• Anonym (Ldrtxx)

Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Hej

Jag har en kollega som har berättat för mig att han tar amfetamin och kokain på helgerna "på kul". Enbart då och då, enligt honom. Men ibland när han kommit tillbaka från lunchen  (innan han gick på lunch var han sur och irritabel) är han väldigt speedad, pratar snabbt och oavbrutet och är jätte- jätteglad.

Grejen är också den att han JÄMT är sjuk från jobbet. På sistone har det varit varje vecka. Han ska alltid gå tidigare och/eller jobba hemifrån pga. otaliga ursäkter.
    Han har också lånat pengar från mig och massor av andra, lönen tar slut samma dag som den kommer in på kontot.

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

• Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?
  • Anonym (Men för i helv...!!)

TS: Tala först med din chef, inte polisen. Kanske har de redan misstanke om att något är fel men vet inte vad.

Ditt samtal kan faktiskt hjälpa personen att få styr på sitt liv innan det går käpprätt åt skogen, har du tänkt på det?

• Anonym (Men...)

Naturligtvis ska du det! Och vad är det som är så schysst med kollegan att hans drogproblem inte skulle räknas? Ser inte kopplingen?

• Anonym (jury)

Meningslöst att anmäla det till polisen. Dom kan inte göra något bara för att någon erkänner att denne partyknarkar då och då. Det är olagligt att inneha, vara påverkad av och ha narkotika i blodet, men dom måste ha en konkret anledning att tvinga någon att ta ett blodprov.

Däremot bör misstankarna att vederbörande använder kokain/amfetamin under helgerna och att detta påverkar arbetsinsatsen resten av veckan delges till HR/chefen. Hur dessa därefter hanterar situationen är upp till dem, men det finns ingen anledning att TS att hålla handen över någon som självmant skapar problem för andra på arbetsplatsen.

Oavsett vilka arbetsuppgifter kollegan har är ju kokain/amfetamin rätt så hårda droger, som påverkar personligheten och den psykiska stabiliteten och kan medföra akuta penningbehov som också det kan få konsekvenser på arbetsplatsen. 

• Anonym (Anna)

Dömas till vård? Har du nån som helst erfarenhet av folk som knarkar?? Det är ingen som döms till vård i vuxen ålder, det är en frivillig insats. Har du en aning om hur svårt det är för en vuxen person att få en plats på ett behandlingshem?? Det är mest yngre som får det. Om du knarkar döms du för ringa narkotikabrott och får böter och prick i registret som kommer förstöra för dig i fem år framåt. Det vad som händer, inget annat. Det bästa Ts kan göra är antingen prata med personen i fråga eller kontakta chefen. Arbetsgivaren har förhoppningsvis skyldighet att hjälpa till med vård för personen i fråga.

• Anonym
    Anonym (Ldrtxx) skrev 2023-04-17 11:23:51 följande:

Jag kommer inte kontakta polisen, bara min chef i så fall.

Jag hade inte lagt min näsa i blöt i det där.
    Han skadar väl ingen, inte dig heller?
  • Anonym (Anna)
    EpicF skrev 2023-04-17 11:28:02 följande:
    Fängelse? Vem pratar om fängelse? 

Du vet att man kan dömas till vård? 

Av med jobbet kan han förmodligen bli ändå. Och då har han sig själv att skylla. 
    Dömas till vård? Har du nån som helst erfarenhet av folk som knarkar?? Det är ingen som döms till vård i vuxen ålder, det är en frivillig insats. Har du en aning om hur svårt det är för en vuxen person att få en plats på ett behandlingshem?? Det är mest yngre som får det. Om du knarkar döms du för ringa narkotikabrott och får böter och prick i registret som kommer förstöra för dig i fem år framåt. Det vad som händer, inget annat. Det bästa Ts kan göra är antingen prata med personen i fråga eller kontakta chefen. Arbetsgivaren har förhoppningsvis skyldighet att hjälpa till med vård för personen i fråga.
  • Anonym

Vad jobbar ni med?
    Utsätter han någon för risker om han EVENTUELLT (som du gissar pga okunskap)?

Om nej, låt människan vara.

• Anonym (Fisk)
    Anonym (Men för i helv...!!) skrev 2023-04-17 16:03:28 följande:
    Det sista vi andra behöver är folk som kör tunga maskiner, fordon eller håller på med produktion av kritiska saker och är påverkade av droger!

Men jag vill gärna låta tre pundare montera ihop en hjärtstimulator nu och sätta in den i ditt hjärtsjuka barn så kan vi se hur bra det blir?
    Men om personen hade problem med alkohol. Hur hade du löst det då? Ringa polisen eller ta de med chefen? 
  • annabellelee

Det beror på vad ni jobbar med. Är det något där om han gör fel så går det ut över andra, så ja, då bör du berätta för att inte andra ska fara illa. Annars hade jag låtit bli att dras in i dramat, trappat ner kontakten och slutat låna ut pengar.

• Anonym (Stigma)

1 du pratar med din kollega och framför dina åsikter och tankar, kanske rent av påpekar hur dumt det skulle va att vara hög på jobbet! Du kan ju åxå fråga hur det står till, varför han är borta ofta och varför han behöver låna pengar! Gör det utan att döma eller komna med pekpinnar!
    Missköter han sig på jobbet är det ju rimligt att påpeka det för honom, hur olämpligt det är att just Missköter sitt jobb!
    2 märker du att det kanske handlar om ett missbruk snarare än bruk ( ja man kan bruka droger precis så som andra brukar drogen alkohol) då är det nog bra att få hjälp av chefen, men då ska ju åxå din kollega få hjälp! Själv körde jag min kollega till ett behandlingshem, jag, och chefen kom fram till att det vart det enda rimliga! Han fick den chansen men tyvärr tog han den inte! 
    Att blanda in polisen känns ju otroligt märkligt och fånigt! 
    Har din kollega ett missbruk behöver han få hjälp med det inte bli straffad för det! 

Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?