Postman skrev 2025-06-06 11:37:19 följande:
Njae en sanning med lite modifikation, när vi alla går till valurnan så kan vi aldrig med 100% säkerhet veta hur de olika partierna senare kommer att rösta med eller emot varandra när de väl sitter där i riksdagen. Folket röstar utifrån vad de själv tror men hur eller vilka konstellationer det blir ligger utanför folket påverkan. Visst, skulle folk vara mer insatta i politik så kan man ju önska att de tog mer hänsyn till tidigare partikonstellationer vid nästkommande val men det gör inte folk, så länge varar inte deras minne eller så insatta är dessvärre inte majoriteten. Idag tror jag att de flestas röst blir till månaderna eller dagarna innan valdagen. Personligen tycker jag denna blockpolitiken är ett skit, den förlamar och gör beslut väldigt urvattnade.
När det gäller avregleringar så kan jag inte heller se någon/något som har blivit till det positiva för befolkningen.
Jag kan hålla med dig i det du säger, för det är inte alla som är direkt insatta 100% på vad de egentligen röstar på när de väl står där vid valurnan. Vissa röstar med sitt samvete, andra röstar av ren frustration och vissa står väl säkert där och vet egentligen inte vad de själva vill rösta på men röstar utifrån vad de tror är bäst (trots att de inte vet vad de egentligen röstar för).
Jag sade efter förra valet till mina nära och bekanta att: -"Aldrig förr, har så många svenska medborgare röstat emot sina egna egentliga egenintressen än just vid detta valet".
De flesta tyckte att jag var knäpp som ens sa det redan då, men idag är de flesta av dem med mig då de, precis som jag förutspådde åt dem, har fått det ännu sämre än innan.
Folk är allmänt upprörda över att vinster inom skola tillåts, de har lagt märke till att alla "fria" aktörer som ska ansvara för infrastruktur (järnvägen osv) skyller på varandra och höjer sina priser istället för att gemensamt ta ansvar, hur många har ens möjlighet att träffa en och samma läkare mer än en gång nuförtiden (?), vem tror längre på att el-priserna kommer att sjunka när hela marknaden är korrupt till att börja med (efter alla avregleringar).
Dessa "effektiviseringar" börjar nu bli ett samhällsproblem för företagare, sjukskrivna, vanliga människor i allt högre utsträckning och en helt avreglerad bostadsmarknad skulle bli dödsstöten för väldigt många (framförallt inom hyressektorn).
Samma styre som är FÖR allt ovanstående har enbart ett svar att komma med när dess politik orsakar ökande klyftor i samhället och ökad social oro. Högre straff och anklaga sossarna, trots att deras politik sätter människor i en omöjlig situation i slutändan, trots att en överväldigande majoritet är för solidaritet och ett utjämnat ekonomiskt system som tjänar allmännyttan i sin helhet istället för enbart de som arbetar.
Samma styre idag är ju dessutom för "lågavlönade jobb" (Gigg-ekonomi), där man får betalt per timme för en timpenning långt under vad som ens är möjligt att försörja sig på i dagens Sverige och dessutom utan något socialt skydd.
Jag tror att verkligheten har börjat komma ikapp men det enda sättet att komma vidare så att något egentligen görs är ju att se till att M+SD+ eventuella samarbetspartier hamnar i minoritet inom riksdagen. Annars kan inget ändras ifrån hur det redan ser ut idag.
Det är den krassa verkligheten...