Inlägg från: Snälla Killen |Visa alla inlägg
  • Snälla Killen

Riksdagsvalet 2026

Anonym (haparandaheidi) skrev 2025-06-15 17:42:44 följande:

Varför ska partierna bekämpa varandra hela tiden? Hur långt hade vi inte kunnat komma om vi hade samarbetat istället? De ska alltid lyfta fram varandras dåliga sidor och misstag, istället för att erkänna vad de lyckats med och att även andra kan ha poänger i sina resonemang.

Människor har uppfunnit hjulet och en massa andra fantastiska saker. Men vi människor har ännu inte listat ut hur vi ska kunna samarbeta med varandra.

Eller jo, vissa av oss har det, men det är svårt att samarbeta med de som aktivt väljer att motarbeta samarbete och istället för samarbete väljer konflikt i en strävan att själva kunna ha makten åt sig själv.

Om hela världen hade samarbetat istället för att motarbeta varandra så hade nog klimatkrisen redan varit löst för länge sedan.

Men tyvärr så har fler och fler valt att välja in populister och klimatförnekare till makten vid helt fel tidpunkt, så det blir ju tyvärr framtida generationers uppdrag att städa upp den röran och mer därtill.

Märkligt nog blir allt enbart dyrare och sämre för vart år som går dessa stollar sitter vid makten, samtidigt som de skyller på att allt är andras fel 🙂. Konstigt folkslag egentligen men så är det...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-15 20:26:44 följande:
    En lägenhet i Danderyd kanske vore trevligt när det är dags att sälja villan.
    När skall ni börja bygga?
    Jag trivs bra i min villa än så länge, men mina barn som är i sina tonår kommer ju även de behöva ha råd att flytta hemifrån en vacker dag.

Jag ser verkligen ingen samhällsnytta i att en hel generation ska gå förlorad enbart för att de inte har råd att flytta hemifrån innan de passerat 30, som situationen ser ut uppe i Stockholm och flera andra städer runtom i landet.

Just därför valde jag att flytta därifrån. Allt handlar inte enbart om invandrare, även unga behöver börja sina vuxna liv någonstans utan pappas plånbok...

Danderyd och Täby är praktexempel på kommuner som inte tar sitt ansvar i det avseendet, vilket heller inte är så märkligt med tanke på vilka som styr i dessa kommuner 🙂
  • Snälla Killen
    KillBill skrev 2025-06-15 20:55:22 följande:
    WORD!

Ja är det inte ganska talande att det är moderatledda kommuner som Lidingö, Nacka, Solna, Bromma och Upplands-Bro som ägnar sig åt det som brukar kallas social dumpning dvs. att aktivt flytta människor i behov av stöd till andra, ofta mindre resursstarka kommuner.

Här handlar det inte om att ta ansvar eller minska segregationen utan tvärtom. Dessa kommuners ägnat sig åt att förflytta problemen bort från den egna kommunen och läggs i knät på andra. Resultatet? Ökad segregation, ökad ojämlikhet och ett samhälle som slits isär ännu mer.

Det är så fruktansvärt cyniskt och ovärdigt i ett land som Sverige.

Jag är född och uppvuxen i Täby (en rikemanskommun) och jag vet exakt vad det är du pratar om 🙂

Social dumpning är, för övriga oinsatta och som kanske läser denna tråden, en form av laglig taktik som vissa kommunpolitiker mfl aktivt ägnar sig åt för att se till att vissa typer av människor helt enkelt inte har möjlighet att bo kvar eller flytta in inom kommunen och som kommunledningen inte anser vara lämpliga medborgare.

Ett exempel är att tidigare kommunala hyresfastigheter säljs ut och görs om till bostadsrättsföreningar för att sedan säljas vidare till dubbla priset, vilket i sin tur ökar värdet på bostaden som enbart viss grupp ens har råd att betala för för att kunna flytta in.

För de hyreslägenheter som inte lyckas få en majoritet bland sina hyresgäster för att ombildas till bostadsrättsförening, utnyttjar hyresvärd möjligheten att renovera bostäderna för att därefter kraftigt kunna höja hyran.

Även om hyran är reglerad av hyresnämnden och övriga lagar, så har hyresvärd fortfarande möjlighet att kunna ställa krav på inkomst hos nya hyresgäster, vilket innebär att de i regel sätter upp så höga krav på årsinkomst så att det enbart är en "viss typ" av människor som faktiskt ens har möjlighet att flytta in, trots att hyran ligger på en nivå som egentligen vem som helst har råd med.

