• Anonym (Besviken)

Så besviken efter lönesamtalet

Min chef säger att jag gör ett toppenjobb, över förväntningarna. Jag har inte en enda sjukdag senaste året. Är aldrig sen. Tar mycket stort ansvar och är en omtyckt medarbetare. 

Jag fick 1% i löneökning. Ett skämt. Har under mina 25 år i arbetslivet aldrig fått så lite.
    Min lön i förhållande till andras är inte hög. Jag ligger snarare en tusenlapp under. Och då jämför jag med de som har lika mycket erfarenhet och ålder. 

Räntorna rusar, inflation. Har knappt hämtat mig efter elräkningarna. hade verkligen trott och hoppats att jag skulle få en bra löneökning. Och så detta. Så besviken. Verkligen.

Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men har pluggat fem år för detta yrke. Ej privat anställd. Skulle lätt hitta ett annat arbete och få högre lön men trivs så bra på mitt nuvarande jobb. Men all lust att prestera det där extra är som bortblåst.

Vad har ni andra fått i löneökning?

• Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet
  • Jemp

Vet inte än men det låter lågt ja. Fick du nån motivering?

• Anonym (Nk)

Sök ett nytt jobb, få det samt förhandla upp lönen exakt allt du har och gå sen med det till gamla chefen och säg som det är. Du vill att de matchar den/ gör nått åt din nuvarande lön annars byter du jobb. 

Det är sånt som ger löneökningar, inte att man gör ett toppenjobb tyvärr. Alternativt sök nytt jobb internt. 

• Anonym (Besviken)
    Jemp skrev 2023-04-18 20:31:12 följande:

Vet inte än men det låter lågt ja. Fick du nån motivering?

Att budgeten inte tillät mer. Men en kollega som förvisso har lägre lön än mig fick 2%. Chefen kanske ville höja upp kollegans lön för den var låg, det fattar jag ju, men det känns inte bättre med 1 % för det. Vi är ca 40 anställda. 
  • Anonym (G)

Min fd kollega bytte jobb nyss, och fick upp lönen rejält. Var utlovad ett första långvarigt uppdrag som kunde jobbas på lokalkontoret. Men fick strax innan start veta att det istället skulle pendlas 2,5 h per dag till annat kontor - utan möjlighet till distansarbete.

Först var jag sugen på att följa efter, men sedan lät det inte alls lika intressant.

Själv ska jag ha lönesamtal denna vecka.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Nk) skrev 2023-04-18 20:33:00 följande:

Sök ett nytt jobb, få det samt förhandla upp lönen exakt allt du har och gå sen med det till gamla chefen och säg som det är. Du vill att de matchar den/ gör nått åt din nuvarande lön annars byter du jobb. 

Det är sånt som ger löneökningar, inte att man gör ett toppenjobb tyvärr. Alternativt sök nytt jobb internt. 

Bra tips, men chefen skulle bara säga tack o hej till mig. Jag gör ett bra jobb men är inte unik. Har en ganska attraktiv tjänst så de skulle snabbt hitta någon annan.

Dock är jag öppen för andra jobb, om jag hittar något motsvarande som ligger bra till, även om jag egentligen inte vill byta. 

• Anonym (Besviken)
    Anonym (G) skrev 2023-04-18 20:39:26 följande:

Min fd kollega bytte jobb nyss, och fick upp lönen rejält. Var utlovad ett första långvarigt uppdrag som kunde jobbas på lokalkontoret. Men fick strax innan start veta att det istället skulle pendlas 2,5 h per dag till annat kontor - utan möjlighet till distansarbete.

Först var jag sugen på att följa efter, men sedan lät det inte alls lika intressant.

Själv ska jag ha lönesamtal denna vecka.

Ja det är ju just det med att byta. Har man nära till jobbet och bra villkor så är ju det värt mycket. Besvikelsen kommer lägga sig snart men idag känner jag mig ledsen. Som att det jag gör på jobbet inte är värt något.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (HH) skrev 2023-04-18 20:48:17 följande:

Byt jobb!

Ja, ska fundera ett tag. Trivs bra och har bra villkor. Står ju inte och faller ekonomiskt pga detta men känslan av att inte värderas högre är tung.
Svar på tråden Så besviken efter lönesamtalet