• Anonym (Solen)

Vänner sviker

Hej
    Vi fick en sladdis vid 40 o har några vänner vid stugan som är 50. Vi är överlyckliga över vår sladdis men blir numera inte inbjudna på grillkvällar mm . De har inte små barn men någon av dem har varit en nära vän till mig o jag tycker inte man gör så. Man frågar inte längre o det kan man väl ändå göra när 3av familjerna vi brukar umgås med sitter där. Vi har ett annat liv o en busig tjej på 3år men en vän är väl en vän. Eller har jag fel? Känner mig ledsen o arg när vi går förbi o alla vi umgåtts med sitter o inte ens frågar oss. Sedan kanske jag hade gått hem tidigare o jag hade inte kunnat sitta o prata som innan men är vänskap inte mer värt

• Svar på tråden Vänner sviker
  • Anonym (Clara)

Är ni av attityden att en 3-åring inte gör någon skillnad alls vid en grillkväll med vuxna vänner, förstår jag lite att de inte vill ha med er. Som någon sa, barn behöver ju inte vara en negativ grej, men det ÄR ju skillnad på att vara bara vuxna och att ha med småbarn. Alla vill inte lyssna på en 3-åring som vill visa att hon minsann kan sjunga alla sånger från Frost utantill när de bara vill dricka ett glas vin med några vänner.

De vill troligtvis ha lugn och ro och inte behöva ha er "busiga solstråle" som hoppar runt och stör och att ni som föräldrar inte säger till utan tycker att hon bara är supergullig.

• Anonym (Galet gästvänlig)
    Anonym (D) skrev 2023-08-04 21:14:06 följande:

Tycker dom gör helt rätt. Hade inte velat ha med en 3 åring på grillkvällar där det bara är par utan barn. Det är ert val. Ni får skaffa nya vänner. 

Helt galet att fler har satt tummen upp här😡
    Vad f-n ( ursäkta språkbruket) gör det om en treåring är med på en grillkväll??!! 
    Skulle a l d  i g neka någon att ha ett barn med sig om det är vad som gäller om vi ska kunna umgås,ser inga som helst problem med det,en väldigt dålig ursäkt och ett hemskt beteende av vuxna människor.
    Vårat barn har alltid varit välkommen till alla våra vänner och deras barn till oss när vi inte hade barn!
    Anonym (Usch) skrev 2023-08-04 21:25:07 följande:

Usch vilka falska människor. Såna som umgås bara om det ger dem något.

Antingen var lika kall tillbaka eller säg rakt ut vad du tycker. Att det är väldigt märkligt att man blir exkluderad bara för att man fått barn och vad är det för vänskap?

Jag hade nog behövt få ur mig det. Även om man tycker de är falska osv så blir man faktiskt sårad när man trott det är vänner... En vän är en vän oavsett. Ni är samma människor fortfarande. De borde ju vara intresserade av er gulliga 3 åring också? De va ju era vänner? Ledsen. Kram

Håller med,vad f-n är det för sk vänner??!! 
    Jag hade blivit så jävla besviken och INTE längre räknat dem som mina vänner.
    Jag hade nog också låtit dem veta hur falska dem är.
  • Anonym (H)
    Anonym (Solen) skrev 2023-08-04 21:10:30 följande:

De skriver sms om man vill ha en slät kopp kaffe för att sedan sitta o diskutera va de ska grilla tillsammans på kvällen. Går förbi när de ändå ska ut o gå o säger i samma veva de är på väg ni kanske vill hänga med?
    De frågar men bara för småsaker för att sedan frysa ut vid grillkvällar mm.
    Vi har ett annat liv nu så vi ska bara ner till dem o grilla en sväng sa en av mina närmaste vänner. 

Jag vill gärna att dottern träffar våra vänner med barn men ser inte något hinder att vi ska bli bjuda på grillkvällar mm.

Blir ni inte ens bjudna om ni skaffar barnvakt? 
    Eller är ni den typen av föräldrar som anser att era barn är bjudna om ni är bjudna oavsett vad värden säger och skriver? 
  • Anonym (H)
    Anonym (Galet gästvänlig) skrev 2023-08-05 12:46:28 följande:
    Håller med,vad f-n är det för sk vänner??!! 
    Jag hade blivit så jävla besviken och INTE längre räknat dem som mina vänner.
    Jag hade nog också låtit dem veta hur falska dem är.
    Ingen sörjer nog om du inte kommer. Om någon du låter som en falsk vän. Dina vänner duger bara så länge de anpassar sig till dig och lyder dig. 
    pyret013 skrev 2023-08-04 22:18:29 följande:

Ja, uppenbarligen så finns det sällskap som har svårt att hantera att folk får barn och blir singlar tydligen. 

