• Anonym (Några tips?)

Hur hinner/orkar man med allt??

Har fyra barn,  12, 6, 4 och 1 år gamla.
    12-åringen behöver mycket hjälp med skoluppgifter, läxor plus att han är väldigt impulsiv.
    6 och 4 åringarna bråkar ofta,  och de är extremt svåra att lägga.  Alltför ofta är de fortfarande vakna när vi vuxna lägger oss vid 23.
    1-åringen blir ofta väckt av de äldre syskonen.
    Barnen har aktiviteter som tar 2-3 vardagar i veckan, plus helger.
    Vi jobbar båda två,  och hur ska man hinna och orka med något annat än barnen?
    Hemmet är stökigt kaos, och jag har inte träffat en vän på flera år.
    Jag är så slutkörd av allt.   Det är ett evigt slit och det värsta är efter jobbet,  handla, hämta, laga mat,  gnäll och bråk etc. 

• Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??
  • Anonym (Selma)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 09:00:06 följande:
    Att gå ned till 80% bägge två och samtidigt köpa in tjänster i dagens ekonomiska läge kan ju dock vara en reell omöjlighet ekonomiskt.
    Det är ett måste att åtminstone en av föräldrarna jobbar deltid om man har 4 barn. Det är klart det blir kaos annars. För min egen personliga del skulle jag även kräva hemstäd, matkassar, nannyservice och läxhjälp. Vem vill bli utbränd av att ha ett halvt fotbollslag hemma. 

Det är inte kul att höra, men 4 barn kräver betydligt mer tid än 1-2 barn och det måste man ta med i beräkningen. De flesta som har 2 barn förstår detta och väljer att stoppa där just pga det. Det kostar mycket, tar mycket tid och är kort sagt skitjobbigt. 

Så mitt tips är definitivt att ta hjälp utifrån och gå ner i arbetstid, det är kanske ett måste för att överleva de närmaste åren. När yngsta barnet är 10-12 år kan du börja leva igen. 
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Selma) skrev 2023-05-16 11:30:16 följande:
    Det är ett måste att åtminstone en av föräldrarna jobbar deltid om man har 4 barn. Det är klart det blir kaos annars. För min egen personliga del skulle jag även kräva hemstäd, matkassar, nannyservice och läxhjälp. Vem vill bli utbränd av att ha ett halvt fotbollslag hemma. 

Det är inte kul att höra, men 4 barn kräver betydligt mer tid än 1-2 barn och det måste man ta med i beräkningen. De flesta som har 2 barn förstår detta och väljer att stoppa där just pga det. Det kostar mycket, tar mycket tid och är kort sagt skitjobbigt. 

Så mitt tips är definitivt att ta hjälp utifrån och gå ner i arbetstid, det är kanske ett måste för att överleva de närmaste åren. När yngsta barnet är 10-12 år kan du börja leva igen. 
    Men om de nu inte har råd med all hemhjälp du listar då? Jag har själv ?bara? två barn men vi har inte råd med allt du listar om vi jobbar deltid och samtidigt ska amortera sv på huslånen och ha en buffert som gör att man inte riskerar katastrof om nåt sker med hemmet.

Det är klart livet blir lättare om man har möjlighet att leja ut allt det där men verkligheten ser ju inte ut så för alla.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 10:28:40 följande:
    Ja, det är ju ett problem. Men att ta in hushållsnära tjänster, ha fyra barn och jobba deltid känns som något som främst går om man har välbetalda arbeten och låga lån idag.
    Svårt att ge råd när man vet så lite om TS situation. 
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 12:21:40 följande:
    Men om de nu inte har råd med all hemhjälp du listar då? Jag har själv ?bara? två barn men vi har inte råd med allt du listar om vi jobbar deltid och samtidigt ska amortera sv på huslånen och ha en buffert som gör att man inte riskerar katastrof om nåt sker med hemmet.

Det är klart livet blir lättare om man har möjlighet att leja ut allt det där men verkligheten ser ju inte ut så för alla.
    Hen skriver vad hen skulle kräva för egen del. Jag personligen skulle aldrig ha skaffat så många barn öht
    Men det är såklart att alla inte har råd att köpa tjänster, det har inte jag heller!
    Däremot har vi kostat på oss att gå ner i tid för då har jag tid att städa lite mer vissa kvällar och även kunna komma i säng i tid. Vi har tid att laga lite mer mat från grunden och se till att det blir middag till fler dagar. Vi har tid att leka ute en stund efter hämtning så att vi alla får dagsljus och lite rörelse innan vi går in för kvällen. Eller för den delen att någon av oss vuxna går med barnen till lekparken efter middagen medan den andra plockar undan, då går läggningen också rätt snabbt sen. 

