• Anonym (Solen)

Vänner sviker

Hej
    Vi fick en sladdis vid 40 o har några vänner vid stugan som är 50. Vi är överlyckliga över vår sladdis men blir numera inte inbjudna på grillkvällar mm . De har inte små barn men någon av dem har varit en nära vän till mig o jag tycker inte man gör så. Man frågar inte längre o det kan man väl ändå göra när 3av familjerna vi brukar umgås med sitter där. Vi har ett annat liv o en busig tjej på 3år men en vän är väl en vän. Eller har jag fel? Känner mig ledsen o arg när vi går förbi o alla vi umgåtts med sitter o inte ens frågar oss. Sedan kanske jag hade gått hem tidigare o jag hade inte kunnat sitta o prata som innan men är vänskap inte mer värt

• Svar på tråden Vänner sviker
  • Anonym (Rttrt)

Jag undrar, precis som fler andra i tråden om ni själva bjuder grannarna eller om ni bara vill bli bortbjudna.
    I så fall är det inte konstigt om grannarna börjar bli trötta på att det är bara de som får bjuda, det kanske inte har med er treåring att göra.

• Anonym (H)
    Anonym (Galet gästvänlig) skrev 2023-08-05 13:46:45 följande:
    Hahaha vilken skrattretande kommentar av dig 😂😂😂
    Du har absolut fel.
    Här är vi VÄNNER oavsett livsstil och anpassar våra möten så mycket det går så ingen blir utesluten.
    Mina närmsta vänner är storfamiljer så det är många och mycket att ta hänsyn till men vi TÄNKER på varandra och anpassar oss så det blir så bra som möjligt för samtliga.
    Hur ofta har vi inte trängt hos oss som bor betydligt mindre,det är så man gör om man är äkta vänner.
    Det verkar inte att TS anpassar sig utan hon vill att alla andra ska anpassa sig till henne.
    Det fungerar sällan när en bara vill ta och inte ge.

Men kanske har vi alla missförstått TS inlägg och hon anpassar sig mycket samt bjuder dessa vänner ofta. 

Dina inlägg är minst lika lustiga. Att någon skaffar barnvakt ibland för att gå på en fest utan småbarn hör till att man anpassar sig till varandra. 
    Att alla anpassar sig till just småbarnsföräldrar innebär inte att man anpassar sig till samtliga.
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (Galet gästvänlig) skrev 2023-08-05 13:27:45 följande:

Man kan ändå bli tillfråga, det hör till god hyfs och om man är vänner .
    Dessutom handlar detta om ute på landstället så antar att det är på gångavstånd så det är hur enkelt som helst att tacka för sig och gå hem ifall situation ändras och det är dags att bryta.

Detta handlade ju också om en i mina öron om en simpel grillkväll och inget annat.
    Man kan ju bli tillfrågad iallafall och då har man ett eget val och lite sunt förnuft att själv få avgöra ifall det är lämpligt med barn eller ej.
    Jag är uppvuxen på landet på somrarna och visst kunde det bli lite efterfest efter en grillkväll med grannarna ( en mix av alla möjliga) och blev det för blött traskade någon av föräldrarna hem med barnen.

Men precis.

Det är väldigt många i tråden som hävdar att det inte passar med barn på denna tillställning som om det vore ett cocktail event eller bröllop av ragn. Men den enda som egentligen skulle kunna avgöra hur lämpligt det är i tråden är just TS som deltagit flera gånger innan. 

TS vet väl bäst hur mycket alkohol som brukar flöda och om hon orkar hålla koll på sitt barn på denna grillfest. 

• Anonym (Stora barn)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-08-05 14:27:41 följande:

Men precis.

Det är väldigt många i tråden som hävdar att det inte passar med barn på denna tillställning som om det vore ett cocktail event eller bröllop av ragn. Men den enda som egentligen skulle kunna avgöra hur lämpligt det är i tråden är just TS som deltagit flera gånger innan. 

TS vet väl bäst hur mycket alkohol som brukar flöda och om hon orkar hålla koll på sitt barn på denna grillfest. 

För mig har det noll med alkohol att göra, utan bara det att få vara vuxen utan barn i närheten, vill kanske inte behöva tänka på vad jag pratar om, vill kanske inte att den jag pratar med ska bli avbruten av en treåring med alla de frågor och berättelser ett barn brukar kunna ha.
    En hel del barn äter inte allt och att då behöva anpassa/ordna till det är kanske inget jag vill just den kvällen, brukar annars alltid se till att alla kan äta av det jag bjuder på, brukar kunna ha olika alternativ att välja på.
  • Anonym (Solen)

Detta handlar om enkla grillkvällar när solen skiner o vädret är ok. Det är i vårt stugområde o vi har dragit ihop grillkvällar mm med dessa vänner. En vän har jag haft mycket kontakt med o hon var en fin vän o stöttade när vi höll på att missta vår lilla tjejen sedan flyttade det in ett nytt par utan barn i deras ålder . 
    Jag förstår att man vill ha barnfritt ibland men detta handlar om grillkvällar ute. Man sitter enkelt i fleece, tar med sin egen mat o träffas några timmar. Jag förstår på många att det är störande med små barn. Jag har inte tänkt så, det är ju jag som håller koll på henne o hon springer ju inte runt o skriker. Hon är lugn o go. 
    Detta handlar om några sommarkvällar inga fina bjudningar. 

