• Anonym (Besviken)

Så besviken efter lönesamtalet

Min chef säger att jag gör ett toppenjobb, över förväntningarna. Jag har inte en enda sjukdag senaste året. Är aldrig sen. Tar mycket stort ansvar och är en omtyckt medarbetare. 

Jag fick 1% i löneökning. Ett skämt. Har under mina 25 år i arbetslivet aldrig fått så lite.
    Min lön i förhållande till andras är inte hög. Jag ligger snarare en tusenlapp under. Och då jämför jag med de som har lika mycket erfarenhet och ålder. 

Räntorna rusar, inflation. Har knappt hämtat mig efter elräkningarna. hade verkligen trott och hoppats att jag skulle få en bra löneökning. Och så detta. Så besviken. Verkligen.

Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men har pluggat fem år för detta yrke. Ej privat anställd. Skulle lätt hitta ett annat arbete och få högre lön men trivs så bra på mitt nuvarande jobb. Men all lust att prestera det där extra är som bortblåst.

Vad har ni andra fått i löneökning?

• Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet
  • Mrs Moneybags

Säger som jag alltid brukar säga. Det bästa och nästan enda sättet för kvinnor att få upp lönen är att byta jobb. Byt tjänst inom företaget/organisationen eller byt arbetsplats helt och hållet. 

Annars får man finna sig i 1-2% per år. 

• Anonym (Chef)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-18 20:16:38 följande:
    Så besviken efter lönesamtalet

Min chef säger att jag gör ett toppenjobb, över förväntningarna. Jag har inte en enda sjukdag senaste året. Är aldrig sen. Tar mycket stort ansvar och är en omtyckt medarbetare. 

Jag fick 1% i löneökning. Ett skämt. Har under mina 25 år i arbetslivet aldrig fått så lite.
    Min lön i förhållande till andras är inte hög. Jag ligger snarare en tusenlapp under. Och då jämför jag med de som har lika mycket erfarenhet och ålder. 

Räntorna rusar, inflation. Har knappt hämtat mig efter elräkningarna. hade verkligen trott och hoppats att jag skulle få en bra löneökning. Och så detta. Så besviken. Verkligen.

Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men har pluggat fem år för detta yrke. Ej privat anställd. Skulle lätt hitta ett annat arbete och få högre lön men trivs så bra på mitt nuvarande jobb. Men all lust att prestera det där extra är som bortblåst.

Vad har ni andra fått i löneökning?

Vad säger ert kollektivavtal och ditt fack?
  • Mrs Moneybags
    Lynx123 skrev 2023-04-19 07:14:20 följande:
    Då skulle jag nog försöka vända på steken och fråga om den låga budgeten är något oroväckande. Om de inte har råd att behålla dig är det kanske bättre för dig att söka dig till en stabilare organisation. Något i den stilen.
    Jag är ingen rabiat feminist, men min erfarenhet säger mig att det endast är män som kan gå in till chefen och argumentera för en högre lön. Kvinnor kan bara löneförhandla med fötterna, så att säga. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Mr Moneybags, handlar det inte mer om yrke än om lön? 

Min man tjänar nästan dubbelt så mycket som jag, trots att jag har högre utbildning. Men det beror på att jag jobbar inom kommunen, medan han jobbar i privat sektor, inom en välbetald bransch. Hans yrke är mansdominerat och mitt är kvinnodominerat.

Sen har maken bytt jobb flera gånger de senaste 15 åren, medan jag har jobbat på samma arbetsplats i snart 13 år, bortsett från ett års mammaledighet. Vill inte byta i dagsläget, eftersom löneutvecklingen är det enda negativa. Jag har ingen dålig lön, men vet att jag skulle få upp lönen rejält om jag hittade ett liknande jobb någon annanstans, med den erfarenhet och kompetens jag numera har. 

