Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 09:00:06 följande:
Att gå ned till 80% bägge två och samtidigt köpa in tjänster i dagens ekonomiska läge kan ju dock vara en reell omöjlighet ekonomiskt.
Det kanske det är. Men går man ner i tid med stöd av lagen så ska arbetsgivaren också plocka bort ansvar/arbetsuppgifter för motsvarande (om allt går rätt till - jag vet att det inte alltid gör det).
Det bör ge en känsla av att inte ligga efter med jobb utan att när man kommer hem också ha lite ork att hjälpa barnen med det som behövs, att handla, laga mat och allt det där.
Vi har också flera barn och utspritt i åldrarna. Ju fler barn desto större behov av rutiner har vi tänkt, det ska inte bara vara så att VI vuxna vet vad som gäller utan att barnen också förstår att inte dra fram ett 200 bitar pussel 1915 om man ska lägga sig 1930.. Och att man hjälps åt med det som behöver göras.
Läxor är en sak, det känns överordnat det mesta andra för där har man ett stort ansvar som förälder att stötta och hjälpa till. Många andra saker kan man plocka bort i perioder, aktiviteter som tar mkt tid och kostar pengar (och kräver närvaro av förälder) tex. Men om ett barn vill att vi lägger pussel så svarar jag ofta att jag kan göra det med dig om en kvart, först behöver jag duka av och sätta igång disken. Men om du hjälper mig med det så går det lite fortare och vi kanske kan börja redan om 5 minuter? Det är ge och ta, hela tiden. Bara för att jag är vuxen så tycker inte jag på något magiskt sätt att det är "kul" att plocka, dammsuga och diska.
Min man jobbar flexibla tider och även nätter ibland så för honom finns ingen vits att gå ner i tid. Det skulle inte hjälpa familjen överhuvudtaget för på natten sover vi alla förhoppningsvis. Men jag jobbar 80% och kommer inte gå upp i tid förrän jag måste. Det är inte värt det.