• Anonym (Några tips?)

Hur hinner/orkar man med allt??

Har fyra barn,  12, 6, 4 och 1 år gamla.
    12-åringen behöver mycket hjälp med skoluppgifter, läxor plus att han är väldigt impulsiv.
    6 och 4 åringarna bråkar ofta,  och de är extremt svåra att lägga.  Alltför ofta är de fortfarande vakna när vi vuxna lägger oss vid 23.
    1-åringen blir ofta väckt av de äldre syskonen.
    Barnen har aktiviteter som tar 2-3 vardagar i veckan, plus helger.
    Vi jobbar båda två,  och hur ska man hinna och orka med något annat än barnen?
    Hemmet är stökigt kaos, och jag har inte träffat en vän på flera år.
    Jag är så slutkörd av allt.   Det är ett evigt slit och det värsta är efter jobbet,  handla, hämta, laga mat,  gnäll och bråk etc. 

• Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??
  • Anonym (Kl)

Ni får ju givetvis gå ner i tid båda två!

• Anonym (4-barnsmamma)

Hej, 
    jag har också fyra barn i olika åldrar. 

Både jag och sambon jobbar heltid, jag jobbar även en hel del övertid. 

Mycket för mig handlar om att ha mina rutiner och att alltid ha allt ordnat på löpande band.  Jag städar och tvättar varje dag, handlar på vägen hem från jobbet. Kanske inte tar hela storstädet på en och samma gång, utan ett rum i taget. Har även hänt att jag anlitat fönsterputs.  Barnens aktiviteter tar mycket tid, vi ser till att vi delar upp dem mellan oss. Läxor fungerar bara det med att jag hjälper till med och då får mannen fixa middagen. 

vi involverar också de större barnen till att hjälpa till, de ansvarar för sina egna rum samt deras badrum. De hjälper gärna även till med matlagning. 

Våra barn är oftast sams, de kan vara ute lång tid tillsammans och hoppa studsmatta, spela badminton och fotboll mm. små konflikter lägger jag mig inte i, bromsar bara om det börjar spåra ur. På helger åker hela familjen gärna iväg på badhus, lekland, parker osv för att få ett avbrott från hemmet.

kvällsrutiner och sömn är jag hård med, kvällen är enda tiden jag och sambon har för oss själva.

Jag och mannen ser även till att ge varandra den egentiden som var och en är i behov av. 

Det finns perioder som är jobbigare såklart och då sänker jag kraven lite här hemma, kan innebära att jag beställer matkassar med lättlagad mat och gör det som är absolut nödvändigt här hemma. 

Ett sätt att umgås med andra vuxna är att vi bjuder hem andra på middag, eller hänger på altanen när barnen är ute och leker i trädgården. 

Så länge man håller ordning hemma så tar inte de sysslorna så lång tid. Och ser ni till så att ni delar upp allt, så blir det mycket tid över!

• Core

Därför satt vi gränsen vid två ungar. Det måste du ju kunnat räkna ut innan eller?

ursäkta min syrliga ton, jag var på det humöret nu tydligen.

• Emala
    Core skrev 2023-05-18 00:25:16 följande:

Därför satt vi gränsen vid två ungar. Det måste du ju kunnat räkna ut innan eller?

ursäkta min syrliga ton, jag var på det humöret nu tydligen.

Varför försöker du ens svara på frågor där du inte har något svar alls? 
    Hoppas för din egen och dina två ungars skull att du blir på bättre humör snart...
  • Anonym (Mx)

Men plz. Det går inte att ta TS på allvar. Om man är vuxen och skaffar 4 barn, då förstår man att det kommer bli väldigt hektiskt framöver.

• Anonym (Dela)

Jag tänker att mycket handlar om prioriteringar och planering. Tex läxor kan man inte prioritera bort. men man behöver kanske inte gå på alla aktiviteter el kan man hjälpas åt med andra föräldrar att hämta och lämna på träningarna. Hemmet får vara stökigt och vänner som kommer får acceptera att så är livet. lär mittenbarnen att gå till sängs själva och städa upp efter sig. de är stora nog att klara det 

• Lönnsirap

Jag tänker att det ingår i livet att välja vad man lägger sin tid på och tänker att en period av livet faktiskt  är hushållssysslor och jobb. 

Ni kanske faktiskt inte har tid att ha aktiviteter som håller er sysselsatta med annat 2-3 vardagar i veckan OCH på helgerna. Man hinner inte med i vardagen, utan helgen är en buffert då man kan åka med återvinning, planera veckan, laga extra mat, sitta och plugga med barnen OCH AVKAOSA hemmet.

Eller så har ni valt en aktiv fritid och då är det kanske frukost till middag, en gigantisk backlog i huset, men med en fritid som ni som människor faktiskt trivs med.

Livet ÄR kaos. Frågan är bara var du vill lägga energin. För enda sättet att faktiskt ORKA är att välja bort.  

• Anonym (Några tips?)

Stort tack till er som faktiskt läst min fråga i trådstarten och kommit med tips och råd!   

• Cox Orange
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 12:21:40 följande:
    Men om de nu inte har råd med all hemhjälp du listar då? Jag har själv ?bara? två barn men vi har inte råd med allt du listar om vi jobbar deltid och samtidigt ska amortera sv på huslånen och ha en buffert som gör att man inte riskerar katastrof om nåt sker med hemmet.

Det är klart livet blir lättare om man har möjlighet att leja ut allt det där men verkligheten ser ju inte ut så för alla.
    De skrev ju att det första och viktigaste rådet är att gå ner i arbetstid. Läste du inte det?

En vuxen människa får väl ta ansvar för sitt eget agerande, de har satt fyra barn till världen? Fyra barn är mera än ett i form av tid, energi pengar och boende. Endera försummar de sina fyra barn och jobbar heltid med mindre ekonomisk stress, eller så flyttar de och ägnar mera tid åt familjen med mindre marginaler. Bo nära far/morföräldrar kanske?
Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??