• Anonym (Några tips?)

Hur hinner/orkar man med allt??

Har fyra barn,  12, 6, 4 och 1 år gamla.
    12-åringen behöver mycket hjälp med skoluppgifter, läxor plus att han är väldigt impulsiv.
    6 och 4 åringarna bråkar ofta,  och de är extremt svåra att lägga.  Alltför ofta är de fortfarande vakna när vi vuxna lägger oss vid 23.
    1-åringen blir ofta väckt av de äldre syskonen.
    Barnen har aktiviteter som tar 2-3 vardagar i veckan, plus helger.
    Vi jobbar båda två,  och hur ska man hinna och orka med något annat än barnen?
    Hemmet är stökigt kaos, och jag har inte träffat en vän på flera år.
    Jag är så slutkörd av allt.   Det är ett evigt slit och det värsta är efter jobbet,  handla, hämta, laga mat,  gnäll och bråk etc. 

• Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??
  • cosinus

Jag har fyra barn men de är tätare i ålder men vi hade ungefär samma läge när äldsta gick lågstadiet. Hon behövde mycket hjälp med läsläxa, de i mitten bråkade och den yngsta var liten.

Men, vi har aldrig jobbat heltid båda två förrän föräldradagarna var slut när yngsta fyllde 8. Det hade vi faktiskt inte klarat med förståndet i behåll. Oftast jobbade vi 87.5 var och tog alltså en timme var per dag. I praktiken så att den ena då kunde hämta 15:30 och därmed inte ha fullt eftermiddagskaos utan relativt gott om tid.

Dela på de i mitten. Har 12-åringen aktiviteter och behöver skjuts, ta med den ena av de två bråkstakarna och gör något med bara den. Variera sånt barnet vill (typ lekpark, skatepark eller liknande) och att barnet får hjälpa till att typ handla.

Se till att läggningarna funkar, delar de rum så får ni hitta en lösning så att de inte delar rum. För att få lugnare kvällar och för att de nöter mindre på varandra om de inte hela tiden ska slåss om samma utrymme.

Och det kommer bli bättre. Min yngsta går på mellanstadiet nu. Vi skulle kunna skaffa taxiverksamhet med tanke på allt körande kors och tvärs men äldsta har nu körkort, ingen bråkar, ingen lägger sig för all del i tid heller längre men de sköter sig till stor del själva och hjälper till med sånt praktiskt som behövs om man ber dem. Men era närmaste 2 år kommer vara intensiva.

• fjanten

Ni behöver styra upp er vardag, pronto.
    1. Det låter som att ni båda behöver gå ner i arbetstid. Arbetar ni 80 % (exempelvis) var så blir det lättare att hinna med.
    2. Planera _allt_. Varenda aktivitet, läxa, kalas, utvecklingssamtal, middag, friluftsdag m.m. ska finnas på kalendern, och det ska tydligt stå vems ansvar det är (mamma tar Jakob till fotbollen tis och tors, pappa lagar då köttfärssås till middag och ansvarar för att packa morgondagens matsäck o.s.v.). Varje månad sätter ni er ner och går igenom _allt_, och gör avstämningar var vecka så alla är med på vad som händer på vilka dagar.
    3. Barnen måste ju sova! Det är bara att lösa! Ingen av de tre yngre ska vara vaken efter 20! Punkt.
    4. 12-åringen ska självklart få hjälp med läxor vid behov, det är ju givet, men ett visst ansvar ska en 12-åring också kunna ta för den biten. Kan man inte ett mattetal ska föräldrarna såklart hjälpa, när barnet har pluggat ordentligt på sina glosor så ska man självklart förhöra, men det ska ju inte behöva vara så att ni aktivt sitter ner bredvid barnet och liksom gör läxorna och pluggar med barnet - utan ni stöttar vid behov.
    5. Köp in tjänster! Köp hemstäd, köp robotdammsugare, köp matkassar, shoppa online o.s.v.

• Anonym (L o v e)

Det gör man inte. 

Man får helt enkelt prioritera bort allt förutom det absolut nödvändigaste. 

• Anonym (Xyz)
    fjanten skrev 2023-05-16 08:58:01 följande:

Ni behöver styra upp er vardag, pronto.
    1. Det låter som att ni båda behöver gå ner i arbetstid. Arbetar ni 80 % (exempelvis) var så blir det lättare att hinna med.
    2. Planera _allt_. Varenda aktivitet, läxa, kalas, utvecklingssamtal, middag, friluftsdag m.m. ska finnas på kalendern, och det ska tydligt stå vems ansvar det är (mamma tar Jakob till fotbollen tis och tors, pappa lagar då köttfärssås till middag och ansvarar för att packa morgondagens matsäck o.s.v.). Varje månad sätter ni er ner och går igenom _allt_, och gör avstämningar var vecka så alla är med på vad som händer på vilka dagar.
    3. Barnen måste ju sova! Det är bara att lösa! Ingen av de tre yngre ska vara vaken efter 20! Punkt.
    4. 12-åringen ska självklart få hjälp med läxor vid behov, det är ju givet, men ett visst ansvar ska en 12-åring också kunna ta för den biten. Kan man inte ett mattetal ska föräldrarna såklart hjälpa, när barnet har pluggat ordentligt på sina glosor så ska man självklart förhöra, men det ska ju inte behöva vara så att ni aktivt sitter ner bredvid barnet och liksom gör läxorna och pluggar med barnet - utan ni stöttar vid behov.
    5. Köp in tjänster! Köp hemstäd, köp robotdammsugare, köp matkassar, shoppa online o.s.v.

