• Anonym (Max)

Kvinnan från Tinder stalkade mig

Hände mig nyss en väldigt obehaglig grej. Har Tinder och pratar med lite olika kvinnor. Pratat några dagar med en kvinna jag kan tänka mig träffa, vi bytte app och pratade en del häromdagen men matchade med en annan kvinna som jag kunde träffa redan idag. Jag vill inte dejta 2 stycken så jag blockade den andra kvinnan. Nu när jag öppnade Messenger så har jag fått ett medelande från kvinnan (använde dumt nog både för och efternamn på Tinder) där hon frågade om hon gjort något dumt.
    Jag tycke hon verkar totalt sjuk och känner mig nu förföljd. Hon vet liksom hela mitt namn och söker upp mig på FB.
    Går det att anmäla?

• Svar på tråden Kvinnan från Tinder stalkade mig
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-07-16 12:55:19 följande:
    Nej, jag får följdfrågor om jag gör som du föreslog. Jag har inte ändrat något, jag har skrivit hela tiden att jag gör som jag gör för att det är enklast för mig, då får jag minst problem. Ska du diskutera något med mig så är det bra om du håller koll på vad jag skrivit. Jag har aldrig fått problem med några följdfrågor om jag ghostar.

Jag skiter verkligen inte i andras känslor, men i vissa situationer så är andras ev. känslor nedprioriterade för mig. Jag kan inte alltid ta hand om andra före mig själv. Som jag försökt förklara tusen gånger nu så får jag problem om jag gör som du tycker, tro mig jag har provat. Och jag tänker inte ta på mig att få problem för de här människornas ev. känslors skull.
    Ok. Då har jag missförstått det. Ber om ursäkt för det.
    Men uppenbarligen så fungerar ju inte ditt sätt för alla andra.
    TS fick ju t ex frågor frpn kvinnan han ghostade.
    Så ditt sätt är inte det enda rätta.
    Anonym (M) skrev 2023-07-16 12:59:42 följande:
    Omöjligt att svara på eftersom vi inte vet varför killen valde att göra som han gjorde. Han kanske precis som jag har sina skäl.
    Jag tycker inte det finns några godtagbara skäl för att ghosta.
    I synnerhet inte efter så pass lång tid som 1 år. 
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-16 19:36:35 följande:
    Ok. Då har jag missförstått det. Ber om ursäkt för det.
    Men uppenbarligen så fungerar ju inte ditt sätt för alla andra.
    TS fick ju t ex frågor frpn kvinnan han ghostade.
    Så ditt sätt är inte det enda rätta.
    Anonym (M) skrev 2023-07-16 12:59:42 följande:
    Omöjligt att svara på eftersom vi inte vet varför killen valde att göra som han gjorde. Han kanske precis som jag har sina skäl.
    Jag tycker inte det finns några godtagbara skäl för att ghosta.
    I synnerhet inte efter så pass lång tid som 1 år. 
    Jag har inte påstått att mitt sätt funkar för andra eller förespråkat att andra ska göra som jag eller att mitt sätt är enda rätta. Jag berättade för TS hur jag brukar göra sen har jag fått massa frågor om det från dig och andra. Jag svarar så gott jag kan. Andra får göra som de vill vad mig anbelangar.

Nej, det kanske du inte tycker men nu frågade du mig vad jag tycker. Och jag kan inte svara på det utan att ha hört killens sida av saken. Jag vet inte varför han valde att göra så, så jag kan inte ha någon uppfattning känner jag. Kanske skulle jag förstå honom, kanske skulle jag tyckt han gjorde fel. Omöjligt att svara på.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-07-16 22:53:44 följande:
    Jag har inte påstått att mitt sätt funkar för andra eller förespråkat att andra ska göra som jag eller att mitt sätt är enda rätta. Jag berättade för TS hur jag brukar göra sen har jag fått massa frågor om det från dig och andra. Jag svarar så gott jag kan. Andra får göra som de vill vad mig anbelangar.

Nej, det kanske du inte tycker men nu frågade du mig vad jag tycker. Och jag kan inte svara på det utan att ha hört killens sida av saken. Jag vet inte varför han valde att göra så, så jag kan inte ha någon uppfattning känner jag. Kanske skulle jag förstå honom, kanske skulle jag tyckt han gjorde fel. Omöjligt att svara på.
    Och att du fått frågor om det från mig och andra är ju för att vi tycker att det är ett oschysst beteende. 

