• syster yster

Detta eviga ätande

Min son ska äta hela tiden. Ikväll åt mat och sen efter typ 30-45 min ska han å frukt å sen ska han ha macka å så fortsätter det. Känns som att han inte äter sig riktigt mätt vid middagen. 
    Hur gör ni? 
    Är det stopp efter middagen eller vad gäller? 

• Svar på tråden Detta eviga ätande
  • Spucks

Nej, efter middagen får mitt barn inte äta mer, då är det slut.
    Fram till en kort tid innan han fyllde 5 år hade min son stora problem kring maten - han kände ingen mättnad, eller så ignorerade han känslan. Han drev mig till förtvivlan med sin eviga tjat på mat. Det var en kamp nästan varenda dag (det fanns några få bra dagar också).
    Det fanns olika rutiner vi hade genom 
    åren, som hjälpte lite i vardagen. Vad som funkade bra (och det gör vi fortfarande till stor del, trots att hans förhållande till mat är nu, ett år senare, nästan normalt) var regeln: du får tre måltider per dag, utöver dem får du äta endast grönsaker - men av dem hur mycket du vill.
    Det fanns dagar där han 
    åt flera medelstora tomater, en hel paprika och en hel gurka inom en halv timme. Men det fungerade! Gjorde livet lättare för honom (för att fick äta när och hur mycket han ville) och för mig (för det blev inget tjat, han fick ju äta).

• Drottningen1970

Min 14 åring får äta när han vill. Han växer, idrottar mycket och är hungrig.

Vore en absurditet att säga nej till en kvällsmacka eller en skål flingor innan läggdags. Skulle aldrig komma på tanken, även om han just nu äter mig ur huset.

• TvillingmammaVästgöte

När min son var fjorton var han ständigt hungrig. Åt varannan timme typ. Om pojken växer, är i tonåren och inte är överviktig, då tycker jag inte att man skall begränsa ätandet.

• syster yster

Han är snart 9. Förstår med att han växer men när vi äter kvällsmat å sen ska han äta igen efter typ 30 min så tycker jag det är lite väl. Känns mer som att han inte äter sig riktigt mätt. 

• Zouxman

Vi begränsar våra barns ätande. Men det är för att vi anser att man äter när det serveras mat, passar inte maten ska man inte veta att man kan äta sig mätt på mackor sen, det går vi inte med på. Maten serveras, då äter vi, hela familjen. Den som vill vara utan får lägga sig hungrig. Inget jag kan äta om 2h, vi ska äta tillsammans, då pratar vi, går igenom dagen för alla och har trevligt.

Våra barn är 2, 4, 9.

• FuckGoggleAskMe

Om min son skulle ha haft problem med vikten, hade jag reglerat vad och när han åt, men han åt för lite först för att sen från 11-12årsåldern börja sluka enorma mängder och vikten har alltid varit lite i underkant. 

Sen han blev ett matvrak äter han flera gånger om dagen, tex två luncher, en middag och ett kvällsmål. Han gillar inte smörgåsar så mycket, så alla dessa mål är lagad mat. Efter en stor måltid blir det ofta en sallad eller lite frukt också. Det klart att han ska få äta och inte vara hungrig! Han är väldigt aktiv med sporter så naturligtvis blir han hungrig. 

TS, varför är det ett problem att din son äter mycket och ofta? Bra att han äter tex frukt. 

• Billie38

Ge honom mer mat till middag i de perioder han är extremt hungrig. Sånt går i perioder och just pojkar är "värre". Kanske något extra som mättar som ett stekt ägg eller liknande tillsammans med middagen.

yoggi, bananer och mackor är enkla och bra mellis som mättar och det borde han kunna fixa själv eller så gör du mackor i förväg i kylen som han kan ta av.

(min son hade en period vid 13 då han kunde äta en hel skogaholmslimpa med kaviar till mellis och sedan 2 hämtpizzor till middag och han är fortfarande smal.

• Mortiscia80

En liten kvällsfika har väl ingen dött av, t ex en smörgås och ett glas mjölk eller liknande. Jag skulle däremot inte låta honom gå och småäta hela tiden. Vill han ha frukt kan han ta det direkt i anslutning till middagen, men då äta ordentligt i första hand. Vill han ha mer kan han vänta till kvällsfikat. Tänderna mår inte heller bra av att utsättas för mat om och om igen hela tiden.

• Jemp
    syster yster skrev 2023-05-15 21:13:13 följande:

Han är snart 9. Förstår med att han växer men när vi äter kvällsmat å sen ska han äta igen efter typ 30 min så tycker jag det är lite väl. Känns mer som att han inte äter sig riktigt mätt. 

Hur äter han då? Och vilken tid äter ni middag? 

