• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (MED)
    Anonym (Giggi) skrev 2025-07-17 21:53:21 följande:

Rimlig valfråga 2026:

Yes, och återvandring. Rensa upp och skicka hem. Vi kan inte ha 150 000 papperslösa i landet.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Padirac

De som inte kan svenska har naturligtvis svårare att hitta arbeten på den öppna arbetsmarknaden, de får förlita sig på kontaktnät. Men glädjande nog kommer deras barn och kommande generationer att gå i skola,  prata svenska och arbeta och bidra under lång tid till svensk ekonomi och välfärd.

En del kommer som flyktingar från förföljelse pga etnicitet/kultur, religiös eller politisk förföljelse, andra kommer som billig arbetskraft för att Sverige har varit öppet för arbetskraftsinvandring utan större krav.

Skälen till varför människor flyr är bra att känna till om du vill diskutera frågan, helt aningslösa påståenden som du lägger fram kan du så klart få hjälp med att förstå bättre. 

Louice12 skrev 2025-07-17 22:13:19 följande:

Vilka jobb kan de ta om de inte har lärt sig språket? Det blir de gamla inom äldreomsorgen som får ta smällen.

Varför kom de hit, när de inte kunde svenska, om de inte kom från länder som var krigsdrabbade? Hur tänkte de då när det gäller jobb och att kunna försörja sig?

• klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2025-07-17 21:57:49 följande:

En annan rimlig valfråga 2026

-------

Och om inkomstklyftor är dig nära om hjärtat, så kan du inte rösta på högern.
    Och nu pratar vi inte överhuvudtaget, för denna regering har ju gjort de med högre inkomster får mer pengar än de med lägre inkomster.
    Och ökat kostnaderna för de med lägre inkomster., men sure även för de med mer pengar.
    Men de drabbas ju inte speciellt, som de med låga inkomster.

Och är det här fromleriet kommer och ursäktar?

Louice12 skrev 2025-07-17 22:05:01 följande:

Vi skattebetalare får betala 195 miljoner för att invandrare ska lära sig svenska. Eller lära sig bättre.  Men KillBill och Padriac byter genast ämne genom att diskutera finska invandrare på 50-60-talet! Men denna gång blev det inte Åkessons bröllop.

Om vi går tillbaka till diskussionen om denna enorma summa ... Varför betalar inte invandrarna själva för sin svenskaundervisning? Vad blir resultatet av denna enorma satsning? Kommer dålig invandrarsvenska helt att försvinna?

Ja, det är bra att de spenderar dessa pengar.

Och sen om de sparas in, så ska jag gissa vart man omdirigerar dom pengarna?
    Men låt mig gissa, de stackars rika som det är så synd om?

Sen måste man lära sig att såna här saker är bra, och speciellt de som gråter över att det ska pratas svenska och "skydda" svenskan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Meddelande borttaget
  • klyban
    Louice12 skrev 2025-07-18 12:49:55 följande:
    För att byta samtalsämne ska det nu handla om den nuvarande regeringen? Allt är deras fel? Eller de rika? 

Varför kan invandrare inte själva betala för svenskaundervisning? Varför ska vi skattebetalare behöva stå för notan på 195 miljoner? Att flytta till Sverige innebär inte bara rättigheter, utan även skyldigheter. Att lära sig språket så att de kan försörja sig, arbeta och betala skatt som alla andra.

Invandrare skaffar många barn även när de är asylsökande. De kan inte svenska, och kan därmed inte arbeta. Hur tänker de då? "Staten betalar" vilket är samma sak som skattepengar från oss som arbetar och gör rätt för oss.

Naturligtvis ska det svenska språket skyddas, detta är Sverige! Varför ska barn och ungdomar i förskolor och skolor lära sig urusel svenska av sina lärare? Meningsbyggnadsfel, fel slutändelser och pluralis helt uppåt väggarna. Ordet "ett" existerar inte, utan allting är "en". Det är tröttsamt att lyssna på detta, och inlägg kan vara svåra att förstå. Om man skriver på ett annat språk, och känner sig osäker, så brukar man skriva att "detta är inte mitt modersmål". Jag har aldrig någonsin hört en invandrare be om ursäkt för dålig svenska. Alla svenska föräldrars stora fasa är om deras barn skulle börja prata "Rinkebysvenska".

Jag läste en artikel om invandrarkvinnor som jobbade inom äldreomsorgen, och de som pratade dålig svenska skulle få gratis svenskaundervisning. Men de blev "kränkta" och vände sig till pressen eftersom de ansåg att de pratar mycket bra svenska. Varför skulle de då bli utvalda för att lära sig bättre svenska? Det skulle inte förvåna mig om de skyllde på "rasism".

Vi har gratis utbildning även för invandrare och är välspenderade pengar.

Och jag kommer fortsätta prata svenska, och kommer fortsätta prata med invandrare som inte är så bra på svenska.

Det komiska här är att en del inbillar sig svenskan är jordens mittpunkt, men allt det är en litet sketspråk.

Och komiskt nog så hjälper svenska utbildning till invandrare att svenskan blir bättre.
    Så varför så kontraproduktiv, för det känns som du ger ett narrativ bara.
    Och ett narrativ som berättar att du vill ha sämre svenska, men låt mig gissa bara, utan med alla invandrare?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac

Det som arbetar och försörjer sig betalar skatt och de har kanske inte kostanedn av mödravård, förlossning, barnbidrag förskola, barnomsorg, grundskola, gymnasium och ytteröigare utbidningar på sitt personliga konto.  De startar således med en eknomisk balans som ä bättre än din?

