Louice12 skrev 2025-07-18 12:49:55 följande:
För att byta samtalsämne ska det nu handla om den nuvarande regeringen? Allt är deras fel? Eller de rika?
Varför kan invandrare inte själva betala för svenskaundervisning? Varför ska vi skattebetalare behöva stå för notan på 195 miljoner? Att flytta till Sverige innebär inte bara rättigheter, utan även skyldigheter. Att lära sig språket så att de kan försörja sig, arbeta och betala skatt som alla andra.
Invandrare skaffar många barn även när de är asylsökande. De kan inte svenska, och kan därmed inte arbeta. Hur tänker de då? "Staten betalar" vilket är samma sak som skattepengar från oss som arbetar och gör rätt för oss.
Naturligtvis ska det svenska språket skyddas, detta är Sverige! Varför ska barn och ungdomar i förskolor och skolor lära sig urusel svenska av sina lärare? Meningsbyggnadsfel, fel slutändelser och pluralis helt uppåt väggarna. Ordet "ett" existerar inte, utan allting är "en". Det är tröttsamt att lyssna på detta, och inlägg kan vara svåra att förstå. Om man skriver på ett annat språk, och känner sig osäker, så brukar man skriva att "detta är inte mitt modersmål". Jag har aldrig någonsin hört en invandrare be om ursäkt för dålig svenska. Alla svenska föräldrars stora fasa är om deras barn skulle börja prata "Rinkebysvenska".
Jag läste en artikel om invandrarkvinnor som jobbade inom äldreomsorgen, och de som pratade dålig svenska skulle få gratis svenskaundervisning. Men de blev "kränkta" och vände sig till pressen eftersom de ansåg att de pratar mycket bra svenska. Varför skulle de då bli utvalda för att lära sig bättre svenska? Det skulle inte förvåna mig om de skyllde på "rasism".
Vi har gratis utbildning även för invandrare och är välspenderade pengar.
Och jag kommer fortsätta prata svenska, och kommer fortsätta prata med invandrare som inte är så bra på svenska.
Det komiska här är att en del inbillar sig svenskan är jordens mittpunkt, men allt det är en litet sketspråk.
Och komiskt nog så hjälper svenska utbildning till invandrare att svenskan blir bättre.
Så varför så kontraproduktiv, för det känns som du ger ett narrativ bara.
Och ett narrativ som berättar att du vill ha sämre svenska, men låt mig gissa bara, utan med alla invandrare?