• Anonym (Solen)

Vänner sviker

Hej
    Vi fick en sladdis vid 40 o har några vänner vid stugan som är 50. Vi är överlyckliga över vår sladdis men blir numera inte inbjudna på grillkvällar mm . De har inte små barn men någon av dem har varit en nära vän till mig o jag tycker inte man gör så. Man frågar inte längre o det kan man väl ändå göra när 3av familjerna vi brukar umgås med sitter där. Vi har ett annat liv o en busig tjej på 3år men en vän är väl en vän. Eller har jag fel? Känner mig ledsen o arg när vi går förbi o alla vi umgåtts med sitter o inte ens frågar oss. Sedan kanske jag hade gått hem tidigare o jag hade inte kunnat sitta o prata som innan men är vänskap inte mer värt

• Svar på tråden Vänner sviker
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Solen) skrev 2023-08-04 21:16:16 följande:
    Ok så ett barn förstår en vänskap?Det hade jag aldrig kunnat tro. Älskar vår 3åring o längtade väldigt mycket efter henne. Såg aldrig det som ett hinder..
    Alltså, det är väl ingen nyhet att småbarn kan ändra dynamiken vid olika tillställningar? Det måste bli mer barnvänligt, barnet springer runt och ?busar? och tar uppmärksamhet. Det behöver ju generellt inte vara en dålig sak, men är ju också förståeligt att alla inte vill ha det så på alla tillställningar.
  • Anonym (Hm)

För er är ert barnen solen på himlen. Men inte för alla andra. Ni har valt en annan väg helt enkelt. 

• Anonym (X)

Nej det var inte vidare snällt om det endast är så att det handlar om att du har små barn och att det inte har skett något annat mellan er som gör att dem inte bjuder in. Men då vet du var du har dem och behöver inte investera tid och energi på dem i fortsättningen. 

• Anonym (X)
    Anonym (Anna) skrev 2023-08-04 21:23:44 följande:

Tyvärr håller jag med, jag vill inte heller ha med en 3-åring på grillkväll där man sitter med ett glas vin och har det trevligt. Om en barnfamilj är med är det inte lugn och ro, det är hit och dit, stökigt, det spills och skriks och det går inte att få fullt fokus från föräldrarna.

När man själv var i samma sits var det en annan sak, då var man så mitt i det att var självklart men när barnen är stora och det äntligen går att umgås vuxet prioriteras det.

Be om barnvakt och säg att ni vill komma på grillkvällen, då är ni säkert välkomna!

Du menar att ts ska bjuda in sig själv efter att inte ha blivit bjuden? LoL
    Jag tror bara en dörrmatta utan självrespekt skulle göra det. 

Är man goda vänner och vill spendera tid med varandra så prioriterar man att ses trots att det finns barn med i bilden, men om det nu skulle vara så viktigt att barnen inte följer med så kan den som bjuder in påtala att det är en bjudning för endast vuxna. 
  • Anonym
    Anonym (Usch) skrev 2023-08-04 21:25:07 följande:

Usch vilka falska människor. Såna som umgås bara om det ger dem något.

Antingen var lika kall tillbaka eller säg rakt ut vad du tycker. Att det är väldigt märkligt att man blir exkluderad bara för att man fått barn och vad är det för vänskap?

Jag hade nog behövt få ur mig det. Även om man tycker de är falska osv så blir man faktiskt sårad när man trott det är vänner... En vän är en vän oavsett. Ni är samma människor fortfarande. De borde ju vara intresserade av er gulliga 3 åring också? De va ju era vänner? Ledsen. Kram

Nej man kan inte skälla på folk för att man inte blir inbjuden
    Man är inte skyldig att bjuda in någon
  • Anonym (Mamma)

Jag kan se det från båda perspektiven. Egentligen tror jag inte det handlar om att man fryser ut, utan att de helt enkelt frågar om de aktiviteter där de tror att ni faktiskt vill vara med,  barn och allt. Jag skulle inte bjuda in ett par med en 3 åring och en bebis till en grillkväll med alkohol. Det skulle kännas olämpligt och jag skulle nog ta föregivet att de ändå inte vill komma på sånt med barn i släptåg.

På samma sätt vet jag att jag, som mamma med två ungar, inte heller bjuder in mina barnfria vänner till alla tillställningar, just för att jag tänker att de kommer ha skittråkigt på tex minigolfrunda och lek i plaskdammen. Det är inte för att vara elak eller för att frysa ut. 

lättaste, men också svåraste, är ju att fråga rakt ut :) 

• pyret013
    Anonym (Solen) skrev 2023-08-04 21:21:45 följande:
    Tyvärr är jag nog inte av den sorten. Blir ledsen o vill inte bjuda in mig själv. Uppenbart vill de ju inte ha oss där o av kommentarer ovan så verkar det ju som att man stör sig på barn om inga andra ha barn med. Jag blir obekväm o känner att är det riktiga vänner borde vi duga med eller utan barn. Men det är bara min tanke. Jag hade aldrig stött mig på ett barn o Definitivt inte på någon annans som jag inte ens behöver leka eller springa efter.

Ja, uppenbarligen så finns det sällskap som har svårt att hantera att folk får barn och blir singlar tydligen. 

Personligen så kan jag inte känna igen mig, i min umgängeskrets befinner sig de flesta i olika faser och ALLA blir bjudna. Om de sedan väljer att ta med barn eller inte eller vill komma som singlar eller med en dejt så går det att ordna. Har aldrig märkt någon skillnad i dynamiken, vi uppför oss oavsett om det är barn med eller inte. Vi är bara glada över att lyckas umgås i vad som redan är stressiga liv. 

Dina så kallade vänner verkar vara av lite annat virke?skit du i dem. 

• Anonym (Solen)
    pyret013 skrev 2023-08-04 22:18:29 följande:

Ja, uppenbarligen så finns det sällskap som har svårt att hantera att folk får barn och blir singlar tydligen. 

Personligen så kan jag inte känna igen mig, i min umgängeskrets befinner sig de flesta i olika faser och ALLA blir bjudna. Om de sedan väljer att ta med barn eller inte eller vill komma som singlar eller med en dejt så går det att ordna. Har aldrig märkt någon skillnad i dynamiken, vi uppför oss oavsett om det är barn med eller inte. Vi är bara glada över att lyckas umgås i vad som redan är stressiga liv. 

Dina så kallade vänner verkar vara av lite annat virke?skit du i dem. 

Jag är som du, jag hade inte haft några problem. Jag älskar när man umgås över åldrar o små o stora är med. Visst kan det blir lite roligt men oftast mysigt 
  • Anonym (Ur)

Jag tycker att det låter som att de vill fortsätta träffa er, bara inte vid de där kvällsgrillningarna. Det blir ju inte alls samma sak om småbarn är med. Bjud in dem på fika en eftermiddag. Det är ju den typen av umgänge de verkar vara öppna inför. Det är ju inte alltid de som ska bjuda. 

• Anonym (Kram)

Vet hur det känns, har varit med om samma.
    Sen en gång till senare när jag skilde mig.

har lite nya vänner nu som inte bryr sig om jag är singel eller ej och barnen är alltid välkomna med. Men det känns fortfarande i hjärtat och se bilder från deras mysiga grillkvällar, fester och restaurangbesök mm på sociala medier. Sånt skadar självkänslan mer än man tror.

Svar på tråden Vänner sviker