• AHN

Sonen ska utredas för autism, behöver pepp och hopp

Hej!

Är du inte ute efter att säga något snällt, lämna den här tråden för detta är mycket jobbigt och jag orkar inte bli mer ledsen.

Lite bakgrund, min son fyllde precis 3 år och pratar inte än. Därför har vi haft kontakt med logoped och bup under en tid, de har gjort en utvecklingsbedömning och han har nu fått remiss till habiliteringen för utredning om autism.

Han kommunicerar hela tiden, både ber om saker han vill ha, men också i form av delad uppmärksamhet: han vill hela tiden visa mig olika saker, tittar på mig och förklarar med ljud och gester vad han vill dela med sig av, visa eller ?prata om? så att säga. Ser mig i ögonen.

Han har vissa ljud han härmar, som gökuret i Greta Gris: ko-ko! Men när han säger det blir det: oo-ooo.

Han försöker härma när nån räknar men det blir bara ljud, inga ord, men tonfallet är rätt som i ?ett, tvåå, treee?.

Han gör snarkljud när man pratar om att sova, säger nam-nam-nam när han vill ha snacks men det är inte så tydligt, kan lika gärna vara mam-mam-mam. Men samma tonfall och letar efter snacks i min väska/ficka.

Ögonkontakten har alltid varit bra och inget jag ens reflekterat över. Han har alltid varit social, kontaktsökande och kärleksfull, som vi upplevt honom hemma. Älskar lekplatsen och blir jätteglad när han ser andra barn.

På förskolan är det lite annat säger de. Han leker mycket själv men har börjat ta lite mer kontakt med andra barn, klappar dem ibland, skrattar och tittar på de större barnen när de leker. Men generellt är det inte så mycket samspel säger de. Han är också mycket selektiv i maten och äter mest hemma där vi ger säkra kort, då proppar han i sig.

Det som sticker ut mest förutom språket är att han inte är följsam. Det går inte att få med honom på saker han inte vill göra. Det är mycket svårt att avbryta saker han VILL göra. Han följer inte gruppen utan springer dit HAN vill.

Han är väldigt mysig och fin, jätteglad, skrattar och leker och springer och vi har en jättemysig, fungerande men lite extra krävande vardag jämfört med andra. Man måste ofta vara två med honom och man måste alltid planera. Vissa saker funkar inte att utföra.

Min stora oro är språket, samt hur det ska gå för honom i livet. Rädd att han har någon utvecklingsstörning utöver autismen, eller grav autism, eller tänk om han aldrig börjar prata?? Jätterädd för det.

Finns det några positiva berättelser eller nåt någon kan peppa mig med i dessa långa och många månader fram till diagnos, hjälp och psykologstöd? Jag går under av oro och behöver höra att det kan gå bra för honom trots allt. Att det finns hopp att han ska prata.

• Svar på tråden Sonen ska utredas för autism, behöver pepp och hopp
  • Citronella
    AndreaBD skrev 2023-05-12 23:16:55 följande:
    Det skrev hon ju inte, hon skrev handikappvetenskap! Och det är just det som gör skillnaden. Ta reda på saker innan du påstår att folk säger fel. Framför allt innan du säger det flera gånger. 
    AndreaBD skrev 2023-05-12 23:13:54 följande:
    Det är du som tar saker och ting personligt här i tråden. Det som Pyssel återgav var de officiella beteckningarna. Du kan inte skylla på folk för att de återger att det heter si eller så. 

Det har hetat så förut. Man kan inte ta gamla benämningar och använda idag i så fall skulle det vara helt korrekt att säga att autism är psykopati i barndomen (för så trodde man förr) Det har varit en officiell benämning och finns med i gamla upplagor av DSM och ICD. 

Handikapp är inte okej att säga idag inte som sammansatt ord heller. 

• pyssel
    Citronella skrev 2023-05-13 19:34:15 följande:
    Det är du som tar saker och ting personligt här i tråden. Det som Pyssel återgav var de officiella beteckningarna. Du kan inte skylla på folk för att de återger att det heter si eller så. 

Det har hetat så förut. Man kan inte ta gamla benämningar och använda idag i så fall skulle det vara helt korrekt att säga att autism är psykopati i barndomen (för så trodde man förr) Det har varit en officiell benämning och finns med i gamla upplagor av DSM och ICD. 