De som inte inte arbetar har såklart inga nya inkomster att betala sin språkundervisning med, att belögga dessa pesoner med betalningskrav skulle motverka önskan om integration, språkkunskaper och möjlighet att försvåra möjligheten för dessa att försörja sig själva.

Så, skälet till att vi med skattepengar betalar språkundervisning är för att det gynnar samhället i det stora att flyktingar, skyddsbehövande, arbetskraftsinvandare och immigranter kan svenska språket.

Percis som att samhället gynnas av att du har utbildning är det väl satsade pengar. 

Louice12 skrev 2025-07-18 12:49:55 följande:
    För att byta samtalsämne ska det nu handla om den nuvarande regeringen? Allt är deras fel? Eller de rika? 

Varför kan invandrare inte själva betala för svenskaundervisning? Varför ska vi skattebetalare behöva stå för notan på 195 miljoner? Att flytta till Sverige innebär inte bara rättigheter, utan även skyldigheter. Att lära sig språket så att de kan försörja sig, arbeta och betala skatt som alla andra.

Invandrare skaffar många barn även när de är asylsökande. De kan inte svenska, och kan därmed inte arbeta. Hur tänker de då? "Staten betalar" vilket är samma sak som skattepengar från oss som arbetar och gör rätt för oss.

Naturligtvis ska det svenska språket skyddas, detta är Sverige! Varför ska barn och ungdomar i förskolor och skolor lära sig urusel svenska av sina lärare? Meningsbyggnadsfel, fel slutändelser och pluralis helt uppåt väggarna. Ordet "ett" existerar inte, utan allting är "en". Det är tröttsamt att lyssna på detta, och inlägg kan vara svåra att förstå. Om man skriver på ett annat språk, och känner sig osäker, så brukar man skriva att "detta är inte mitt modersmål". Jag har aldrig någonsin hört en invandrare be om ursäkt för dålig svenska. Alla svenska föräldrars stora fasa är om deras barn skulle börja prata "Rinkebysvenska".

Jag läste en artikel om invandrarkvinnor som jobbade inom äldreomsorgen, och de som pratade dålig svenska skulle få gratis svenskaundervisning. Men de blev "kränkta" och vände sig till pressen eftersom de ansåg att de pratar mycket bra svenska. Varför skulle de då bli utvalda för att lära sig bättre svenska? Det skulle inte förvåna mig om de skyllde på "rasism".
  • Meddelande borttaget
  • klyban
    Louice12 skrev 2025-07-18 14:18:06 följande:

Invandrare får studera svenska gratis, samtidigt som de lever på diverse bidrag. Men många väljer ändå att inte fullfölja kurserna och hoppar av. Att kunna tala och skriva på svenska är avgörande om man vill bo och leva i Sverige. Som sagt, att flytta till Sverige innebär inte bara rättigheter som många tycks tro, utan även skyldigheter. 

Anser du att det är ok, att de som inte har velat lära sig svenska, har rätt till gratis tolk utan tidsbegränsning? Denna förmån kostar två miljarder/år för oss skattebetalare. Men så visar det sig nu att sedan början av 80-talet har invandringen rent ekonomiskt bara varit en belastning för det svenska samhället. Och inte att förglömma kriminaliteten som följde med på köpet. 

Jag har jobbat heltid inom sjukvården i 40 år, och jag är nu utsliten med kronisk smärta. Samtidigt så vill invandrare inte ens lära sig svenska för att göra rätt för sig och arbeta. Och detta är inte "rasism". Nu har jag sagt mitt, måste fokusera på annat här i livet som är positivt.

Källa: Regeringskansliet 10 juli 2025

Kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi) har länge haft problem med genomströmning, och många elever fullföljer aldrig utbildningen. Regeringen har därför beslutat om lagrådsremissen Skärpta krav i sfi, som ska leda till effektivare studier i sfi.

Dagens sfi fungerar dock inte tillfredsställande och präglas av dålig genomströmning. Det tar lång tid för många elever att lära sig den svenska de behöver för att få ett arbete och integreras i det svenska samhället. Många avbryter också utbildningen i förtid, utan att komma tillbaka. Regeringen har därför beslutat om en lagrådsremiss som innehåller förslag på hur rätten till sfi kan tidsbegränsas. En tidsgräns kan bidra till att göra utbildningen mer sammanhållen och effektiv.

195 miljoner för att invandrare ska lära sig bättre svenska. Skrikandes

Så allt handlar om du är avundsjuk då bara, lite tragiskt faktiskt.

Ge denna utbildning gratis är till stor nytta för samhället, intressant att se någon är arg och emot detta.

Annars ser jag en stor stor bitterhet hos dig och en betydande avundsjuka.
    Och det som gör det tragikomsikt, det är om man tar bort gratis utbildning för svenska.
    Så ändras ingenting för dig, och dessa småpengar i sammanhanget också.(Det är lugnt, förstår du vill börja prta om annat och dra in det här, men inget av dessa saker ändrar något för dig ändå.)
    Och kanske du ska sjukskriva dig, för det är ju vad välfärdssamhället är till för och när det går dåligt för någon med tex sjukdomar.

Men du väljer istället fokus på saker som inte har den allra minsta praktisk påverkan på dig.
    Vad är det om om inte avundsjuka?

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026