• Anonym (Besviken)

Så besviken efter lönesamtalet

Min chef säger att jag gör ett toppenjobb, över förväntningarna. Jag har inte en enda sjukdag senaste året. Är aldrig sen. Tar mycket stort ansvar och är en omtyckt medarbetare. 

Jag fick 1% i löneökning. Ett skämt. Har under mina 25 år i arbetslivet aldrig fått så lite.
    Min lön i förhållande till andras är inte hög. Jag ligger snarare en tusenlapp under. Och då jämför jag med de som har lika mycket erfarenhet och ålder. 

Räntorna rusar, inflation. Har knappt hämtat mig efter elräkningarna. hade verkligen trott och hoppats att jag skulle få en bra löneökning. Och så detta. Så besviken. Verkligen.

Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men har pluggat fem år för detta yrke. Ej privat anställd. Skulle lätt hitta ett annat arbete och få högre lön men trivs så bra på mitt nuvarande jobb. Men all lust att prestera det där extra är som bortblåst.

Vad har ni andra fått i löneökning?

• Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet
  • Lynx123

Men om du gör ett så bra jobb som chefen säger kan du ju använda det till din fördel när du löneförhandlar. Annars tycker jag du ska söka på annat håll.

• Anonym (Jag med)

Jag fick 1,7% men andra delar av min kompensation sjönk så att jag fick totalt ca 30% lägre lön. Det slog mot motivationen helt klart. 

Jag har börjat söka andra tjänster för att använda som argument för att justera lönen. 

• Anonym (Idiot)

Älskar sånt här. Folk som tror det är en merit att aldrig vara sjuk och sen får man en käftsmäll. 

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Idiot) skrev 2023-04-18 21:29:51 följande:

Älskar sånt här. Folk som tror det är en merit att aldrig vara sjuk och sen får man en käftsmäll. 

Tack du. Ditt alias idiot säger allt.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Jag med) skrev 2023-04-18 21:21:11 följande:

Jag fick 1,7% men andra delar av min kompensation sjönk så att jag fick totalt ca 30% lägre lön. Det slog mot motivationen helt klart. 

Jag har börjat söka andra tjänster för att använda som argument för att justera lönen. 

Vad tråkigt, tror du det finns ngn chans för dig att kunna hamna på samma nivå igen?
  • Anonym (Besviken)
    Lynx123 skrev 2023-04-18 21:05:43 följande:

Men om du gör ett så bra jobb som chefen säger kan du ju använda det till din fördel när du löneförhandlar. Annars tycker jag du ska söka på annat håll.

Jo, jag sa det också, men chefen beklagade bara att budgeten inte var bättre.
  • Lynx123
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-18 21:49:23 följande:
    Jo, jag sa det också, men chefen beklagade bara att budgeten inte var bättre.
    Då skulle jag nog försöka vända på steken och fråga om den låga budgeten är något oroväckande. Om de inte har råd att behålla dig är det kanske bättre för dig att söka dig till en stabilare organisation. Något i den stilen.
  • Anonym (Johanna)

Låter ungefär som mig.
    Men vår chef var väldigt tydlig med att en stor del av potten i år kommer läggas på x antal personer som tagit på sig mer än övriga. Vilket gjorde att vi andra fick absolut minimum trots att vi hade full pott på alla kriterier som arbetsgivaren satt upp och som vi förstås gick igenom under samtalet.
    Så det kändes rätt kass måste jag säga, du är superduktig här.. du är proaktiv.. du är uppskattad av både mig och verksamheterna.... du är så hjälpsam och ställer alltid upp... så det blir 600kr har jag bestämt.. det blir väl bra.
    Och då VET jag att om jag rör på mig så kan jag lätt få 4-5000kr högre lön än vad jag har idag. Det är nackdelen med att ha varit 7 år på samma ställe nu, man måste byta jobb för att få upp lönen.
    Med den följden då att den som kommer efter mig mest troligt också kräver 4000kr högre lön så då måste ändå chefen öppna plånboken. Då fanns det budget helt plötsligt.
    Det är så kass att det är så.

Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet