• Anonym (Max)

Kvinnan från Tinder stalkade mig

Hände mig nyss en väldigt obehaglig grej. Har Tinder och pratar med lite olika kvinnor. Pratat några dagar med en kvinna jag kan tänka mig träffa, vi bytte app och pratade en del häromdagen men matchade med en annan kvinna som jag kunde träffa redan idag. Jag vill inte dejta 2 stycken så jag blockade den andra kvinnan. Nu när jag öppnade Messenger så har jag fått ett medelande från kvinnan (använde dumt nog både för och efternamn på Tinder) där hon frågade om hon gjort något dumt.
    Jag tycke hon verkar totalt sjuk och känner mig nu förföljd. Hon vet liksom hela mitt namn och söker upp mig på FB.
    Går det att anmäla?

• Svar på tråden Kvinnan från Tinder stalkade mig
  • Anonym (M)

Anmäla går alltid men för att det ska vara stalking i lagens mening så krävs mycket mer än så.

• Anonym (S)

Du tycker på riktigt att det var Kvinna1 som gjorde fel och betedde sig märkligt.....?
    Anmäl på du! Mitt i allt elände behöver nog konstaplarna nåt att garva åt!

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2023-06-19 01:25:47 följande:

Du tycker på riktigt att det var Kvinna1 som gjorde fel och betedde sig märkligt.....?
    Anmäl på du! Mitt i allt elände behöver nog konstaplarna nåt att garva åt!

Garva åt en anmälan verkar inte så seriöst. De är skyldiga att behandla alla anmälningar men om det bedöms inte finnas skäl att gå vidare så läggs ärendet ner. Här verkar inte ens något brott ha begåtts.
  • Anonym (limlam)

Om blockade henne utan att säga någonting, så är det ju inte konstigt att hon undrar. Säg som det är, att ni inte vibbar riktigt. 

• Anonym (Du gjorde vad?)

Du går från att ha kontakt och kan tänka dig träffa en kvinna till att utan förklaring blocka henne. När hon försöker få reda på om HON gjort något fel  kallar DU  henne sjuk och DU upplever dig förföljd? 
    Allvarligt? 
    Det är ju inte hon som uppfört sig illa. 

• Anonym (Max)

Började tycka hon var udda bara, nog inte min typ. kom igen Tinder är Tinder? inte direkt så att man är tillsammans efter några dagars skrivande.

• Anonym (Max)

Att ha blockat henne på 2 ställen är alltså inte nog för att hon skall fatta att hon är ute ur bilden? Hon måste alltså snoka rätt på min FB. Obehagligt som fan

• Anonym (M)
    Anonym (Max) skrev 2023-06-19 02:02:42 följande:

Började tycka hon var udda bara, nog inte min typ. kom igen Tinder är Tinder? inte direkt så att man är tillsammans efter några dagars skrivande.

Hon trodde nog inte heller att ni är tillsammans.

Jag vet inte hur det funkar på Tinder, vet man att man är blockad eller ser det likadant ut även om personen tex avslutar sitt konto och försvinner?

Hon kanske ändå ville fråga dig om vad som hände, men om man vet att en person inte vill ha kontakt mer och har klippt av en, så kan jag tycka det är lite gränslöst att ändå ta reda på ett annat sätt att kontakta. Men förstår samtidigt att man kanske vill ha en förklaring om man har uppfattat det som att kontakten gick bra och att hoppats att det skulle hända någonting positivt.
  • Anonym (Max)
    Anonym (M) skrev 2023-06-19 02:11:21 följande:
    Hon trodde nog inte heller att ni är tillsammans.

Jag vet inte hur det funkar på Tinder, vet man att man är blockad eller ser det likadant ut även om personen tex avslutar sitt konto och försvinner?

Hon kanske ändå ville fråga dig om vad som hände, men om man vet att en person inte vill ha kontakt mer och har klippt av en, så kan jag tycka det är lite gränslöst att ändå ta reda på ett annat sätt att kontakta. Men förstår samtidigt att man kanske vill ha en förklaring om man har uppfattat det som att kontakten gick bra och att hoppats att det skulle hända någonting positivt.
    Som sagt grånslös och obehaglig. Så svårt är det väl inte att förstå att man inte är önskvärd när man blir blockad? När man tar bort matchen på Tinder försvinner hela konversationen. Man kan alltså inte nå personen igen 
  • Anonym (M)
    Anonym (Max) skrev 2023-06-19 02:18:28 följande:
    Som sagt grånslös och obehaglig. Så svårt är det väl inte att förstå att man inte är önskvärd när man blir blockad? När man tar bort matchen på Tinder försvinner hela konversationen. Man kan alltså inte nå personen igen 
    Ok, tänkte att det kanske ser likadant ut som om personen hade avslutat sig på Tinder och man då inte vet om man är blockad eller vad som har hänt. 

Jo, att man inte är önskvärd kanske man förstår. Men vissa behöver en förklaring, eller så vill de försöka få den andre att ändra sig.Men jag kan ju bara gissa, bara kvinnan vet hur hon tänkte där.

När jag varit på någon dejtingsajt brukar jag bara sluta svara de jag inte vill ha kontakt med mer, och inte svara på några frågor. Enklast så. Börjar man komma med förklaringar så riskerar man en diskussion och de aldrig ger sig, eller så blir de otrevliga.
Svar på tråden Kvinnan från Tinder stalkade mig