Inlägg från: Snälla Killen |Visa alla inlägg
  • Snälla Killen

Riksdagsvalet 2026

Jag väntar fortfarande med spänning på när SD:s vitbok skall släppas 🙂

Min gissning är att det enbart var en tillfällig grej och som skulle få saker att se bättre ut, just för tillfället, när regeringsmakten började bli möjlig (rent matematiskt iaf) inför valet 2026.

Sen är det ju också en komplicerande faktor att man bedriver aktiv troll-verksamhet, samtidigt som man ska klargöra för det svenska folket hur man har lyckats med konststycket att gå ifrån ett brunmålat parti med rötter inom nazismen till ett icke sådant, trots att dagens ledarskikt inom partiet, aktivt valde att bli medlemmar inom ett så självklart icke demokratiskt parti ifrån början och bevisligen aktivt bedriver icke demokratisk verksamhet i bakgrunden än idag 😇

Sanningen kommer alltid ikapp en lögnare förr eller senare och förhoppningsvis sker det lagom till valet 2026...

Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    EnAnonumius skrev 2025-06-05 05:26:09 följande:
    Tja... Hellre en trollfabrik från SD (går ju lätt att genomskåda), än ohederlig röstfiske från sossarna.

De senaste tre valen så har sossarna knackat dörr på självaste valdagen för att röstfiska, i mitt bostadsområde. Tycker det är en otroligt ohederligt, av sossarna att göra en sådan sak. Har inget emot att partier knacka dörr. Men ge fan i att springa och fiska efter röster på valdagen genom dörrknackning..
    Sossarna, genom sin ohederliga taktik, her, enligt mig, överbevisat att de inte respekterar valdagen.
    Att du ens försöker dig på konststycket att få det att låta som att det är bättre att ha aktiva trollfabriker - som sprider ohederlig propaganda och aktivt försöker öka polariseringen i samhället ytterligare - än att valarbetare aktivt försöker nå ut till människor (vilket de har gjort i alla tider oavsett parti).

Väldigt märkligt resonemang från början till slut... 

För övrigt har Jag aldrig fått någon påknackning av någon såsse, däremot moderater, Jehovas vittnen, larmförsäljare (påstridiga jävlar) och budleveranser (när jag har beställt något för hemleverans).
  • Snälla Killen
    Postman skrev 2025-06-05 19:23:57 följande:

Tror faktisk att det har inte ett dugg med högerextrema att göra, jag tror det är rätt simpelt. Folk tröttnar på sossestyret efter några val och vill ha en förändring och då röstar de höger i hopp om något nytänk. När de inser att det blev inga gigantiska förändringar med högern så röstar de rött igen för det finns liksom inga alternativ.

Mellan 2010 - 2015 var ju SD "vänster om såssarna" enligt dåtidens gargong här inne på FL-trådarna, trots att de redan då oftare röstade på alliansens politik än emot...

Sedan har ju historien sedan dess visat att SD bevisligen har varit en av de absolut största grundbultarna inom svensk politik och som aktivt har sett till att högerblocket har haft övervägande majoritet inom riksdagen ända sedan 2006 (trots sitt oberoendeav sjuklövern). 

När sossarna har haft regeringsmakten under denna period, så har de alltid varit i minoritet och i praktiken maktlösa att kunna genomföra några som helst reformer överhuvudtaget, eftersom att alliansen med stöd av SD har haft makten inom riksdagen. 

Så att påstå att folk har tröttnat på sosse-styre, är fel på så många sätt, när de faktiskt inte ens har haft möjlighet till någon reel makt sedan innan 2006. Alla minns väl senast när sossarna satt i regeringsställning, som trots att de satt i regeringsställning, blev tvungna att regera på oppositionens budget, just av den enkla anledningen att de inte har haft någon majoritet i riksdagen i snart 2 decennier 🙃. 

Jag skulle nog våga påstå att folk har börjat tröttna på de som haft egentlig makt de senaste 20 åren och att det börjar bli tjatigt att skylla allt på sossarna. För det är inte sossarna som har avreglerat allmännyttan osv och  som skulle göra allting mkt billigare och bättre, när det snarare blev precis tvärtom.

Nämn en enda avreglering som har tjänat folket väl, förutom kortsiktiga vinster genom utförsäljning av allmännyttan. Nämn ett exempel... 🙂
  • Snälla Killen
    EnAnonumius skrev 2025-06-06 05:03:32 följande:
    För det förstas.. Läs vad som står i inlägget...
    Du citerade det och ändå väljer du att ignorera vad som faktiskt står..

Jag skall higlighta där du ignorerat att läsa helt citerar mig själv från det aktuella posten #1718, där du ignorera vad som står:

De senaste tre valen så har sossarna knackat dörr på självaste valdagen för att röstfiska, i mitt bostadsområde. Tycker det är en otroligt ohederligt, av sossarna att göra en sådan sak. Har inget emot att partier knacka dörr. Men ge fan i att springa och fiska efter röster på valdagen genom dörrknackning..

(slut på citatet)

Så du har heller inget att komma med att jag har emot att partier knackar dörr.
    Jag skrev att det är ohederligt att knacka dörr på valdagen.

Så vad får du det ifrån att jag har något emot dörrknackande valarbetare under valtider..

Hur kommer det sig att du medvetet lämnade ut att jag tycker det är ohederligt att knacka dörr på VALDAGEN?

Eller tror du att "valdagen" (andra söndagen i oktober) är alla dagar när det är valtider.
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 01:08:59 följande:
    Väldigt märkligt resonemang från början till slut... 

För övrigt har Jag aldrig fått någon påknackning av någon såsse, däremot moderater, Jehovas vittnen, larmförsäljare (påstridiga jävlar) och budleveranser (när jag har beställt något för hemleverans).
    Så bara för att DU aldrig fått påknackning av någon sosse så kan ingen annan heller fått det?
    Eller, vart är det du vill komma med det påståendet där?
    Jag har verkligen noterat att du INTE uppskattar att någon såsse knackar på din dörr, just på valdagen...

Jag har även noterat att du INTE har något emot att ett SD-troll skulle göra detsamma 🙃
  • Snälla Killen
    EnAnonumius skrev 2025-06-06 08:20:03 följande:
    Nej. Du har helt fel i din "notering".

Ja jag skrev tydligt att de tre senaste valen så är det sossarna som har knackat på dörren på valdagen.
    Det är aldrig samma sak som att man skulle uppskatta att SD-trollen skulle knacka på på min dörr på valdagen. Det är bara ett påhitt från din sida att det skulle vara så bara för att man skrev att man hellre tar "SD-trollfabrikerna" (som går lätt att genomskåda)",  än ohederlig rörstfiske.

Märkligt nog så är det ingen av de andra partierna som har knackat dörr på valdagen där jag bor. Utan det är just bara sossarna som gjort det.

Så du kan spola ditt direkta skitsnack om att jag skulle uppskatta SD-troll som knackar dörr på valdagen.

För jag skrev ju även dettas citera mig själv:
    "Har inget emot att partier knacka dörr. Men ge fan i att springa och fiska efter röster på valdagen genom dörrknackning.. "

Så är det fler försök till provokationer och fler försök till att tillskriva mig saker som jag aldrig sagt eller skrivit du skall göra?
    Jag har lustigt nog ALLTID fel enligt vissa 😇

Men det var faktiskt jag som började med att enbart fråga när vitboken ifrån SD kommer och inget mer komplicerat än så... 😉

Det var ju du som citerade mitt ursprungliga inlägg och började klaga på sossar helt plötsligt och som dessutom var helt utanför kontext.

Min gissning är dock att den inte kommer ut i närtid av den enkla anledningen att det ännu inte finns någon färg som döljer den djupt ingrodda, bruna färgen. Speciellt inga vita färger...
  • Snälla Killen
    KillBill skrev 2025-06-06 11:00:31 följande:

Partierna prioriterar vissa områden framför andra, baserat på var de bedömer att det finns störst potential att vinna väljare. Sverigedemokraterna eller regeringspartierna Kanske fokuserade sitt dörrknackande på andra delar av kommunen där du bor och där dessa partier bedömde att deras dörrknackningen skulle ge högre utdelning?

Exakt vad jag tänkte med, men ville inte säga det då såna saker egentligen är underförstått.

Av samma anledning jag enbart har blivit påknackad av M, trots att jag inte sympatiserar med dem, så blir vissa andra påknackade av S trots att de inte heller sympatiserar med dem.
  • Snälla Killen
    klyban skrev 2025-06-06 11:26:21 följande:

Det är klassikern och när befogad kritik kommer mot SD, så försöker dom flytta fokus och för dom skäms så för SD stundtals.
    Vad bättre börja prata om annat då Flört

SD anhängare saknar helt förmåga att argumentera gentemot någon som helst sakfråga, utan att rent reflexmässigt, säga att såssarna har varit MINST lika stygga tidigare i historien eller liknande 🙃

Det är i regel väldigt enkelt att argumentera mot en SD-nöt, så länge man håller sig till fakta och ignorerar alla personliga påhopp. 

Så länge de inte ges möjlighet att prata om andra/annat än om sig själva så blir det snabbt tyst...

Det är faktiskt de som ska skämmas och inte tvärtom 🙂
  • Snälla Killen
    Postman skrev 2025-06-06 11:37:19 följande:
    Njae en sanning med lite modifikation, när vi alla går till valurnan så kan vi aldrig med 100% säkerhet veta hur de olika partierna senare kommer att rösta med eller emot varandra när de väl sitter där i riksdagen. Folket röstar utifrån vad de själv tror men hur eller vilka konstellationer det blir ligger utanför folket påverkan. Visst, skulle folk vara mer insatta i politik så kan man ju önska att de tog mer hänsyn till tidigare partikonstellationer vid nästkommande val men det gör inte folk, så länge varar inte deras minne eller så insatta är dessvärre inte majoriteten. Idag tror jag att de flestas röst blir till månaderna eller dagarna innan valdagen. Personligen tycker jag denna blockpolitiken är ett skit, den förlamar och gör beslut väldigt urvattnade. 

När det gäller avregleringar så kan jag inte heller se någon/något som har blivit till det positiva för befolkningen. 
    Jag kan hålla med dig i det du säger, för det är inte alla som är direkt insatta 100% på vad de egentligen röstar på när de väl står där vid valurnan. Vissa röstar med sitt samvete, andra röstar av ren frustration och vissa står väl säkert där och vet egentligen inte vad de själva vill rösta på men röstar utifrån vad de tror är bäst (trots att de inte vet vad de egentligen röstar för).

Jag sade efter förra valet till mina nära och bekanta att: -"Aldrig förr, har så många svenska medborgare röstat emot sina egna egentliga egenintressen än just vid detta valet".

De flesta tyckte att jag var knäpp som ens sa det redan då, men idag är de flesta av dem med mig då de, precis som jag förutspådde åt dem, har fått det ännu sämre än innan.

Folk är allmänt upprörda över att vinster inom skola tillåts, de har lagt märke till att alla "fria" aktörer som ska ansvara för infrastruktur (järnvägen osv) skyller på varandra och höjer sina priser istället för att gemensamt ta ansvar, hur många har ens möjlighet att träffa en och samma läkare mer än en gång nuförtiden (?), vem tror längre på att el-priserna kommer att sjunka när hela marknaden är korrupt till att börja med (efter alla avregleringar).

Dessa "effektiviseringar" börjar nu bli ett samhällsproblem för företagare, sjukskrivna, vanliga människor i allt högre utsträckning och en helt avreglerad bostadsmarknad skulle bli dödsstöten för väldigt många (framförallt inom hyressektorn).

Samma styre som är FÖR allt ovanstående har enbart ett svar att komma med när dess politik orsakar ökande klyftor i samhället och ökad social oro. Högre straff och anklaga sossarna, trots att deras politik sätter människor i en omöjlig situation i slutändan, trots att en överväldigande majoritet är för solidaritet och ett utjämnat ekonomiskt system som tjänar allmännyttan i sin helhet istället för enbart de som arbetar.

Samma styre idag är ju dessutom för "lågavlönade jobb" (Gigg-ekonomi), där man får betalt per timme för en timpenning långt under vad som ens är möjligt att försörja sig på i dagens Sverige och dessutom utan något socialt skydd.

Jag tror att verkligheten har börjat komma ikapp men det enda sättet att komma vidare så att något egentligen görs är ju att se till att M+SD+ eventuella samarbetspartier hamnar i minoritet inom riksdagen. Annars kan inget ändras ifrån hur det redan ser ut idag.

Det är den krassa verkligheten...
  • Snälla Killen
    klyban skrev 2025-06-06 12:24:22 följande:

Problemet för dessa fans att de beter sig lite som en sekt, och där de försöker inbilla sig de aldrig kan ha fel.

Och skulle någon saklig komma och påvisa att oops, här är ju stora fel.
    Så gör de som ovan och försöker dra iväg samtalet/diskussionen till ett annat ställe, och gärna lite kontroversiellt så att försöket att byta ämne lyckas.

För det finns inget värre för ett SD-fan än att någon ger saklighet och fakta, för det är det värsta dom vet och pga det berättar något.
    Det är också därför de hatar SVT/SR, då opartiskhet, saklighet och fakta är något inte denna typen av politik pallar med.
    Och därför SD också startade anonyma trollfabriker, och pga de inte kan stå för viss politik de vill ha över allt annat och för de vet att normalt är Svensken rätt intelligent och att det finns saker de aldrig kommer acceptera.

