jag personligen vara vaksam att anmäla en arbetskamrat för detta, och detta för när någon verkar överdriva som i detta fallet, så kan de bli farliga.
Det är en risk man kan klara sig utan.
Kanske man kan köra en annan variant och säga hen inte morgonpigg och verkar först kvickna till vid lunch och rejält.
Men man tycker sjukdomsfrånvaron borde skicka upp en varningssignal, kanske redan har.