KillBill skrev 2025-06-15 20:55:22 följande:
WORD!
Ja är det inte ganska talande att det är moderatledda kommuner som Lidingö, Nacka, Solna, Bromma och Upplands-Bro som ägnar sig åt det som brukar kallas social dumpning dvs. att aktivt flytta människor i behov av stöd till andra, ofta mindre resursstarka kommuner.
Här handlar det inte om att ta ansvar eller minska segregationen utan tvärtom. Dessa kommuners ägnat sig åt att förflytta problemen bort från den egna kommunen och läggs i knät på andra. Resultatet? Ökad segregation, ökad ojämlikhet och ett samhälle som slits isär ännu mer.
Det är så fruktansvärt cyniskt och ovärdigt i ett land som Sverige.
Jag är född och uppvuxen i Täby (en rikemanskommun) och jag vet exakt vad det är du pratar om 🙂
Social dumpning är, för övriga oinsatta och som kanske läser denna tråden, en form av laglig taktik som vissa kommunpolitiker mfl aktivt ägnar sig åt för att se till att vissa typer av människor helt enkelt inte har möjlighet att bo kvar eller flytta in inom kommunen och som kommunledningen inte anser vara lämpliga medborgare.
Ett exempel är att tidigare kommunala hyresfastigheter säljs ut och görs om till bostadsrättsföreningar för att sedan säljas vidare till dubbla priset, vilket i sin tur ökar värdet på bostaden som enbart viss grupp ens har råd att betala för för att kunna flytta in.
För de hyreslägenheter som inte lyckas få en majoritet bland sina hyresgäster för att ombildas till bostadsrättsförening, utnyttjar hyresvärd möjligheten att renovera bostäderna för att därefter kraftigt kunna höja hyran.
Även om hyran är reglerad av hyresnämnden och övriga lagar, så har hyresvärd fortfarande möjlighet att kunna ställa krav på inkomst hos nya hyresgäster, vilket innebär att de i regel sätter upp så höga krav på årsinkomst så att det enbart är en "viss typ" av människor som faktiskt ens har möjlighet att flytta in, trots att hyran ligger på en nivå som egentligen vem som helst har råd med.
Jag har sett och vuxit upp med detta hyckleri i hela mitt liv och tillslut kunde jag inte ta det något mer och valde att flytta, trots att jag har råd och alla möjligheter att bo kvar.
Alltid roligt dock när dessa nötter klagar på att kommunen har varit tvugna att köpa upp ett par dyra lägenheter för att de enligt lag tvingas ta emot ett visst antal flyktingar (precis som alla andra kommuner tvingas göra) och sedan klaga på att "är det detta våra skattemedel ska gå till". Dessa lättkränkta muppar till kommunpolitiker har ju satt sig själva i den sitsen till att börja med 🤧
Märkligt dock att de som ständigt klagar på andra aldrig har några andra lösningar än just att klaga på andra och straffa utsatta människor ännu hårdare än innan, utan att ens reflektera över grundproblemet till att börja med 😁.
Märkligt folkslag, helt klart!