Nu förstår jag att de tänker som många av er här. Då vet jag att många tycker det är jobbigt. Jag hade inte brytt mig det minsta om en 3 åring va med på en grillkväll med vänner . Alkohol dricker jag inte nu med småbarn och jag hade nog inte stannar mer än någon timma. Jag tycker det är rent elakt att sitta 4 grannar o titta på oss medan man inte ens bjuder in. Men det är jag o jag respekterar deras tankar. Jag hade inte gjort så själv!

• Anonym (Stora barn)
    Anonym (Solen) skrev 2023-08-05 14:55:36 följande:

Detta handlar om enkla grillkvällar när solen skiner o vädret är ok. Det är i vårt stugområde o vi har dragit ihop grillkvällar mm med dessa vänner. En vän har jag haft mycket kontakt med o hon var en fin vän o stöttade när vi höll på att missta vår lilla tjejen sedan flyttade det in ett nytt par utan barn i deras ålder . 
    Jag förstår att man vill ha barnfritt ibland men detta handlar om grillkvällar ute. Man sitter enkelt i fleece, tar med sin egen mat o träffas några timmar. Jag förstår på många att det är störande med små barn. Jag har inte tänkt så, det är ju jag som håller koll på henne o hon springer ju inte runt o skriker. Hon är lugn o go. 
    Detta handlar om några sommarkvällar inga fina bjudningar. 

Nu förstår jag att de tänker som många av er här. Då vet jag att många tycker det är jobbigt. Jag hade inte brytt mig det minsta om en 3 åring va med på en grillkväll med vänner . Alkohol dricker jag inte nu med småbarn och jag hade nog inte stannar mer än någon timma. Jag tycker det är rent elakt att sitta 4 grannar o titta på oss medan man inte ens bjuder in. Men det är jag o jag respekterar deras tankar. Jag hade inte gjort så själv!

Bjuder ni in grannarna till grillkväll hos er?
  • Anonym (Solen)
    Anonym (Stora barn) skrev 2023-08-05 14:58:05 följande:
    Bjuder ni in grannarna till grillkväll hos er?
    Absolut , har vi alltid gjort och kräftskivor mm. Men nu har jag slutat . 
  • Anonym (Stora barn)
    Anonym (Solen) skrev 2023-08-05 15:03:20 följande:
    Absolut , har vi alltid gjort och kräftskivor mm. Men nu har jag slutat . 
    När bjöd ni in senast?
    Bjud bara in henne du står nära och ta ett prat över en kaffe, kan ju kanske finnas något bakomliggande som gör att inte ni(ert barn) blir inbjudna

Vi tackade nej en period till inbjudningar med barn på plats då vi inte orkade med det, min sambo drabbades av cancer som även gjort metastaser i lungorna så när vi var iväg på något så ville vi ej ha barn med utan kunna fokusera på vuxna samtal och frågor.
    Nu tackar vi ja till det mesta då livet fortgår, men första året blev det nej, nu har vi som kommit vidare i cancer-processen.
  • Stooler

Man kan ju fundera på om TS familj blev inbjudna när dottern var 1år och 2år? Det kan ju ha hänt något på vägen där som inte framgår i inlägget och det kan ju dessutom varit nån incident som hände där sen 50-taggarna drog öronen åt sig....

• Anonym (Verkligen)
    Anonym (Stora barn) skrev 2023-08-05 14:42:07 följande:
    För mig har det noll med alkohol att göra, utan bara det att få vara vuxen utan barn i närheten, vill kanske inte behöva tänka på vad jag pratar om, vill kanske inte att den jag pratar med ska bli avbruten av en treåring med alla de frågor och berättelser ett barn brukar kunna ha.
    En hel del barn äter inte allt och att då behöva anpassa/ordna till det är kanske inget jag vill just den kvällen, brukar annars alltid se till att alla kan äta av det jag bjuder på, brukar kunna ha olika alternativ att välja på.

Du som inbjudare bestämmer givetvis hur du vill ha det och ingen gäst kan säga något om det.

Men att anpassa mat för barn kräver knappast mer ansträngning vid en grillfest än vad vuxna med allehanda kostpreferenser och allergier gör. 

Att anpassa samtalet för en treåring är sannerligen överkurs??Vad för samtalsämnen brukar du ha på ett grillparty som inte lämpar sig för en treåring? Fine om du vill prata självmord, sexuella övergrepp och swingerparty med en kompis i ett förtroligt samtal, men sådant gör man på tu man hand.

Att hålla en bjudning ok för en treåring och ändå ha genuina saker att samtala om är inte svårt. 

Senast tillställningen  jag var på var det en femåring med och en treåring. Märkte knappt ungarna. Den ena satt med sin surfplatta i två timmar och den andra hade några leksaker den lekte med. Den enda personen som blev avbruten ibland var dess förälder. De störde inte mig. Alla ungar orsakar inte kaos och att utgå från att en treåring gör det är faktiskt rätt förmätet. 

Svar på tråden Vänner sviker