Anonym (Lola) skrev 2023-07-27 16:17:41 följande:
Nu är inte jag ts, men visst håller med dig till fullo. Jag har funderat mycket på detta de åren jag varit singel och kommit fram till att jag har det väldigt bra på egenhand, men saknar fysisk samvaro extremt mycket (så mycket det ibland gör ont). Massageapparater och tryckluftspumpar i alla ära, med det ersätter aldrig simpla kärleksfulla handlingar som en smekning eller kyss i nacken. Det krävs ett förhållande för att få sånt. Inget man kan klicka hem på nätet.
Anonym (Helen) skrev 2023-07-27 16:27:47 följande:
Jag måste ju såklart inte ha någon. Men jag vill ju ha kärleksfull beröring som bara en partner kan ge. Sex tex.
Ok, jag förstår på ett intellektuellt plan vad ni säger. Jag som man har alla, nåja enklare i alla fall, möjligheter att betala för fysisk samvaro, en fantasi som prostituerade kan leverera i praktiken. Men jag väljer att inte göra det, mest för att det kräver ansträngning från min sida. Men jag antar att ni menar någonting "sinnligt" eller "intimitet". Där ni upplever att den andra parten känner någonting för er och ni uttrycker det i det sexet?
Det är mycket troligt att jag är skadad, men jag har aldrig upplevt det jag tror ni strävar efter i alla de förhållanden jag haft. Jag har bara upplevt krav att vara på si eller så sätt för att "förtjäna" det ni pratar om. Kanske handlar det om att jag inte träffat den sk "rätta" som man "ska" göra enligt normerna? men det är min erfarenhet i alla fall. Så min kanske cyniska inställning är vad jag baserar mig på.
Men vi får väl konstatera att vi alla är olika och baserar våra föreställningar utefter de erfarenheter vi haft, alternativt det vi blivit itutade av omgivningen? Jag tror mer på det senare, att vi genom normerna har mer eller mindre indoktrinerats att vi måste ha någon, eller känna "intimitet", att det är "onaturligt" att inte känna och vilja ha det ni längtar efter. Dessa normer, samma slags normer som säger att det är "onaturligt" att vara homosexuell eller trans.
Nu är det inget jag söker, men om man kunde ifrågasätta känslorna man har och var de kommer ifrån, vad skulle det leda till? Jag menar, känslor är inte någonting som bara finns, känslor kommer av de mer eller mindre omedvetna tankar man har och dessa resulterar i handlingar i slutändan. Hur har dessa tankar som orsakar känslorna hamnat i en? En människas känslor, oavsett vad det handlar om egentligen, är mänsklighetens alla problem i grunden om vi expanderar det från problematiseringen i tråden, men det får bli en annan diskussion. (vill ju inte överväldiga er :P )
Jag för min del tror att man skulle bli en friare människa och det upplevda problemet skulle lösa sig om man vågar för sig själv ifrågasätta varför man känner som man gör.