Men jag älskar mitt nuvarande jobb, trivs på arbetsplatsen och det är nära hem. Bra arbetstider. Det finns så många fördelar, därför har jag blivit kvar. Skulle jag byta arbetsplats skulle jag få börja pendla. Det finns inga liknade jobb i närheten, utan vi snackar minst 30 - 60 min resa, enkel väg. Det är ju inte orimligt långt, plus att det kanske går att jobba hemifrån vissa dagar, det gör jag redan nu.

Men jag har bestämt mig för att vänta tills barnen är äldre. Om några år börjar de högstadiet. Då kanske jag söker mig vidare för att få upp lönen samt vidga mina vyer. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Mr Moneybags, handlar det inte mer om yrke än om kön, ska det stå.

Samt befattning, ansvar mm. 

Det är ju ingen hemlighet att fler kvinnor jobbar i offentlig sektor, med lägre löner och sämre löneutveckling. 

Eller har män lättare att förhandla sig till bättre lön oavsett? Det behöver man inte vara rabiat feminist för att kritisera.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-19 09:02:10 följande:

Mr Moneybags, handlar det inte mer om yrke än om kön, ska det stå.

Samt befattning, ansvar mm. 

Det är ju ingen hemlighet att fler kvinnor jobbar i offentlig sektor, med lägre löner och sämre löneutveckling. 

Eller har män lättare att förhandla sig till bättre lön oavsett? Det behöver man inte vara rabiat feminist för att kritisera.

Nej, jag tror inte att det handlar om det. Jag pratar om samma yrke men en ny plats, eller en ny tjänst på samma arbetsplats - kan vara samma typ av tjänst/samma nivå, men en ny del av organisationen.

Nu är det bara min egen erfarenhet som jag utgår ifrån, men jag har flera kollegor som har bytt arbetsplats (jobbar på ett universitet, de har bytt till ett annat universitet) och fått upp lönen med tusentals kronor. En tjej fick 10 000 mer i lön på den nya arbetsplatsen trots samma titel. 

Jag tror absolut att män har lättare att förhandla till sig högre lön. Sedan vad det beror på kan jag inte svara på. Men enklast för oss är att byta jobb.
  • Anonym (chef2)
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-19 09:12:20 följande:
    Nej, jag tror inte att det handlar om det. Jag pratar om samma yrke men en ny plats, eller en ny tjänst på samma arbetsplats - kan vara samma typ av tjänst/samma nivå, men en ny del av organisationen.

Nu är det bara min egen erfarenhet som jag utgår ifrån, men jag har flera kollegor som har bytt arbetsplats (jobbar på ett universitet, de har bytt till ett annat universitet) och fått upp lönen med tusentals kronor. En tjej fick 10 000 mer i lön på den nya arbetsplatsen trots samma titel. 

Jag tror absolut att män har lättare att förhandla till sig högre lön. Sedan vad det beror på kan jag inte svara på. Men enklast för oss är att byta jobb.

Menar du att manliga kollegor på ditt universitet kunna förhandla sin lön direkt med chefen? Det är anmärkningsvärt i så fall.

Min erfarenhet (som medarbetare och chef) är att man fått ett allt mer begränsat mandat som chef att förhandla lön med medarbetare, inom offentliga institutioner.

De enda tillfällen där jag som chef haft rätt att sätta lön är vid nyanställning eller ändrat uppdrag/tjänst. Och då finns begränsade ramar att hålla sig inom.

Våra löneförhandlingar är centrala och lönesamtalet är ingen förhandling utan syftar till att meddela ny lön och motivera.

• Anonym (Mman)

Runt 8% vilket blev strax över 3000. 

• Yllop
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-18 21:49:23 följande:
    Jo, jag sa det också, men chefen beklagade bara att budgeten inte var bättre.

Hur mycket blev 1 % i rena pengar?

Eftersom du verkar vara offentligt anställd måste det ju finnas ett avtal som styr hur stor löneökning du ska få.

Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet