• Anonym (Besviken)

Så besviken efter lönesamtalet

Min chef säger att jag gör ett toppenjobb, över förväntningarna. Jag har inte en enda sjukdag senaste året. Är aldrig sen. Tar mycket stort ansvar och är en omtyckt medarbetare. 

Jag fick 1% i löneökning. Ett skämt. Har under mina 25 år i arbetslivet aldrig fått så lite.
    Min lön i förhållande till andras är inte hög. Jag ligger snarare en tusenlapp under. Och då jämför jag med de som har lika mycket erfarenhet och ålder. 

Räntorna rusar, inflation. Har knappt hämtat mig efter elräkningarna. hade verkligen trott och hoppats att jag skulle få en bra löneökning. Och så detta. Så besviken. Verkligen.

Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men har pluggat fem år för detta yrke. Ej privat anställd. Skulle lätt hitta ett annat arbete och få högre lön men trivs så bra på mitt nuvarande jobb. Men all lust att prestera det där extra är som bortblåst.

Vad har ni andra fått i löneökning?

• Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet
  • Postman

Jag fick det centrala avtalet gav. 3,9% lönelyft och 0,2 % extra till pension. Här ger man i stort sett alla enligt centrala avtalet, några kan få lite extra om de har fått nått utökat ansvarsområde typ.

• Postman
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-19 09:12:20 följande:
    Nej, jag tror inte att det handlar om det. Jag pratar om samma yrke men en ny plats, eller en ny tjänst på samma arbetsplats - kan vara samma typ av tjänst/samma nivå, men en ny del av organisationen.

Nu är det bara min egen erfarenhet som jag utgår ifrån, men jag har flera kollegor som har bytt arbetsplats (jobbar på ett universitet, de har bytt till ett annat universitet) och fått upp lönen med tusentals kronor. En tjej fick 10 000 mer i lön på den nya arbetsplatsen trots samma titel. 

Jag tror absolut att män har lättare att förhandla till sig högre lön. Sedan vad det beror på kan jag inte svara på. Men enklast för oss är att byta jobb.

Min erfarenhet är att män är långt mer fixerade vid pengar och att arbeta än kvinnor. Kvinnorna hos oss nöjer sig med sin befattning och vill aldrig arbeta mer än heltid. De vill aldrig töja sig lite längre liksom. De brinner långt mer för de mjuka frågorna på arbetsplatsen än de hårda. Mjuka frågor ger sällan så värst mycket i plånboken.  

• Anonym (6 %)

Oj, trodde inte ens man "fick" ge en så låg höjning. 2-3 % är väl standard. Jag fick upp min lön med 6 % och jag tyckte det var snålt (fått extra ansvar så hade en summa jag kände var rimlig då). Har du frågat om anledningen till att du fick så lågt? Om det finns något sätt som ni kan göra för att närma er den ökning du känner att du förtjänar? 

Om du verkligen överväger att byta jobb så skulle jag ställa frågan om cheferna kan tänka sig ställa upp som referenser när du söker. Då är det inget "hot" om att du ska säga upp dig, men du visar att du börjar söka efter annat och de kan få en chans att ta ett nytt samtal med dig. 

• Anonym (Nja…)
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-19 08:51:08 följande:
    Jag är ingen rabiat feminist, men min erfarenhet säger mig att det endast är män som kan gå in till chefen och argumentera för en högre lön. Kvinnor kan bara löneförhandla med fötterna, så att säga. 

Det beror väl på om man vågar ifrågasätta sin lön eller inte. Och om man jobbar i offentlig eller privat sektor. Jag är kvinna, strax under 40 som omskolade mig och bytte till en mansdominerad bransch i privat sektor. Jag var fått upp min lön med ca 25% sedan jag började för två år sedan, genom att ta samtalet med HR och min chef om lönejustering mellan de årliga lönesamtalen. 

Tidigare jobbade jag inom ett kvinnodominerat yrke och där var löneutvecklingen betydligt långsammare. Hände i princip inget lönemässigt på 12 år, men där förhandlade jag till mig andra förmåner. 

Tror det ligger lite mer i nån sorts kollektiv samhällsmentalitet att kvinnor intalas att det inte är någon idé som kvinna. Många av mina kvinnliga vänner tycker det känns otrevligt och ofint att kräva mer lön eller ?hota? med att ta ett annat jobb om det erbjuds. 

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Chef) skrev 2023-04-19 08:37:06 följande:
    Vad säger ert kollektivavtal och ditt fack?
    Betydligt högre. Men i slutänden är det ändå chefen som fördelar pengarna i potten. Har aldrig riktigt förstått hur det egentligen går till. Men om jag fick 1% och vi säger att riktlinjen är 2 så måste ju någon annan fått 3 % då tänker jag.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (6 %) skrev 2023-04-19 19:41:16 följande:

Oj, trodde inte ens man "fick" ge en så låg höjning. 2-3 % är väl standard. Jag fick upp min lön med 6 % och jag tyckte det var snålt (fått extra ansvar så hade en summa jag kände var rimlig då). Har du frågat om anledningen till att du fick så lågt? Om det finns något sätt som ni kan göra för att närma er den ökning du känner att du förtjänar? 

Om du verkligen överväger att byta jobb så skulle jag ställa frågan om cheferna kan tänka sig ställa upp som referenser när du söker. Då är det inget "hot" om att du ska säga upp dig, men du visar att du börjar söka efter annat och de kan få en chans att ta ett nytt samtal med dig. 

Hade bara med budgeten att göra och att chefen tyckte jag ligger ok till jämfört med kollegor. Hen sa typ att Ja men det finns dom som har flera tusen mindre än vad du har. (Ja, 1 person handlar det om, nyexad )

• Anonym (Besviken)
    Madsen skrev 2023-04-19 09:41:16 följande:

0% 0 kr, har inte fått någon löneökning på flera år.

Vad jobbar du med?
  • Studentpappa
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-19 21:50:25 följande:
    Betydligt högre. Men i slutänden är det ändå chefen som fördelar pengarna i potten. Har aldrig riktigt förstått hur det egentligen går till. Men om jag fick 1% och vi säger att riktlinjen är 2 så måste ju någon annan fått 3 % då tänker jag.
    Chefen får en pott uppifrån, säg 1800:-/mån att fördela som motsvarar för att hitta på något 2% på gruppens lön.

Gruppen består av tre anställda A får 1000:-/mån, B får 500:-/mån och C får 300:-/mån.

Spelar chefen lite fult och är säker på att du stannar ändå, kan hen använt av "din" del för att ge någon annan högre som hen är rädd söker sig vidare annars. Eller om chefen tycker det ska vara så utifrån hur ni arbetar.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-19 21:50:25 följande:
    Ja, hela potten ska fördelas.  En arbetsgivare kan inte dela ut mindre än potten till sina anställda.  Det gäller på företagsnivå, inte gruppnivå. 

I vissa avtal kan det finnas en individuell miniminivå. 

Tycker du ska prata med ditt fack 
  • Madsen
    Anonym (Besviken) skrev 2023-04-19 21:54:15 följande:
    Vad jobbar du med?
    Det vill jag inte säga men jag har en sexsiffrig lön. Får rörliga incitament också. Kollade faktiskt upp igår och jag har haft samma lön i 8 år.
Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet