• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-02 12:08:02 följande:
    Allt på denna jord handlar inte om (sd). Min kritik handlar om skatt på tygkassar och skattebefrielse på kassar på rulle, så som jag skrev ovan. Inkonsekvent.
    Och min kritik handlar om att SD använder sig av signalpolitik och sätter käppar i hjulet för miljöarbete.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-03 11:45:43 följande:
    Och min kritik handlar om att SD använder sig av signalpolitik och sätter käppar i hjulet för miljöarbete.
    Helt OK, kritisera dem som vanligt om du vill. Det är dock off topic om du citerar mina inlägg
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-03 12:02:34 följande:
    Helt OK, kritisera dem som vanligt om du vill. Det är dock off topic om du citerar mina inlägg
    Ja du. I en tråd som handlar om riksdagsvalet 2026 är kopplingar till SD och deras ovilja att adressera miljöfrågor högst on topic.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-04 05:49:51 följande:
    Ja du. I en tråd som handlar om riksdagsvalet 2026 är kopplingar till SD och deras ovilja att adressera miljöfrågor högst on topic.
    Javisst, skriv om dem i tråden du. När du citerar mina inlägg vore jag dock tacksam om du kunde förhålla dig till vad jag skriver. 
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-04 06:39:07 följande:
    Javisst, skriv om dem i tråden du. När du citerar mina inlägg vore jag dock tacksam om du kunde förhålla dig till vad jag skriver. 
    Det är klart jag förhåller mig till det du skriver. Plastpåseskatten och SDs ovilja att adressera problemet engångskassar i plast eller, plast, eller miljöfrågor öht.

Annars hade det funnits en ny förbättrad lagstiftning på plats innan man plockar bort den gamla.

Jag har aldrig köpt plastpåsar på rulle för att bära hem matvaror. Det vore ju att motverka syftet men en plastpåseskatt.
  • K Markatta

Nu måste Bill (S) börja uttala sig mer positivt om Ebba (KD):

www.expressen.se/nyheter/sverige/socialdemokrater-oppnar-for-allians-med-busch/

Socialdemokrater öppnar för allians med Busch

Magdalena Andersson (S) vill ta över regeringsmakten efter nästa val och utesluter enbart samarbete med Sverigedemokraterna. Källor i S menar att partiets förflyttning högerut och de stora behoven i samhället kan öppna för helt nya allianser.

• KillBill

Den SD styrda (M/KD/L) regeringen fortsätter att slå mot de i samhället som har det svårt. 

Tidigare har SD regeringen kraftigt ökat kostnader för tandvård för ungdomar mellan 20 och 24 år som behöver gå till tandläkaren (många i gruppen är fattiga studenter). Nu slår man till mot alla sjuka genom att höja gränsen för högkostnadsskyddet. 

För en låginkomsttagare i behov av medicin så innebär SD-regeringens höjning  att den skattesänkning som regeringen har utlovat helt och håller äts upp av ökade priser på medicin. 

Samtidigt har SD ledaren Jimmie Åkesson gett sig själv en skattesänkning på mer än 36 000 kronor per år.  Hur fan kan folk rösta på den rufflaren?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2024-11-16 11:44:30 följande:

Den SD styrda (M/KD/L) regeringen fortsätter att slå mot de i samhället som har det svårt. 

Tidigare har SD regeringen kraftigt ökat kostnader för tandvård för ungdomar mellan 20 och 24 år som behöver gå till tandläkaren (många i gruppen är fattiga studenter). Nu slår man till mot alla sjuka genom att höja gränsen för högkostnadsskyddet. 

För en låginkomsttagare i behov av medicin så innebär SD-regeringens höjning  att den skattesänkning som regeringen har utlovat helt och håller äts upp av ökade priser på medicin. 

Samtidigt har SD ledaren Jimmie Åkesson gett sig själv en skattesänkning på mer än 36 000 kronor per år.  Hur fan kan folk rösta på den rufflaren?

Det är rätt komiskt att detta drabbar oerhört många av de lågutbildade och lågavlönade i SD och ändå står de och hurrar.

Märkligt.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2024-11-16 11:44:30 följande:

Jag tog mig tid att låsa i er budgetmotion, ser att under punkt 1.5 i utgiftsområde 9, hälsovård osv. 
    avvikelse från regeringens förslag +-0. 

Om ni regerat med S budget hade väl beloppsgränsen höjts lika mycket?

Sen sitter ju inte SD i regeringen hur mycket du än önskar att det var så.

Am Israel Chai
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2024-11-16 12:37:59 följande:

Jag tog mig tid att låsa i er budgetmotion, ser att under punkt 1.5 i utgiftsområde 9, hälsovård osv. 
    avvikelse från regeringens förslag +-0. 

Om ni regerat med S budget hade väl beloppsgränsen höjts lika mycket?

Sen sitter ju inte SD i regeringen hur mycket du än önskar att det var så.

Nej för detta förslag presenterades idag och ingår ännu inte i budgeten.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026