• Anonym (Max)

Kvinnan från Tinder stalkade mig

Hände mig nyss en väldigt obehaglig grej. Har Tinder och pratar med lite olika kvinnor. Pratat några dagar med en kvinna jag kan tänka mig träffa, vi bytte app och pratade en del häromdagen men matchade med en annan kvinna som jag kunde träffa redan idag. Jag vill inte dejta 2 stycken så jag blockade den andra kvinnan. Nu när jag öppnade Messenger så har jag fått ett medelande från kvinnan (använde dumt nog både för och efternamn på Tinder) där hon frågade om hon gjort något dumt.
    Jag tycke hon verkar totalt sjuk och känner mig nu förföljd. Hon vet liksom hela mitt namn och söker upp mig på FB.
    Går det att anmäla?

• Svar på tråden Kvinnan från Tinder stalkade mig
  • Anonym (Elin)
    Anonym (M) skrev 2023-06-26 16:12:59 följande:
    Vad som hade räckt som förklaring för dig räcke inte åt de som jag har haft kontakt med kan jag säga. Du kan inte utgå ifrån dig själv och anta att alla håller samma standard. Det är ju det som är min poäng, att det funkar inte att säga a för då vill de också att man ska säga b, c , d osv. De kommer inte tycka att de har fått en förklaring. Så om du anser att de har rätt till en förklaring då ska jag också svara på alla deras frågor, för bara att jag inte är intresserad räcker inte som förklaring.
    Fast det där känns ganska märkligt. Man ger en förklaring ?jag har träffat nån annan? då vet personen det och man kan blocka om man är en person som tycker det är trevligt att blocka. Finns liksom inget i världen som säger att man måste svara på div följdfrågor. Men man bör ge en förklaring?sen kan man ju om man är schysst svara på alla frågor. Men att bara skriva att man inte vill/träffat en annan är en förklaring. Du kan inte se skillnaden?
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-06-26 16:12:59 följande:
    Vad som hade räckt som förklaring för dig räcke inte åt de som jag har haft kontakt med kan jag säga. Du kan inte utgå ifrån dig själv och anta att alla håller samma standard. Det är ju det som är min poäng, att det funkar inte att säga a för då vill de också att man ska säga b, c , d osv. De kommer inte tycka att de har fått en förklaring. Så om du anser att de har rätt till en förklaring då ska jag också svara på alla deras frågor, för bara att jag inte är intresserad räcker inte som förklaring.
    Fast om du har gett en förklaring som att du inte är intresserad eler har träffat någon annan så har du åtminstone varit ärlig och kan sen blocka om du vill.
    Ingen tvingar dig att svara på några följdfrågor.
    Men att bara ghosta utan någon som helst förklaring är ju som att be om att få frågor.
    Och det är dessutom pjuste och fegt. 
  • Anonym (Pain)

Jag ska också göra så fast med kollegorna! Stå och prata med dem intensivt i en konversation och sedan *poff* bara försvinna och blockera. Om någon då efteråt frågar "Hallå, vart tog du vägen? Vad hände?!" tolkar jag det som att de älskar mig och eftersom jag visat genom att blocka att jag försvunnit och de ställer följdfrågor tar jag det som stalking och bekräftelse och som bevis på min enorma popularitet hos dem.

• Anonym (S)
    Anonym (Alltså) skrev 2023-06-26 15:27:41 följande:

Men allvarligt...
    Tveklöst att det mest rakryggade är att höra av sig och meddela att man inte är intresserad. Det är rent folkvett och hänsyn.
    Med det sagt, det är väl TOTALT meningslöst att höra av sig till  någon som ghostat en och fråga varför. Är man så pantad att man inte fattar eller vad?

Fast jag tänker ändå; Nu är det här väldigt längesen, när alla typ bara hade stationär dator och fast telefon. Jag träffade en kille på nätet. Jag minns inte om vi gick över till typ ICQ eller om vi varje gång bestämde en ny tid när vi skulle träffas på Aftonbladet nästa gång. Världens goaste kille, vi pratade om att träffas och så. Sen plötsligt en dag dök han inte upp. Då kunde man ju inte vara online konstant heller då man satt på telefonledningen och det var ju SVINDYRT.....tyckte mamma... 😄 Jag blev närapå ohälsosamt ledsen och var övertygad om att han var typ död! Då betedde jag mig på riktigt "stalkigt", använde det lilla jag visste om honom och och fick faktiskt tag i ett arbetstelefonnummer. Jag ringde efter mycket om och men. Han hade fått virus i sin dator och fått panik! Han hade sökt efter mig men jag har ett mycket vanligare namn, bodde dessutom hos föräldrarna och jobbade på ett väldigt stort företag. Så han var ju helt överlycklig för att jag "stalkade" upp honom! Idag nästan 30 år senare så är vi gifta och har ett gäng ungar! Jag har knappt fattat det här med "ghosting" och känner mest att det är omtänksamt och gulligt att bry sig om någon så pass att man söker upp folk på alternativ väg om man inte fått ett klart avslut. Jag blev ju mer orolig än kände mig blåst!
    Fan vad jag skulle göra bort mig om jag skulle behöva ge mig ut i dejting-sjungeln på internet idag! 😊
  • Anonym (M)
    Anonym (Elin) skrev 2023-06-26 16:17:43 följande:
    Fast det där känns ganska märkligt. Man ger en förklaring ?jag har träffat nån annan? då vet personen det och man kan blocka om man är en person som tycker det är trevligt att blocka. Finns liksom inget i världen som säger att man måste svara på div följdfrågor. Men man bör ge en förklaring?sen kan man ju om man är schysst svara på alla frågor. Men att bara skriva att man inte vill/träffat en annan är en förklaring. Du kan inte se skillnaden?
    Min text gällde förklaringen jag är inte intresserad så att du svarar att jag ska säga jag har träffat en annan hjälper inte mig
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-06-26 17:48:16 följande:
    Fast om du har gett en förklaring som att du inte är intresserad eler har träffat någon annan så har du åtminstone varit ärlig och kan sen blocka om du vill.
    Ingen tvingar dig att svara på några följdfrågor.
    Men att bara ghosta utan någon som helst förklaring är ju som att be om att få frågor.
    Och det är dessutom pjuste och fegt. 

Om det är ärlig du tycker att jag ska vara så är sanningen att jag har ingen lust att lägga mer tid och energi på dem. Helt ointresserad kanske jag inte är. Men jag vill ändå inte ha kontakt mer.

Det är din åsikt, deras åsikt är att det är ojuste att inte svara på deras frågor, diskutera saken och ge dem en chans. Jag kan bli intresserad, anser de.

• Anonym (Elin)
    Anonym (M) skrev 2023-06-26 20:07:25 följande:
    Min text gällde förklaringen jag är inte intresserad så att du svarar att jag ska säga jag har träffat en annan hjälper inte mig
    Nej men du verkar ju anse att bara ghosta och blocka är okej för att slippa att den andre personen ställer frågor 
  • Anonym (Fia)

Jösses. Du är inte stalkad. Du behöver bara säga tack, men nu vill jag avsluta vår konversation. Lycka till med framtida dejtande. 

Du är obehaglig som inte fattar att man behandlar människor väl och visar respekt. Oavsett om man vill dejta dem eller inte. Väx upp, gör om, gör rätt. 

Kontakta henne, be om ursäkt och avsluta med stil. Hon kommer sannolikt inte störa dig igen. 

Jag hade en stalker, en riktig, i två år. Du har ingen stalker. Jävla larv. Kvinnan du pratar om markerar bara att hon förväntar sig ett respektfullt avslut. Ge henne det så drar hon sen. 

• Anonym (M)
    Anonym (Elin) skrev 2023-06-26 20:25:56 följande:
    Nej men du verkar ju anse att bara ghosta och blocka är okej för att slippa att den andre personen ställer frågor 
    Ja, min tid och energi är värdefull för mig och jag vill behålla det för mig själv.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (M) skrev 2023-06-26 22:29:47 följande:
    Ja, min tid och energi är värdefull för mig och jag vill behålla det för mig själv.
    Men du orkar klicka två gånger för att blocka personen. Du är ju bara feg och respektlös. Säg bara rakt upp och ner tack för mig. Du kommer nog få fler "stalkers" med den stilen. Inse att du beter dig ryggradslöst. Gör dig själv en tjänst och säg till instället. 

Du kommer få mer respekt. Du vet dessutom aldrig när du träffar på en människa igen. Väx upp. 
Svar på tråden Kvinnan från Tinder stalkade mig