Riksdagsvalet 2026
Vid nästa riksdagsval kommer jag att bli förvånad över alla röster på SD.
De har rasistiska rötter, men har lyckats att städa upp sin politik, dock varje dag publiceras ny information om SD politiker som hänger med motorcykelgäng eller slår folk på käften höggradigt berusade. Och innan dess var det slagsmål med järnrör och annat. Herregud så pinsamt! Den nertonade nuvarande SD politiken tycker jag är ganska ok, men med detta drama inom partiet gör de sig helt omöjliga.
Jag har alltid röstat på Liberalerna, Folkpartiet, och skulle kunna tänka mig samarbete mellan L och SD om man tittar på partiprogrammet, men hoppas inte L samarbetar med SD som har sådana svin som företrädare.
Jag bor i Österrike, här ställs hårda krav på alla invandrare och utländska ungdomar blir i allmänhet drillade att uppföra sig exemplariskt och bli väldigt bra på tyska, liksom deras föräldrar. Oftast fungerar integrationen bra. I går blev en ung tjej våldtagen, det stod i alla tidningar att det var killar med ursprung från Syrien som var misstänkta, här hymlas det inte.
Nuvarande ledarskap gick med i partiet när det "fortfarande var ett öppet rasistiskt parti", men eftersom att de vet att det inte ser bra ut och eftersom att de i slutändan siktar på regeringsmakten så har de valt att "tona ned retoriken" och utåt sett även fått det att se ut som om de har gjort upp med sitt förflutna och aktivt sparkar ut medlemmar som offentligt är rasistiska eller på något vis kan rubba denna illusion om att de numera värnar om demokrati och allas lika värde osv. Lite samma modell som när moderaterna försökte lura medborgarna om att de är ett arbetarparti, genom att kalla sig de Nya Moderaterna istället 😆
Fasaden har en tendens att spricka ganska kraftigt när de blir avslöjade och sedan därefter anklagar alla övriga för att vara klägg osv... 🙃
Ledningen verkar ha stenkoll på vad alla andra partier sysslar med men har sällan koll på vad som sker inom sitt eget parti och vad deras medlemmar "egentligen" sysslar med i bakgrunden. 😇
Nä jag är i grunden en liberal, men så länge en s.k "liberal" väljer att samarbeta med kläggen på den bruna sidan så har de direkt gjort sig själva helt orelevanta inom svensk politik och därför kan inte min röst gå dit heller.