Ja,jag undrade om du tycker att det är ok att gosta någon när man har dejtat så pass lång tid sopm 1 år och kan räknas som ett par.
    Och det tycker du tydligen,om man har "ett bra skäl". 
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-16 23:16:19 följande:
    Och att du fått frågor om det från mig och andra är ju för att vi tycker att det är ett oschysst beteende. 

Ja,jag undrade om du tycker att det är ok att gosta någon när man har dejtat så pass lång tid sopm 1 år och kan räknas som ett par.
    Och det tycker du tydligen,om man har "ett bra skäl". 
    Ja, det har jag förstått att ni tycker, men det kan jag leva med. Det är inte värt det för mig en massa problem som jag kan slippa, för att få erat godkännande.

Ja, jag tror det. Tjejen kanske är livsfarlig till exempel. Då har han ett bra skäl att hålla sig undan.
  • Anonym (Fniss)
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 16:09:38 följande:
    Ja, det har jag förstått att ni tycker, men det kan jag leva med. Det är inte värt det för mig en massa problem som jag kan slippa, för att få erat godkännande.

Ja, jag tror det. Tjejen kanske är livsfarlig till exempel. Då har han ett bra skäl att hålla sig undan.
    Är tjejen livsfarlig och han håller sig undan så ghostar han inte, han håller sig som sagt undan för sin egen säkerhets skull. 

Du känner inte att du tar lite extrema exempel för att rättfärdiga att ghosta någon? Kan du inte se att det finns fler tillfällen då beteendet är sjukt elakt än tvärtom?
  • Anonym (M)
    Anonym (Fniss) skrev 2023-07-17 16:23:39 följande:
    Är tjejen livsfarlig och han håller sig undan så ghostar han inte, han håller sig som sagt undan för sin egen säkerhets skull. 

Du känner inte att du tar lite extrema exempel för att rättfärdiga att ghosta någon? Kan du inte se att det finns fler tillfällen då beteendet är sjukt elakt än tvärtom?

Jag behöver inte rättfärdiga något, för jag har inte ghostat någon efter ett år. Men nu frågade Molly mig vad jag tyckte och jag tycker att det beror på varför han gör det.

Det finns säkert fler anledningar som jag skulle ha förståelse för, nu var det den jag kom på. Men ja, det är extremt exempel. 

Jag skriver ju också att jag kanske hade tyckt att han gjorde fel. Men jag kan inte svara på det utan att ha hans anledning till beteendet.

• molly50
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 16:09:38 följande:

Nej,du behöver inte vårt godkännande.
    Men det kanske kan vara bra att veta att det inte uppskattas av så många.

Om hon är livsfarlig så är det ju en sak att hålla sig undan. Vilket då är fullt förståeligt.
    Men det är ju inte samma sak som att ghosta.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-17 16:57:45 följande:
    Nej,du behöver inte vårt godkännande.
    Men det kanske kan vara bra att veta att det inte uppskattas av så många.

Om hon är livsfarlig så är det ju en sak att hålla sig undan. Vilket då är fullt förståeligt.
    Men det är ju inte samma sak som att ghosta.
    Varför behöver jag veta att ni inte uppskattar det?

Ghosta är ghosta oavsett anledningen till att man ghostar.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 17:02:32 följande:
    Varför behöver jag veta att ni inte uppskattar det?

Ghosta är ghosta oavsett anledningen till att man ghostar.
    Det kan ju vara bra att veta ifall du tänker göra det fler gånger.

Ghosta och hålla sig undan från en livsfarlig person är INTE samma sak.
    Ghosta är ett oschysst beteende och att hålla sig undan kan vara för att skydda sig själv från en farlig person.
    Och det enda som framkommit i den tråden är att han har ljugit om saker som den TS fått reda på.
    Och då valde han att ghosta.
    Så jag tror inte att det handlar om att den TS är livsfarlig.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-17 17:12:26 följande:

Ghosta är ett oschysst beteende och att hålla sig undan kan vara för att skydda sig själv från en farlig person.
    Och det enda som framkommit i den tråden är att han har ljugit om saker som den TS fått reda på.
    Varför är det bra att veta att ni inte uppskattar mitt beteende ? Vad ska jag med det till?

Då får du läsa på definitionen av ghosta. Kan inte hitta någonstans om att det beror på anledningen till att man ghostar. Utan det har du hittat på, det är din åsikt.