Är barnen hungriga en stund efter maten här får de absolut äta mer, men inte i första hand mackor utan mat. Brukar bero på att de ätit dåligt och vill inte att maten blir utbytt (äldsta skulle i flera år kunnat leva på smörgåsar, har nog lugnat sig lite). Är det middag som de absolut inte gillar eller som tagit slut kan det vara ok dock.
    Likaså får de äta hur mycket som helst osv, men inte ta en macka precis när man börjar laga middag. 
  • TvillingmammaVästgöte

När min son var nio åt han ungefär så hör:

Frukost, rejäl sådan oftast med gröt
    Frukt i skolan vid tio
    Lunch i skolan
    Mellis på skolan
    Mellis hemma ibland, oftast frukt
    Middag vid 18:00

Efter maten åt han inget mer, han la sig tidigt kanske vid åtta, kommer inte exakt ihåg. Men barnen behöver fler mål än vi vuxna. 

• LFF

Beroende på dag så vill mina 9,5-åringar ibland ha en kvällsmacka innan de går och lägger sig. Då pratar vi två grabbar som äter rätt stora portioner, ibland två om det finns över men som ser ut som räkor i kroppen. De tränar ca två dagar i veckan just nu och är sällan still på rasterna. 

En skoldag äter de frukost, lunch och mellis i skolan, sen middag vid 17-snåret och kan då antingen äta 1-2 knäckemackor direkt efter maten eller som sagt ta en kvällsmacka innan läggdags vid 19.30.

En helgdag är det så klart alla måltider hemma med gröt eller yoghurt (med havrepuffar eller granola), och 1-2 mackor till frukost, ordentligt lunch och sen middag på kvällen. Nånstans emellan dessa måltider så slinker det ner en frukt eller två också. 

Just nu har de verkat vara inne i en växtperiod då de växt drygt 2cm på två månader. 

Om barnet inte har problem med vikten så skulle inte jag reglera maten. Men, det är ju också så att man måste fokusera på att äta maten i första hand och inte hålla igen där för att kunna äta något godare efteråt. 

Om ni skulle ha mat över och erbjuder det istället för frukt/macka, vad säger barnet då?

• cosinus

Mina barn har alltid haft kvällmat (alltså typ mackor, fil, och sånt) som fullständigt heligt mål. Har inte spelat någon roll om de ätit middag 20 och lagt sig 21. De har klämt in det ändå.

I tonåren har de kunnat äta hur mycket som helst. Middag och sen varit hungriga igen 1 timme senare. Har de då varit jättehungriga har jag sagt att man kan inte äta precis hur många mackor som helst men värm gärna på mer riktig mat. Så då har de kanske ätit typ 2 mackor och värmt på ytterligare en portion middag.

De har tränat mycket, de har varit smala eller väldigt smala och behövt precis all energi de har kunnat få. Den äldsta som nu är 19 har varit färdigväxt i kroppen nu i några år. Hon åt som en häst när hon var 13-14 men är nu mer inte alls lika hungrig längre. Så hennes kropp har själv känt efter att hon inte behöver äta precis hela tiden längre. Jag var likadan, tränade massor på gymnasiet (vi pratar typ 12-14 pass i veckan) och åt konstant. Sen skadade jag mig och var inte alls lika hungrig. Så att man skulle skapa vanor att alltid äta massor bara för att man gör det en period köper jag inte riktigt. Det kan såklart vara så men inte nödvändigtvis.

• TvillingmammaVästgöte

Ett tips är ju att servera frukt eller fruktsallad till efterrätt, det gjorde vi ofta. Samt att sitta länge tillsammans vid matbordet och prat och äta, så att pojken hinner äta ordentligt. Det kan ju vara bra ändå att lära barnen äta vid måltiderna och inte småäta. Samt att laga mat som barn tycker om, förstås!

• LFF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-16 11:46:11 följande:

Ett tips är ju att servera frukt eller fruktsallad till efterrätt, det gjorde vi ofta. Samt att sitta länge tillsammans vid matbordet och prat och äta, så att pojken hinner äta ordentligt. Det kan ju vara bra ändå att lära barnen äta vid måltiderna och inte småäta. Samt att laga mat som barn tycker om, förstås!

Men även om man äter ordentligt vid måltiderna så kan man bli hungrig en timme senare. Speciellt som växande barn och i synnerhet som pojke har jag märkt. Har haft mardrömmar om våra blivande matkostnader sen jag fick veta att jag hade två pojkar i magen Jag är inte speciellt liten i maten men de äter för tillfället minst lika mycket och ofta mer än mig och då har de inte fyllt 10 ännu. Vägde in dem idag på ca 30,5kg till sina 140cm. Senaste tiden har vi skojat om att de har mask i magen (det har de inte) just för att de är nästan konstant hungriga men knappt går upp i vikt.
Svar på tråden Detta eviga ätande