Att gå ned till 80% bägge två och samtidigt köpa in tjänster i dagens ekonomiska läge kan ju dock vara en reell omöjlighet ekonomiskt.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 09:00:06 följande:
    Att gå ned till 80% bägge två och samtidigt köpa in tjänster i dagens ekonomiska läge kan ju dock vara en reell omöjlighet ekonomiskt.
    Det kanske det är. Men går man ner i tid med stöd av lagen så ska arbetsgivaren också plocka bort ansvar/arbetsuppgifter för motsvarande (om allt går rätt till - jag vet att det inte alltid gör det).
    Det bör ge en känsla av att inte ligga efter med jobb utan att när man kommer hem också ha lite ork att hjälpa barnen med det som behövs, att handla, laga mat och allt det där.

Vi har också flera barn och utspritt i åldrarna. Ju fler barn desto större behov av rutiner har vi tänkt, det ska inte bara vara så att VI vuxna vet vad som gäller utan att barnen också förstår att inte dra fram ett 200 bitar pussel 1915 om man ska lägga sig 1930.. Och att man hjälps åt med det som behöver göras.

Läxor är en sak, det känns överordnat det mesta andra för där har man ett stort ansvar som förälder att stötta och hjälpa till. Många andra saker kan man plocka bort i perioder, aktiviteter som tar mkt tid och kostar pengar (och kräver närvaro av förälder) tex. Men om ett barn vill att vi lägger pussel så svarar jag ofta att jag kan göra det med dig om en kvart, först behöver jag duka av och sätta igång disken. Men om du hjälper mig med det så går det lite fortare och vi kanske kan börja redan om 5 minuter? Det är ge och ta, hela tiden. Bara för att jag är vuxen så tycker inte jag på något magiskt sätt att det är "kul" att plocka, dammsuga och diska. 

Min man jobbar flexibla tider och även nätter ibland så för honom finns ingen vits att gå ner i tid. Det skulle inte hjälpa familjen överhuvudtaget för på natten sover vi alla förhoppningsvis. Men jag jobbar 80% och kommer inte gå upp i tid förrän jag måste. Det är inte värt det.
  • fjanten
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 09:00:06 följande:
    Då får de dra in någon annanstans. Att en eller båda blir utbrända och sjukskrivna är bra mycket dyrare.
  • Anonym (Xyz)
    fjanten skrev 2023-05-16 10:03:05 följande:
    Då får de dra in någon annanstans. Att en eller båda blir utbrända och sjukskrivna är bra mycket dyrare.
    Fast alla kan inte dra in på det. Däremot kan man om man jobbar 80% ägna tiden åt just storkok, planering och en rejäl grovstäd i veckan. Det kanske inte är lyxmat och Instagramnivå på stylingen men det går runt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 10:16:39 följande:
    Fast alla kan inte dra in på det. Däremot kan man om man jobbar 80% ägna tiden åt just storkok, planering och en rejäl grovstäd i veckan. Det kanske inte är lyxmat och Instagramnivå på stylingen men det går runt.
    Med en 1-åring hemma? Det fungerar nog bara om de får ha barnen på dagis. 
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Q) skrev 2023-05-16 10:25:00 följande:
    Med en 1-åring hemma? Det fungerar nog bara om de får ha barnen på dagis. 
    Ja, det är ju ett problem. Men att ta in hushållsnära tjänster, ha fyra barn och jobba deltid känns som något som främst går om man har välbetalda arbeten och låga lån idag.
  • Spucks

1. ni behöver tydligen andra rutiner och ser över er föräldraskap generellt. Att små barn är vaken till efter kl. 23 går väl an om de kan sova ut dagen efter (och faktist gör det), men det låter som om det mer ett normalt tillstånd hos er.
    2. ta hjälv av BVC eller n
    ågon annan för att se över punkt 1.
    3. funderar p
    å varför 12åringen behöver så mycket hjälp. Är han dålig i många ämnen eller bara inom ett visst område? Är det koncentrationen som är problemet? Få reda på orsaken så att det bli enklare att hitta lösningar.
    4. ta även hjälp för punkt 3 ifall det behövs.
    5. om 12
    åringen inte kan/vill ta sig till sina aktiviteter själv, får det bli mindre eller andra aktiviteter.
    6. g
    å ner i arbetstid.
    7. ge mer ansvar till barnen, tex. gällande hush
    ållsarbete.
    8. se över vad ni ägna er tid 
    åt och fundera på vad som är verkligen nödvändig. Det är inte nödvändig att äta två lagada mål om dagen, det duger med mackor, yoghurt och liknande till middag. Om ni lagar mat, kan ni göra rätter som går snabbr och laga tillräklig mycket för 2-3 dagar. Lite stök och damm gör ingen skada. Bäddade sängar ser kanske finare ut, men det är också allt. osv.

Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??