Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Riksdagsvalet 2026

Mentat skrev 2025-10-18 11:08:16 följande:
    Som sagt, läs och bemöt i stället för att förneka. Inlägg #3570 handlar om futurum, inte preteritum.

Jag bemötte ditt inlägg #3570 eftersom jag upplevde att det saknade faktamässig grund.

Om vi ska försöka förstå framtiden behöver vi börja med historien. Den visar tydligt att partipolitiken i Sverige har begränsad direkt påverkan på inflationen. Inflationen styrs framför allt av globala faktorer, och påverkas dessutom av penningpolitiken, det vill säga räntor och åtgärder som beslutas av Riksbanken, inte av regeringen.

Att svensk partipolitik har liten effekt på inflationen blir särskilt tydligt när man granskar detta historiska diagram, där det klart framgår att inrikespolitiska beslut haft mycket begränsad påverkan på prisnivåerna.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-10-18 12:35:51 följande:
    Tyvärr verkar du ju ha rätt iom att jag får "Goddag, yxskaft", "Goddag, yxskaft",  och "Goddag, yxskaft" som svar. Svårt att ha någon form av diskussion då.

Som jag nämnt har jag bemött ditt inlägg #3570.
    Ditt inlägg är inte baserat på fakta. Partipolitiken i Sverige har begränsad direkt påverkan på inflationen, som istället styrs framför allt av globala faktorer och Riksbankens penningpolitik. Detta framgår tydligt när man granskar det historiska diagrammet.

• KillBill
    Mentat skrev 2025-10-18 13:19:56 följande:
    Jag undrar om det kan vara så att det är språkförståelsen som brister? Det jag skriver är i alla fall inte det ni svarar på.

Det är tydligt att högern, med falska argument, påstår att den höga inflationen 2022 berodde på den tidigare regeringen, och att den nuvarande regeringen är orsaken till att inflationen sjunkit. Om man jämför inflationen i Sverige med situationen i Europa och USA blir det dock mycket tydligt att detta inte stämmer. Inflationen styrs i första hand av globala faktorer samt av Riksbankens penningpolitik.

När du i inlägg #3570 hävdar att inflationen kommer ta fart om Miljöpartiet kommer till makten, ansluter du dig till samma falska retorik som SD och regeringen använder. 

• KillBill

Bra! Tidölagspartiet Liberalerna ansluter sig nu till den socialdemokratiska linjen om att förbjuda vinstdrivande friskolor. Undrar vad Tidölagspartierna SD, M och KD, som fortfarande vill behålla vinsterna i skolan, tycker om detta?

• KillBill
    nattuw skrev 2025-10-19 17:40:45 följande:
    Historien upprepar sig inte men den rimmar och den som vill förstå hur hakkorset förvandlades till en symbol för ett folkmord på judar kan studera hur dagens palestinasjalar blivit symboler för hatet mot judar. Frågan är om vi denna gång kommer att försöka stoppa det eller om vi precis som förra gången bara kommer att låta det ske.

Konstigt nog verkar de som tidigare såg en nazist bakom varje buske och kallade allt och alla som inte delade deras åsikter för nazister nu vara blind för den öppna antisemitism som sprider sig över västvärlden. Eller så väljer de kanske bara att återigen att blunda och låta det ske.

Man bör fördöma antisemitism oavsett var den uppträder, men det är både osakligt och ohederligt att demonisera palestinasjalar på det sätt som du gör. Att jämföra Palestinasjalen med hakkorset, som skapades och användes för att legitimera ett folkmord, är både historiskt felaktigt och förminskar Förintelsens unika ondska.

• KillBill

Jaha, nu verkar Johan Forsells sons kompisar vara i farten igen..

• KillBill

När KD Stockholm börjar prata mer om renskötsel än vårdpolitik vet man att AI har fått för stort inflytande i partiet.. 

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-10-21 02:11:15 följande:
    'Tyngdvikten ligger vid att Stockholm ska bli tryggare, renare, mer grönskande' . Inte renar.

Var läser du om renskotsel? Fejknews?

www.mynewsdesk.com/se/kristdemokraterna_i_stadshuset/pressreleases/trygghet-trivsel-och-omsorg-kd-stockholms-stads-budgetfoerslag-foer-2026-3411238&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease
    Jag vet att det låter som ett skämt men det är det inte. Du hänvisar till det korrigerade prssmeddelandet. I det utrsprungliga skrev KD att partiet skulle satsa på renskötsel..
  • KillBill

De senaste två åren har regionerna tvingats genomföra besparingar på sammanlagt 13 miljarder kronor. Samtidigt har Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson sänkt skatterna för sig själva och andra höginkomsttagare med tusentals kronor varje månad.

I inslaget tar man upp situationen i region Östergötland och region Sörmland där högerpartierna styr med stöd av SD. 

www.sverigesradio.se/artikel/besparingarna-pressar-vardpersonalen-som-en-urvriden-trasa

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026