Jag har sett och vuxit upp med detta hyckleri i hela mitt liv och tillslut kunde jag inte ta det något mer och valde att flytta, trots att jag har råd och alla möjligheter att bo kvar.

Alltid roligt dock när dessa nötter klagar på att kommunen har varit tvugna att köpa upp ett par dyra lägenheter för att de enligt lag tvingas ta emot ett visst antal flyktingar (precis som alla andra kommuner tvingas göra) och sedan klaga på att "är det detta våra skattemedel ska gå till". Dessa lättkränkta muppar till kommunpolitiker har ju satt sig själva i den sitsen till att börja med 🤧

Märkligt dock att de som ständigt klagar på andra aldrig har några andra lösningar än just att klaga på andra och straffa utsatta människor ännu hårdare än innan, utan att ens reflektera över grundproblemet till att börja med 😁.

Märkligt folkslag, helt klart!
  • Snälla Killen
    Anonym (haparandaheidi) skrev 2025-06-15 21:16:24 följande:
    Vi kan nog samarbeta i ganska mångt och mycket, kommuner, stater och andra sammanslutningar som EU och så vidare är ju exempel på det. Men visst, det finns många exempel på det motsatta med. Fast lite detta är ju det jag menade, de är stollar och de är si och därför blir det så. Ett enda parti sitter väl inte på alla lösningar som behövs, olika aspekter behövs väl oftast, och att kunna erkänna poänger och att kunna förneka andra påståenden och på så sätt uppnå något.
    Ja vi människor är samtidigt grymt duktiga på att samarbeta, men enbart när vi alla är överens och har samma målsättning. 

Man ska i regel undvika att rösta på stollar som säger att de är de enda som kan lösa världens problem och de som aktivt ägnar sig åt dessinformation...

Oftast är det just de som sällan är kapabla eller ens vill samarbeta med andra.
  • Snälla Killen
    Cheers skrev 2025-06-15 22:20:09 följande:
    Jag minns fallet i Nacka där kommunen köpte in tre bostadsrätter för 15 000 000 kronor avsedda för en hitrest muslimsk polgamists tre fruar som skulle ha var sin. Hur sjukt kan det bli? 

PS Det är ingen vandringshistoria utan är lätt att kolla Googla!
    Min mor är ordförande inom en större bostadsrättsförening i närhet av sthlm stad och Nacka är verkligen inte ensamma om att behöva köpa upp bostäder för människor i behov. Men hade kommunerna satsat lite annorlunda till att börja med så hade det ju inte behöva bli så dyrt, eller hur? 😉

Om folk vill leva i polygami så vad är problemet egentligen, annat än att de råkar vara muslimer?
  • Snälla Killen
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-16 07:41:46 följande:

Att bostäder blivit bristvara är ju inte konstigt med tanke på att vi har mer än två miljoner som är födda utomlands i Sverige idag,
    Inte personer med utländsk bakgrund, utan 2 miljoner som är födda utomlands!
    Det är inte konstigt att det blivit problem med det mesta, bostäder, skolor, integration.

Och under tiden som detta skett, har alla som protesterar blivit kallade för rasister.

Rasistkortet dras ständigt, fortfarande även i den här tråden. 

Men det är ju skillnad på att vara rasist och inte vara det, självklart!

Men om man anser att bostadsmarknaden blir bättre och mer "effektiv" om man aktivt vill avreglera även hyresmarknaden, aktivt försämra villkoren för nybyggnation av bostäder med rimliga kostnader, samt aktivt göra andrahandsmarknaden av uthyrning av bostäder ännu osäkrare (och dyrare), så får det stå för dig... Oavsett om du är en rasist eller ej 😉

Men att anklaga invandrarna för bristande vilja till bostadsreform är att göra det lite väl enkelt för sig anser jag.
  • Snälla Killen
    EnAnonumius skrev 2025-06-16 10:15:24 följande:
    Du har självklart objektiva källor som backar upp ditt påstående?
    Givetvis! 

Tyvärr inte lika tillförlitliga och objektiva källor som Riks-TV och Avpixlat...
  • Snälla Killen
    Cheers skrev 2025-06-16 09:36:39 följande:
    Du menar att de kunde bo i någonslags lyxläger, typ Theresienstadt? Bra men billiga. 
    Faktum är att kommunen var tvungen, att med skattemedel betala, en redan övervärderad lägenhet och sedan trycker de in 9 st "kvotflyktingar" i en 3:a på knappa 70 kvm. 

