• Anonym (Ldrtxx)

Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Hej

Jag har en kollega som har berättat för mig att han tar amfetamin och kokain på helgerna "på kul". Enbart då och då, enligt honom. Men ibland när han kommit tillbaka från lunchen  (innan han gick på lunch var han sur och irritabel) är han väldigt speedad, pratar snabbt och oavbrutet och är jätte- jätteglad.

Grejen är också den att han JÄMT är sjuk från jobbet. På sistone har det varit varje vecka. Han ska alltid gå tidigare och/eller jobba hemifrån pga. otaliga ursäkter.
    Han har också lånat pengar från mig och massor av andra, lönen tar slut samma dag som den kommer in på kontot.

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

• Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Fisk) skrev 2023-04-17 11:25:35 följande:
    Oavsett så kommer det aldrig att bli bra om personen hamnar i fängelse. Helt jävla galet att låsa in människa som behöver vård. Är ingen skillnad om det är alkohol, sex eller andra substanser. Missbruk och missbruk och det behövs sättas in rätt resurser. Det sista en person med missbruk behöver är att bli va med jobbet fängelse. Då har man för evigt dömt en människa i misär utan någon som helt chans att få ett värdigt liv igen. 
    Det kunde personen tänkt på innan den började knarka. Det är olagligt av en anledning. 
  • klyban
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-18 04:56:44 följande:
    Det kunde personen tänkt på innan den började knarka. Det är olagligt av en anledning. 
    DU har en lite sak idag, polisen bryr sig inte.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym

Du ska anmäla både till arbetsgivare och polisen

• fornminne

Jag skulle berätta om det gick ut över jobbet, inte annars.

Jag har inget intresse av att sätta dit folk för enbart innehav, men går det ut över jobb och kollegor (som det verkar göra), har man inget annat val än att agera. Förhoppningsvis kan det leda till att personen får hjälp.

• Tukt
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-18 04:56:44 följande:
    Nej att det är så olagligt har inget med drogen att göra, utan hur man skriver lagar och efterföljer dessa. Där är Sverige i ganska unikt.
  • Kobbe22

Sköt dig själv å skit i andra, är ett bra ordspråk, vad han gör på helgen har hans chef ingenting med att göra

• Kobbe22

Sköt dig själv å skit i andra, är ett bra ordspråk, vad han gör på helgen har hans chef ingenting med att göra

• Anonym (Stigma)
    Anonym skrev 2023-04-18 09:43:05 följande:

Vad ska han anmäla till polisen? Att han tror att kollegan knarkar???

Jo det kommer de nog bli väldigt intresserade av!
    Och varför ska han anmäla till polis, på vilket sätt hjälper det???
  • Tukt

...Ja polisen är nog rätt ointresserad av ett sådant tips. Vad ska de göra med det? Jaga en enskild person som i bland på helgerna tar en drog. Inte såå effektivt polisarbete.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym skrev 2023-04-18 09:43:05 följande:

Håller med . Rätt ska var rätt 
Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?