• Anonym (:-:-:)

Komiskt med otrohet?

Har en sommarstugegranne som har andra fruntimmer än sin fru där på somrarna, frun har andra intressen och brukar inte vilja komma till stugan. En gång ringde frun och undrade om man sett till mannen för hon fick inte tag i honom. Jag hade av en händelse hört av en annan person i området att han är hos någon som vi kan kalla Annika, så jag svarade vad jag visste, jag har inte sett honom sen igår men jag hörde av Gunilla att han är hos någon som heter Annika. Frun blev genast misstänksam och ledsen, förstod läget. När jag sedan nämnde detta för Gunilla så blir responsen: Hihihihihi, jaa du, hahahahaha. Och ja, jag har fått veta att han faktiskt är otrogen och att det inte handlar om något annat.

En annan person jag känner berättade också om en otrohet som han kände till och förstod att det rörde sig om en affär, och han skrattade också åt det hela.

Varför skrattar folk? Finns det några här på FL som tycker det är komiskt med otrohet? Berätta hur du tänker.

• Svar på tråden Komiskt med otrohet?
    KatjaL skrev 2023-06-28 16:27:29 följande:
    Jasså? Så bara kvinnor är sugna på att vara otrogna? Du tror inte att det kan röra sig om män som gärna skulle vilja ha lite uppmärksamhet och bekräftelse utanför förhållandet? Eller folk som bara är skadeglada rent allmänt?
    Just det ja. Skadeglädjen sägs vara den bästa glädjen.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (:-:-:) skrev 2023-06-28 14:26:26 följande:
    Komiskt med otrohet?

Har en sommarstugegranne som har andra fruntimmer än sin fru där på somrarna, frun har andra intressen och brukar inte vilja komma till stugan. En gång ringde frun och undrade om man sett till mannen för hon fick inte tag i honom. Jag hade av en händelse hört av en annan person i området att han är hos någon som vi kan kalla Annika, så jag svarade vad jag visste, jag har inte sett honom sen igår men jag hörde av Gunilla att han är hos någon som heter Annika. Frun blev genast misstänksam och ledsen, förstod läget. När jag sedan nämnde detta för Gunilla så blir responsen: Hihihihihi, jaa du, hahahahaha. Och ja, jag har fått veta att han faktiskt är otrogen och att det inte handlar om något annat.

En annan person jag känner berättade också om en otrohet som han kände till och förstod att det rörde sig om en affär, och han skrattade också åt det hela.

Varför skrattar folk? Finns det några här på FL som tycker det är komiskt med otrohet? Berätta hur du tänker.

Japp så är det tyvärr för att många inte fattar vad en otrohet innebär för den drabbade förrän de blivit utsatt för det själva. Det är ju enkelt att ta lätt på, skratta bort andras lidande, när det händer en själv så är det inte lika kul längre.
    Anonym (sådär) skrev 2023-06-28 16:32:15 följande:
    Japp så är det tyvärr för att många inte fattar vad en otrohet innebär för den drabbade förrän de blivit utsatt för det själva. Det är ju enkelt att ta lätt på, skratta bort andras lidande, när det händer en själv så är det inte lika kul längre.
    Eller skrattar åt mannens lidande när han bli påkommen?
  • Anonym (Trött)
    KatjaL skrev 2023-06-28 16:27:29 följande:
    Jasså? Så bara kvinnor är sugna på att vara otrogna? Du tror inte att det kan röra sig om män som gärna skulle vilja ha lite uppmärksamhet och bekräftelse utanför förhållandet? Eller folk som bara är skadeglada rent allmänt?
    Men herregud, den här reaktionen har väl i stort sett alla varit med om. Lever du på månen eller?

Folk, ja och SÄRSKILT kvinnor älskar ju bara skvaller, fnittrar och tisslar och tasslar. Vad det nu kan bero på?

Så när X varit otrogen med Y och man får veta alla smaskiga detaljer så vågar jag påstå att dom som är mest intresserade av såna historier är just kvinnor.

Det har inget att göra med att just kvinnor skulle vara mer benägna att vara otrogna, men du gör tydligen den kopplingen. Kul Cool
  • Anonym (Tragikomiskt)

Det här är en intressant tråd! Det finns en slags gräns där otrohet går från tragiskt till tragikomiskt och man slutar vara arg på personen och bara skrattar åt honom istället.

