Inlägg från: Snälla Killen |Visa alla inlägg
  • Snälla Killen

Riksdagsvalet 2026

Rataxes skrev 2025-06-20 09:53:55 följande:
    Att just du är Soyboy Manbunsson är ju inte heller någon nyhet.

Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-06-20 09:55:01 följande:
    Högre skatter för alla som tjänar mer än median, högre bidrag för alla som inte jobbar.
    Du glömde att nämna lägre pensioner och osäkrare villkor för vanliga löntagare.
  • Snälla Killen
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-21 11:27:08 följande:
    Allt normalt folk, utanför politiken och dess ekosystem, som inte bryr sig om vem som sade vad.

Det finns en övertro inom den politiska klassen på denna typ av nät-drev. Ett sådant drev har en livslängd på max en tre, fyra dagar i de allra, allra flesta fall. 

Ebba, så hårt det drevats mot henne för allt möjligt - ingenting av det finns kvar i folks medvetande.

Det som finns kvar i slutänden är konkreta frågor.

Ja eller nej till kärnkraft?

Högre eller lägre bränslepriser?

Ja eller nej till kommunala hyresrätter för "nyanlända" som granne i villaområdet?
    Haha, så det är ok att syssla med trollverksamhet för att att vanligt folks minne inte är längre än en guldfisks...

Väldigt intressant tes 🤔😅

I mångt och mycket kan jag tyvärr hålla med i vissa avseenden, men det brukar sällan vara direkt synd om populister, generellt inte när de öppet undanhåller sanningen och baserar sina fakta på Önsketänkande.

Högre bränslepriser kan vi definitivt se fram emot den närmaste tiden nu efter USA:s attack mot iran och ytterligare ett incitament för Ryssland att fortsätta sitt race västerut.

Det kommer att bli en desto större problematisk invandrargrupp än nuvarande vi haft 🙃
  • Snälla Killen
    Anonym (MED) skrev 2025-06-21 21:08:34 följande:

Valet 2026 verkar handla om hur Sverige ska stoppa kriget i Gaza. Ja, man kan nästa tro det.

Sverige har tydligen ett väldigt stort ansvar för det som händer där om man lyssnar på vänstern.

Ingen svensk väljare (ingen seriös iaf) förväntar sig att vi har möjlighet att stoppa kriget i Gaza 🙃. Detta är HELT utanför vår kontroll.

Sverige har dock ett väldigt stort ansvar i att stå emot ytterligare inflytande av högerextremism och spridning av propaganda som enbart har som syfte att splittra samhället och fortsätta utöka ojämlikheten 🙂
  • Snälla Killen
    Anonym (MED) skrev 2025-06-22 23:06:19 följande:
    Såklart att DN och de andra fittorna uppmanar L att gå ur samarbetet. De vill ju ha Magda som statsminister.

Ser fram emot att L närmar sig SD så väljarna vet precis vad de får.
    Såklart att att fula ord tas till när argumententen och orden har tagit slut...

Märkligt nog brukar det vara en vanlig företeelse att även ta till våld inom dessa sammanhang, för vissa, och framförallt hos de som bevisar sig ha ett begränsat ordförråd. 

Jag personligen - med flera -  ser enbart fram emot när vissa erkänns för sin egentliga färg och inget mer 🙂

Jag enbart säger och hoppas inte att du har något emot "yttrandrefrihet " ? 🙃
  • Snälla Killen
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-23 15:35:06 följande:
    Du frågade vad som finns kvar och jag svarar allt vanligt folk som inte bryr sig om nät-drev från den politiska klassen.

Se det hoppfullt istället. Folk påverkas inte i längden av vare sig inlägg på Familjeliv om hur dum Ulf är eller ledartexter på Aftonbladet om Ebba.

När allt  kommer omkring så bryr sig folk mest om konkreta frågor som påverkar deras vardag.
    Om man tror sig tala till en befolkning via populism och vilseledande propaganda, så får det givetvis stå för dig.

Jag ser det väldigt hoppfullt,  för det går enbart att förneka fakta till en viss gräns, tills även de mest dumma medborgarna, börjar fatta vad som är på gång.

Folk bryr sig, innerst inne, om just konkreta frågor och som påverkar deras vardag. Men viktigast av allt, är framtiden åt sina barn och det är inte att underskatta 😉
  • Snälla Killen
    KillBill skrev 2025-06-30 22:41:11 följande:

Vad skulle de rödgröna partierna ha gjort? Trots att det fanns en högermajoritet i riksdagen var en rödgrön koalition det enda realistiska regeringsalternativet.

Men det går inte att blunda för att det är den snart 20-åriga högerdominansen i riksdagen som haft störst påverkan på politiken. Vid nästa val kommer 15 av de senaste 20 budgetarna ha varit högerbudgetar, varav 6 med stöd av Sverigedemokraterna. Endast 5 av budgetarn den senaste 19 åren har lagts fram av en socialdemokratiskt ledd regering.

Riksdags-situationen de senaste 20 åren, har precis som du säger,  gjort det helt omöjligt för någon annan regering, annat än tidigare Alliansen och nuvarande Tidö-regeringen, att kunna påverka svensk politik de senaste 20 åren och allt har varit möjligt för att just SD har varit med på tåget under alla år.

Börjar med andra ord bli dags för partiet med den ständiga "offerkoftan" att klä av sig sina vita och rena kläder och bekänna färg... 🙃

Det skulle vara ett sällsynt misslyckat strategiskt drag att tillåta ett fascistiskt parti som SD att bli en del av ett regeringsunderlag inom en tid som denna. 

Jag säger det enbart med välvilja, för jag vet vad det skulle leda till och det är inget någon svensk medborgare vill ha.
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-07-01 06:36:03 följande:
    Men ex(?)kommunister och ett brungrönt parti går bra att ha som regeringsunderlag?
    Bättre med enbart brunt menar du?

Förlåt om jag ställer frågan, men vet du ens skillnaden mellan kommunism och fascism?

Du verkar vara typen som lyssnar i 2 sekunder på vad någon har att säga men inte mer...

Ryssarna har iaf mer erfarenhet än oss svenskar av allt sånt där (till dags dato) och det är väl lite därför de är som de är, tillsammans med dig...
  • Snälla Killen
    EnAnonumius skrev 2025-07-01 09:03:54 följande:
    Ja du, jag vet skillnaden mellan fascism och kommunism. Kan ju säga rent ut att inget av alternativen här hemma i en demokratiskt land.

Två idiotismer helt enkelt.
    Vad trevligt att stöta på dig igen! 

Då är vi i alla fall överens om en sak 🙂
  • Snälla Killen
    Anonym (Giggi) skrev 2025-07-01 09:41:08 följande:
    Jag skriver ju att jag INTE tror att denna vilseledande propaganda på Familjeliv och AB:s ledarsida påverkar befolkningen.

Jag skriver ju att det är vardagsfrågor som avgör.
    Jag skriver att du är en högerpopulist mellan raderna...

Jag gav även en förklaring kring varför folk kommer att fortsätta säga nej till såna som dig och politiker med liknande unkna åsikter 🙂
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026