Men man får prioritera. Det är mycket vi valt bort. Resor är uteslutet såsom det är nu, men det är självvalt. Vi lägger kanske en halvtimme i veckan på att gå igenom reklambladen och förbereda shopping + mat. Vi har en kalender i köket där allt viktigt måste finnas med för att det ska funka, står det inte där så finns det inte och då blir det kaos. Och sen så har vi väldigt lite egentid. Egentid just nu är att hänga tvätt med en podd i öronen eller den halvtimme som av oss kan få medan den andra lägger barnen. Egentid kan i bästa fall vara en lång promenad eller en löprunda med en kompis så checkar man av den grejen samtidigt. Egentid är inte aw med kollegorna eller åka iväg på spa. Det har inte hänt på flera år. Det kan man tycka är trist och tråkigt men det är vår verklighet och inget jag direkt saknar. Bara jag får mina micropauser. 

Men det är viktigt att man har samsyn. Hade jag levt med en man som kört sitt race, dragit iväg på aktiviteter etc eller inte förstått att vi är ett team här så hade det inte gått överhuvudtaget. Vi måste hjälpas åt nu, vi har själva valt att ha en lite större familj. 
  • bullmamman2

Några tips:

Gå ner i tid om det är möjligt
    Vecko-månadshandla
    Förbered middagen innan eller gör matlådor på helgen för de stressigaste dagarna

Sen skulle jag ha försökt få ordning på de mitterstas sovtider, för dålig Sömn kan vara en del av orsaken till bråken. 

• Anonym (Selma)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 12:21:40 följande:

Jag inser att alla inte kan kräva det, men jag skulle göra det om jag hade 4 barn. Så har jag inte 4 barn heller. 

Du talar om huslån osv: man kan ju också välja att bo i en hyreslägenhet för att ha råd med annat. Det är ju en prioritering man gör. Hur skulle ni klara er om en av er förlorade jobbet? Bara en fundering. 
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Selma) skrev 2023-05-16 13:02:51 följande:
    Jag inser att alla inte kan kräva det, men jag skulle göra det om jag hade 4 barn. Så har jag inte 4 barn heller. 

Du talar om huslån osv: man kan ju också välja att bo i en hyreslägenhet för att ha råd med annat. Det är ju en prioritering man gör. Hur skulle ni klara er om en av er förlorade jobbet? Bara en fundering. 
    Vi har inte 4 barn. Så löste vi det. Om en av oss förlorade jobbet har vi just katastrofbufferten att ta av. Vi jobbar också inom branscher där det inte vore svårt att få ett nytt jobb.

En hyreslägenhet här skulle också kosta mer än vad vi betalar nu.
  • Anonym (Prio)

Orkar inte läsa allt så ber om ursäkt för ev. upprepning. Här är mina råd:
    Arbeta mindre. Det är kort tid man har småbarn, men arbetslivet är långt så jobba hinner man sen
    Goda vanor och bra rutiner. Vi har en 4-åring och en 6-åring och de lägger sig vid 19.20. Vi har varit stenhårda på läggtider eftersom de vaknar tidigt och måste sova.
    Bråkar dom- som syskon gör-går vi emellan. De får vara i olika rum tills det lugnat ner sig. Rutiner vad gäller allt så barnen vet vad som gäller.
    Omfördelning av var de sover så alla sover bättre.
    Prioriteringar. Slopa allt ovidkommande helt enkelt. Tänka igenom vad som faktiskt är nödvändigt.
    Läxhjälp till 12-åringen
    Städa och organisera hemma enligt de 4 S:en: slänga, spara, skänka, sälja. Var sak på sin plats. Barnen ska förstås städa sina egna saker.
    Inte handla mat under stress. Tänka igenom och skriva ner vad som behövs, göra matschema åtminstone 5 dagar framåt.

Det finns ett gammalt bra citat: Du formar själv dina vanor- sen formar de dig.

• Anonym (lätt som en plätt)

Man har ett barn. Och då inga problem i hela världen.

• Anonym (Några tips?)

Stort tack till er som tog er tid att svara seriöst och försöka hjälpa!    Jag ska gå igenom era tips och råd och presentera för maken.  Tack! 
    De oseriösa, värdelösa kommentarerna som inte är till någon hjälp alls,  bryr jag mig inte om.

Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??