Jag tror den gränsen är samtidigt som att man inser att han är helt hopplös. 

• Lönnsirap

Att fnissa, eller skratta är ett utmärkt sätt att släppa ut lite blandade känslor kring något som är känsligt och också tabubelagt. 

Det är lite komiskt att något som faktiskt ofta är spiken i kistan på en relation, och ett uppvaknande för den drabbade faktiskt kommer upp som en liten mindre händelse i omgivningens liv.

Man har naturligtvis sympati för grannen vara liv slås i spillror, men det finns något lite komiskt i vissa situationer, som just bygger på att tragedin inte är ens egen. Otrogna människor som inbillar sig att folk runtomkring är blinda och att just de kommer slippa konsekvenser, eller t.o.m lyckas 

I min värld är det ganska normalt att det förekommer lite prat och skratt om andra och det finns faktiskt en poäng med att saker kommer upp till ytan. Folk tittar ju på mängder av elände långt mycket värre än otrohet just för att få distans till sitt eget.

Sen tänker jag att man absolut inte ska tolka in glädje i att någon fnissar till. Man kan dra parallellen till att bli kittlad. Inte tusan är det glädje, utan tvärtom faktiskt lite obehagligt.

• Anonym (Trött)
    Lönnsirap skrev 2023-06-29 10:39:16 följande:

Sen tänker jag att man absolut inte ska tolka in glädje i att någon fnissar till. Man kan dra parallellen till att bli kittlad. Inte tusan är det glädje, utan tvärtom faktiskt lite obehagligt.

Haha, inte då. Jag kan väl se med mina egna ögon. Kvinnorna på mitt jobb när dom tisslar tasslar om otrogna så är det glädje som lyser i deras ögon.

Skadeglädje.

Det är nästan som dom verkar bli kåta av att att prata om det. Skulle inte förvåna mig om dom själva drömmer om att vara otrogna.
  • Lönnsirap
    Anonym (Trött) skrev 2023-06-29 10:50:16 följande:
    Haha, inte då. Jag kan väl se med mina egna ögon. Kvinnorna på mitt jobb när dom tisslar tasslar om otrogna så är det glädje som lyser i deras ögon.

Skadeglädje.

Det är nästan som dom verkar bli kåta av att att prata om det. Skulle inte förvåna mig om dom själva drömmer om att vara otrogna.
    Då har du "bättre ögon" än många andra. De flesta ser nämligen bara att folk tisslar och tasslar. Inte vilken känsla som ligger bakom och vad personer drömmer om. 

Kanske dags att skaffa ett annat jobb där din superkraft kommer till användning!
  • Anonym (Trött)
    Lönnsirap skrev 2023-06-29 12:27:17 följande:
    Då har du "bättre ögon" än många andra. De flesta ser nämligen bara att folk tisslar och tasslar. Inte vilken känsla som ligger bakom och vad personer drömmer om. 

Kanske dags att skaffa ett annat jobb där din superkraft kommer till användning!
    Det krävs inte någon superkraft för att se att när kvinnor tasslar om otrogna så lyser deras ögon på ett alldeles speciellt sätt.

Har du inte sett det så måste du leva i din alldeles egna värld.  Eller leva i förnekelse

Sedan vad det beror på det kan jag inte svara på, men är öppen för input.
  • Anonym (Tragikomiskt)

Min storebror är komiskt otrogen, hela hans relation till kvinnor i allmänhet är komisk. Han har vänstrat konstant i alla relationer han haft. När vi växte upp låg han med ALLA mina tjejkompisar. Det är alltid drama med arga kvinnor runt honom.

Jag kan inte ens låta honom hämta mitt barn på dagis (är singelmamma så ibland behöver man hjälp) utan att han börjar dejta någon han möter där. Min dotters favoritfröken...och det blev drama. Min dotter på simskola och drama med nån där. Jag dras ofta in i det där med kvinnor som hör av sig till MIG när de inte får tag i honom.

Jag brukade vara väldigt arg på honom för det där, men nu skrattar jag bara åt honom, täcker inte upp för honom och har insett att han är hopplös. Skadat gods.

Svar på tråden Komiskt med otrohet?