Du har fel. Det finns några få uttryck där det är både okej och accepterat med ordet handikapp i sammansatt form: handikapptoalett, handikappvetenskap, handikapparkering och möjligen några till. Har förresten använt handikapparkeringen i stan idag, utan att någon i eller utanför bilen blev kränkt. Tänka sig. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-05-13 19:34:15 följande:

Hur länge ska man hålla på och säga emot dig! Du vet inte, men du bara hävdar att du har rätt. Men du har fel. Jo, det är två helt olika saker om det är det enskilda ordet "handikapp" eller om det är ett sammansatt ord som "handikappvetenskap". Det enda kan vara en gammal beteckning, medans det andra fortfarande är aktuell. Så är det faktiskt.

"? Handikapp lever kvar i vissa etablerade sammansättningar där ordet kan vara svårt att ersätta med funktionsnedsättning, som till exempel handikapptoalett. "

www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/handikappad-eller-funktionsnedsatt-sa-ska-du-tanka.f7596492-a69a-4dad-8b66-0620460d0aa5

• AndreaBD
    RaYzLeR skrev 2023-05-13 22:29:21 följande:

Funktionsnedsättning är väl ett bättre uttryck?

Tror du att folk kommer att säga funktionsnedsättningstoalett? 

Jag undrar dessutom lite vad som hänt med definitionen att personen kan ha ett funktionshinder, men ett handikapp blir det först om omgivningen inte är anpassad.? 
  • RaYzLeR
    AndreaBD skrev 2023-05-14 13:14:45 följande:
    Tror du att folk kommer att säga funktionsnedsättningstoalett? 

Jag undrar dessutom lite vad som hänt med definitionen att personen kan ha ett funktionshinder, men ett handikapp blir det först om omgivningen inte är anpassad.? 
    Jag menade att funktionsnedsättning är ett bättre uttryck för asperger/autism. Glad
  • AndreaBD
    RaYzLeR skrev 2023-05-14 16:58:34 följande:
    Jag menade att funktionsnedsättning är ett bättre uttryck för asperger/autism. Glad
    Absolut, men det var vi inte onense om. 
  • SweeneyTodd
    Embla twopointoh skrev 2023-05-12 09:54:40 följande:

Det sägs att Einstein inte började använda hela meningar förrän i femårsåldern, så hans föräldrar trodde att han var efterbliven.

Barn med autism är ofta sena i språket, men det betyder inte automatiskt att de har en nedsatt intellektuell förmåga. Om din son verkar förstå vad ni säger till honom, om han kan följa enkla instruktioner, så låter det mer som att det är språket som är sent och inte intellektet. Hur du beskriver din son är ju typiskt för NPF, men det är ju inte nödvändigtvis samma sak som att han kommer att få en diagnos, eftersom en diagnos är en sammanvägning av flera olika symtom och faktorer. Och, ingen av oss som läser denna tråd kan ju veta hur det ligger till med just din son, så ta allt jag och någon annan säger med en nypa salt.

Många med högfungerande autism (det som hette Aspergers förr) lever fullt normala liv. Aspergers är ingen sjukdom, det är bara ett något annorlunda sätt att fungera på.

Oroa dig inte. Det kommer nog att gå bra.

Haha, du drar upp Einstein, i en sådan här tråd?!

För övrigt, TS, så har jag Aspergers syndrom(grav autism), så man vet aldrig hur autismen ter sig, om din son skulle nu ha autism. 
  • RaYzLeR
    SweeneyTodd skrev 2023-05-14 18:34:19 följande:

För övrigt, TS, så har jag Aspergers syndrom(grav autism), så man vet aldrig hur autismen ter sig, om din son skulle nu ha autism. 
    Einstein ansågs ju ha haft Aspergers syndrom, så det var nog därför han drog upp honom. Glad
  • Embla twopointoh
    SweeneyTodd skrev 2023-05-14 18:34:19 följande:

Trådstarten handlar om barn som är sena i språket. Einstein var sen i språket. På vilket sätt anser du att det därför är irrelevant att "dra upp Einstein i en sådan här tråd" ?
Svar på tråden Sonen ska utredas för autism, behöver pepp och hopp