Ghosta = avsluta genom att ignorera en person.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-17 17:12:26 följande:

Jag vet som sagt inte varför han valde att ghosta så jag kan inte ha någon uppfattning om det.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 17:25:50 följande:
    Varför är det bra att veta att ni inte uppskattar mitt beteende ? Vad ska jag med det till?

Då får du läsa på definitionen av ghosta. Kan inte hitta någonstans om att det beror på anledningen till att man ghostar. Utan det har du hittat på, det är din åsikt.

Ghosta = avsluta genom att ignorera en person.

Ja,precis.
    Och att hålla sig undan från en farlig person är inte att avsluta genom att ignorera.
    Så det går inte att jämföra.

Anonym (M) skrev 2023-07-17 17:26:54 följande:
    Jag vet som sagt inte varför han valde att ghosta så jag kan inte ha någon uppfattning om det.

Jag skrev bara vad den TS berättade i tråden.
    Och om det stämmer,att han ghostade pga några lögner så är det väl ganska fegt,eller hur. 

• Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-17 17:33:56 följande:

Ja,precis.
    Och att hålla sig undan från en farlig person är inte att avsluta genom att ignorera.
    Så det går inte att jämföra.

Anonym (M) skrev 2023-07-17 17:26:54 följande:

Jag skrev bara vad den TS berättade i tråden.
    Och om det stämmer,att han ghostade pga några lögner så är det väl ganska fegt,eller hur. 

Om man avslutar genom att ignorera så ghostar man personen. Det finns inget kriterie om vilken anledning man får ha för att det ska kallas för ghosta.

Fegt eller att det blev för jobbigt, om det nu är någon skillnad. Vad det nu har med mig att göra. Jag har inte ljugit för någon så jag förstår inte varför du diskuterar mitt beteende och sen drar upp den tråden som exempel och fråga vad jag tycker.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 17:39:40 följande:
    Om man avslutar genom att ignorera så ghostar man personen. Det finns inget kriterie om vilken anledning man får ha för att det ska kallas för ghosta.

Fegt eller att det blev för jobbigt, om det nu är någon skillnad. Vad det nu har med mig att göra. Jag har inte ljugit för någon så jag förstår inte varför du diskuterar mitt beteende och sen drar upp den tråden som exempel och fråga vad jag tycker.

Ja,som sagt. Jag undrade bara vad du tyckte.
    Men jag tror att vi får enas om att vara oeniga.
    Vi kommer ingenstans i den här frågan. 

• Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-17 18:13:18 följande:

Ja,som sagt. Jag undrade bara vad du tyckte.
    Men jag tror att vi får enas om att vara oeniga.
    Vi kommer ingenstans i den här frågan. 

Vi är väl inte oeniga, jag höll ju med dig om att det är fegt om det är på grund av det.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 18:21:35 följande:
    Vi är väl inte oeniga, jag höll ju med dig om att det är fegt om det är på grund av det.
    Vi är uppenbarligen oeniga om vad ghosta innebär.
    Så jag låter det stanna där. 
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-17 18:31:19 följande:
    Vi är uppenbarligen oeniga om vad ghosta innebär.
    Så jag låter det stanna där. 
    Det spelar ingen roll vad någon av oss tycker att ghosta innebär, det är enkelt att kolla upp definitionen själv. Du kommer inte hitta något om att det bara gäller för vissa anledningar. Ghosta är ghosta oavsett anledningen till att man ghostar någon.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 18:38:22 följande:
    Det spelar ingen roll vad någon av oss tycker att ghosta innebär, det är enkelt att kolla upp definitionen själv. Du kommer inte hitta något om att det bara gäller för vissa anledningar. Ghosta är ghosta oavsett anledningen till att man ghostar någon.
    Oavsett vad du försöker få det till så är det inte samma sak att ghosta någon för att man tappat intresset och att hålla sig undan för en person man är rädd för.
    Så,I rest my case.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-07-17 18:48:04 följande:
    Oavsett vad du försöker få det till så är det inte samma sak att ghosta någon för att man tappat intresset och att hålla sig undan för en person man är rädd för.
    Så,I rest my case.
    Du har inget case. Det är inte du som sätter definitionen av ghosta och du kommer inte hitta något som stödjer din åsikt att det är ghosta enbart om man har vissa anledningar att ghosta. 
Svar på tråden Kvinnan från Tinder stalkade mig