Inte ens soc anser det vara lämpligt för en s.k dräglig standard.

Så jag skulle inte uttrycka mig som att det är lyx direkt. Verkligheten ser verkligen inte ut så som ni beskriver situationen...

Precis lika lite som det är ett paradis att leva på bidrag och samtidigt bli sparkad på och ifråntagen sitt liv, samtidigt som man försöker komma på fötter igen och att vara ständigt övervakad av myndigheterna 🙂.

Jag är ingen rasist men... Jag ifrågasätter starkt dagens fördelningspolitik och brist på bostadsreformer.
  • Snälla Killen
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-17 12:02:41 följande:

Hur skall S möjliggöra att dysfunktionella familjer och barn med stora problem i skolan smetas ut över hela kommunen? Skall man köpa bostadsrätter på Östermalm så att barnen med stora behov får gå i de bästa skolorna?

Vi kanske kan vända på frågan istället...

Hur skall kommuner som aktivt arbetar för att lägga ned vissa typer av skolor osv ens kunna bidra med att lösa "problemet" med att det alltid kommer att finnas barn med vissa behov i skolan?

Inom vissa kommuner läggs resursskolor ned och inom de befintliga skolorna så får man som förälder enbart höra att resurser inte finns och sedan är en lååång process igång för kampen om sitt barns rätt till skolgång, enligt skollagen, faktiskt skall gälla.

Det är inte i regel familjerna som är dysfunktionella, men de blir det pga bristande stöd och ökande krav ifrån en dysfunktionell skola, vilket leder till ohållbara mål att uppnå för både barn, skolan och familjen och ökande köer till BUP, Socialen, habilitering. Just av den enkla anledningen att skolor inom väldigt många kommuner har satt i system att ifrågasätta föräldrarna istället för att ta in resurser som krävs för att barnet ska ha rätt till sin skolgång.

Samtidigt tillåts privata skolor poppa upp ur marken likt svampar och dessutom gå i vinst med skattebetalares pengar samt att de har bristande kvalitet på undervisning och delar hellre ut ett högre betyg än ett rättvist betyg.
  • Snälla Killen
    Anonym (Pizza) skrev 2025-06-18 17:03:50 följande:
    Det finns något som heter föräldraansvar, och det har de tills barnen blir 18 år. Eller längre om de studerar. Men om föräldrar i utsatta områden fullständigt har misslyckats med sin uppfostran av barnen så blir det kaos i klassrummen. De måste lära dem att inte vara respektlösa mot sina lärare, och inte utsätta dem för hot och trakasserier. Det är så här det ser ut i många klassrum i utsatta områden. Dagligen. Och då fungerar inte undervisningen, och många elever som är högpresterande får ingen arbetsro. Det kommer hela tiden nya lärare som inte är utbildade eftersom personalomsättningen är mycket hög.  

Och då anser du att det är skolan som är "dysfunktionell" när det egentligen är eleverna som är problemet?

Det är detta som orsakar det omtalade "white-flight". Många föräldrar är mycket oroliga för att dessa elever framöver kommer att placeras i tidigare lugna klasser, och de måste flytta därifrån. 

Kul att du kommenterar ett inlägg som handlar om just föräldraansvar, samtidigt som du helt missade (eller valde att bortse ifrån) min poäng om vilka utmaningar vi föräldrar har inom kommuner som aktivt väljer att inte ta sitt ansvar för att upprätthålla samhällskontraktet...

Jag har precis bevisat inför öppen ridå, att vissa typer av människor här inne inte ens är kapabla att resonera kring verkliga samhällsproblem utan att behöva skylla på andra partier och allt beror på invandringen 🙂

White-flight äger rum genom aktiv politik inom väldigt många kommuner som ägnar sig åt social dumpning, samtidigt som de beskyller andra för att vara orsaken till problemet 🙃. När en kommun aktivt arbetar för att enbart en viss typ av medborgare har möjlighet (inte detsamma som rättighet) att kunna bo där, så behöver människor flytta på sig oavsett hudfärg och ursprulig nationalitet.

Notera att jag enbart förklarar sanningen och behöver därför aldrig ens säga: -"Jag är inte rasist men..." 😅

Om man ständigt känner ett behov av att dra på sig offerkoftan så är det oftast för att man försöker dölja något eller vägrar inse fakta...
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026