Så det är därför de vill byta samtalsämne, då de aldrig vill erkänna sina fel och aldrig be om ursäkt för sina fel och höra hur fel de har klarar dom inte av Skrikandes

Dock det jag tycker är så intressant med just SD, det var hur de skulle hjälpa landsbygd och göra det bättre för låginkomsttagare, men nu ser vi det var en lögn.
    Och sällan eller nog ens aldrig har jag sett en regering som brutit så här många vallöften som denna regering.
    Men att vissa vallöften inte går genomföra, sånt är jag med på.
    Detta är på en helt annan nivå dock.

Den mest komiska av de alla var, om inte såssarnas regering kan sänka skatten, så kan vi.
    Och vad gjorde de, dom höjde skatten istället, och man inser nu efteråt att högerregeringen har ljugit väldigt mycket och att de troligtvis aldrig ens haft en den allra minsta tanke att genomföra vissa vallöften, för så ser det ut nu.

Jag vet exakt hur de inom SD fungerar och tror på. Jag har själv blivit tvungen att säga upp kontakten med vissa släktingar och vänner, trots gedigna försök i flera år, men för de mest fanatiska och "insatta" är till den grad att de inte ser något annat än de som aktivt försöker "motarbeta deras världsbild" och självklart har ju invandrarna stulit alla deras möjligheter här i livet, trots att det är deras egna "politiker" som sätter dem där de är idag 🙃

Sällan saknar dessa individer ett ganska stort våldskapital, vilket gör att man ska ha respekt för dem samtidigt som man aldrig får vara rädd för dem.

Tyvärr har många av dessa en tendens att ta till våld när ordförrådet sinar och de inte längre kan hantera sina känslor (jag har själv upplevt det med kniv mot strupen mm).

SD politik är den mest polariserade faktorn inom svensk politik idag (näst därefter kommer moderaterna + KD) och de är ett direkt hot mot vår demokrati och våra rättigheter och inget annat.

Det är den krassa verkligheten
  • Snälla Killen
    Postman skrev 2025-06-06 15:02:46 följande:
    Jag kan tycka att det är friskt och sunt i ett demokratiskt land att andra partier kommer till makten ibland oavsett höger eller vänster. Jag skulle själv gärna se att man gav V och MP så lite röster som möjligt så de blev obetydliga, tyvärr så sitter S i knät på dem och det gör S politik väldig dysfunktionell. 

Sen är jag extremt kluven i detta, jag ser hur allt fler behöver ekonomiskt stöd, bidrag osv och det har jag egentligen inga problem med att de får men inom rimliga gränser, vi kan heller inte få en allt större och växande grupp med bidragstagare eller människor som inte gör någonting. Här är verkligen en svår nöt att knäcka. Likaså med sparade pengar, om jag som simpel arbetstagare har sparat ihop en ansenlig slant på banken genom att spara mina redan skattade pengar så vill jag ha dem ifred. Jag kan omöjligt förstå varför jag ska behöva betala skatt för dem en gång till. 

Angående brott och straff tycker jag det är rätt väg och ser gärna hårdare nypor, vi har varit allt för naiva och flata med detta. 
    Det är friskt och sunt när regeringsmakten överlåts till de som har fått störst majoritet och fredligt, ja.

Det är dock inte vare sig friskt eller sunt när vissa partier redan innan val går ut med att anklaga motståndarssidan för att inte vara "ärliga" gentemot det svenska folket kring hur den andra sidans partier tänker sig kring regeringsbildning...

Det är ju faktiskt det svenska folket som först ska säga sitt vid ett val och det är först därefter som partierna (de som representerar folket), ska påbörja förhandlingar om regeringsmakten.

Det är iaf så vårt demokratiska system i grunden är utformad och de som bryter mot detta i för ett val, är att anse som icke demokratiska i sitt beteende gentemot folkets vilja.

Likaväl är det ett angrepp på vår demokrati när en opposition och trots att ingen regering ännu har utsetts ändå röstar igenom rikets budget i förtid, trots att det är emot all form av kutym genom historien.

Det finns enbart en ensidig sida och som har en viss typ av grundläggande och bristande respekt för demokrati genom historien och som är ansvarig för detta och även om jag i grunden är en liberal så skulle jag aldrig rösta på dem där de befinner sig idag. Av rent principiella skäl.

Jag anser att ett liberalt parti inte ens har i riksdagen att göra om man tar stöd av ett så anti-liberalt parti som SD.

Fascism är inget vi vill ha, oavsett om de råkar kalla sig själva demokrater.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026