Anonym (Stora barn) skrev 2023-08-05 14:42:07 följande:
För mig har det noll med alkohol att göra, utan bara det att få vara vuxen utan barn i närheten, vill kanske inte behöva tänka på vad jag pratar om, vill kanske inte att den jag pratar med ska bli avbruten av en treåring med alla de frågor och berättelser ett barn brukar kunna ha.
En hel del barn äter inte allt och att då behöva anpassa/ordna till det är kanske inget jag vill just den kvällen, brukar annars alltid se till att alla kan äta av det jag bjuder på, brukar kunna ha olika alternativ att välja på.
Du som inbjudare bestämmer givetvis hur du vill ha det och ingen gäst kan säga något om det.
Men att anpassa mat för barn kräver knappast mer ansträngning vid en grillfest än vad vuxna med allehanda kostpreferenser och allergier gör.
Att anpassa samtalet för en treåring är sannerligen överkurs??Vad för samtalsämnen brukar du ha på ett grillparty som inte lämpar sig för en treåring? Fine om du vill prata självmord, sexuella övergrepp och swingerparty med en kompis i ett förtroligt samtal, men sådant gör man på tu man hand.
Att hålla en bjudning ok för en treåring och ändå ha genuina saker att samtala om är inte svårt.
Senast tillställningen jag var på var det en femåring med och en treåring. Märkte knappt ungarna. Den ena satt med sin surfplatta i två timmar och den andra hade några leksaker den lekte med. Den enda personen som blev avbruten ibland var dess förälder. De störde inte mig. Alla ungar orsakar inte kaos och att utgå från att en treåring gör det är faktiskt rätt förmätet.