Anonym (Fia) skrev 2023-06-28 18:39:19 följande:
Det är jätteintressant. Jag får ofta höra att jag är analytisk och bra på problemlösning men det är sällan resultatet av en medveten process. Jag bearbetar det mesta omedvetet och sen känner jag när jag är klar. Faktum är att de få gånger jag gjort stora misstag i livet är gånger när jag försökt vara medvetet analytisk, skrivit plus- och minuslistor och försökt vara objektiv. Det har gått åt skogen. Min magkänsla har däremot nästan alltid lett mig rätt och jag tror den är kopplad till virret av röster i mitt huvud. Jag kan dock avundas de som kan vara analytiska på beställning för för mig kan det ju ta alltifrån en kort stund till flera veckor innan jag processat klart.
Jag har som så många andra läst boken om att tänka snabbt och långsamt men kände inte riktigt igen mig i den för det långsamma tänkandet har jag svårt att koppla på medvetet.
Så jag är nog egentligen glad över att jag funkar som jag gö. Men det är skönt att vila också. Det var nog min räddning när jag insåg att långa, lite krävande skogspromenader funkar som meditation för mig. När man bara måste fokusera på var man sätter nästa steg. Då blir det tyst. Samma sak med paddling. Så härligt!
Har du någon gång försökt sortera upp tjattret, och om du har vad blir resultatet?
Tänker då med att det finns ju olika nivåer av detta, där en hel del är mest skräp, för jag tänker en den scenarior som är rent skräp, men ser det mer som underhållning.
Vet tex om jag får för mig att titta på en massa twitch och ett spel, så kan tankar bli rätt enformig och hur det vore att vara så sjukt bra, men spelar jag samma spel utan titta, så analyserar jag mitt beteende i spelet och felen man gjorde och förbättrar sig om så möjligt.
Sen sköts detta ofta fortlöpande, och idag är det mest att man slarvar eller att helt enkelt de som är yngre är bättre och snabbare på vad de gör.
Och sen är ju det ett medvetet val, men vid lite för mycket twitch-tittande, så kan det börja se ut som att man bara är med på resan.
Därför fastnar jag inte i twitch längre, och just för tankarna blir för mig för enformiga och lätt tråkiga, men tittar på någon match då och då ändå 
En annan sak som man tänker på rätt ofta, det är mat och tillvägagångssätt och justeringar.
Så analyserar den alltid kort, och sen tänker om det något som hade gått göra bättre.
Så även när jag är hos andra, men berättar aldrig vad eller lägger mer än nån minut på detta.
Men visst kan man tänka, hur kunde du göra det misstaget och tex när en fick för sig grilla kycklingen dagen före kalaset 
Men även helt tvärtom också och funderingar hur gick det till.
Jaja, lite svamlande blev det, är ett svårt och fascinerande ämne, och det är VÄLDIGT svårt att sätta sig in i frågan för andra.
Och hade det varit enkelt, ja, då hade ju inte alla missförstånd funnits