Personligen så kan jag inte känna igen mig, i min umgängeskrets befinner sig de flesta i olika faser och ALLA blir bjudna. Om de sedan väljer att ta med barn eller inte eller vill komma som singlar eller med en dejt så går det att ordna. Har aldrig märkt någon skillnad i dynamiken, vi uppför oss oavsett om det är barn med eller inte. Vi är bara glada över att lyckas umgås i vad som redan är stressiga liv. 

Dina så kallade vänner verkar vara av lite annat virke?skit du i dem. 

Samma här!
    Vi har aldrig dragit någon linje kring vilka som ska få komma utifrån vilken status de må ha, alla är välkomna!
    Ingen är utesluten utan alla blir tillfrågade och sedan är det upp till dem att avgöra om de vill komma.
    Jag är så jäkla glad att våra barn alltid har varit välkomna överallt och hon har blivit så världsvan och kan bemöta olika människor och vistas i olika miljöer på ett fantastiskt sätt!! 

Anonym (Jenny) skrev 2023-08-04 21:26:36 följande:
    Alltså, det är väl ingen nyhet att småbarn kan ändra dynamiken vid olika tillställningar? Det måste bli mer barnvänligt, barnet springer runt och ?busar? och tar uppmärksamhet. Det behöver ju generellt inte vara en dålig sak, men är ju också förståeligt att alla inte vill ha det så på alla tillställningar.

Man kan ändå bli tillfråga, det hör till god hyfs och om man är vänner .
    Dessutom handlar detta om ute på landstället så antar att det är på gångavstånd så det är hur enkelt som helst att tacka för sig och gå hem ifall situation ändras och det är dags att bryta.

Detta handlade ju också om en i mina öron om en simpel grillkväll och inget annat.
    Man kan ju bli tillfrågad iallafall och då har man ett eget val och lite sunt förnuft att själv få avgöra ifall det är lämpligt med barn eller ej.
    Jag är uppvuxen på landet på somrarna och visst kunde det bli lite efterfest efter en grillkväll med grannarna ( en mix av alla möjliga) och blev det för blött traskade någon av föräldrarna hem med barnen.

• Studentpappa

Det blir ju sådär med par som börjar om eller skaffar barn sent. Kanske inte exakt som för ts men saker man kunde göra med dom är ju satt på paus nu i typ tio år, allt roligt som inte funkar med småbarn blir det ju att jag iaf gör med andra. Sen träffar vi kompisar med småbarn dagtid eller om dom har barnvakt.

Det ger sig väldigt självmant om man har en aktiv livsstil, sen är man ju väldigt färdig med den tiden generellt och tycker mest små barn är jobbiga förutom i väldigt små doser.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Stora barn)

Skulle fortsatt bjuda in mina vänner, men om det lilla barnet följde med varje gång så skulle jag fortsättningsvis bjuda in till fika på dagen bara vi(jag/min sambo och barnets föräldrar)
    Jag har gjort mitt med yngre barn, är idag 45 och min yngsta är 18 och jag är fullständigt färdig med barn, om jag inte får barnbarn i framtiden.
    Är rätt ointresserad av andras barn med, på samma vis som de säkerligen var ointresserad av mina, finns ett fåtal barn jag lägger energi på hos mina vänner och de är de barn som jag är väldigt när vän med föräldrarna.

Så när jag bjuder in vänner så är det ok att barn följer med men helst inte var gång, vill kunna få vara bara vuxen utan att lyssna på småbarn som ska berätta saker samt att kanske behöva undvika att prata om vissa ämnen och konstant tänka på språket(svär inte mycket, men ibland kommer det ju ett och annat olämpligt ord)

Jag/vi brukade inte ta med våra barn varje gång vi var bjudna någonstans, för även om jag älskar mina barn så var det skönt att få var vuxen utan dom en sväng ibland

Anonym (H) skrev 2023-08-05 12:51:11 följande:
    Ingen sörjer nog om du inte kommer. Om någon du låter som en falsk vän. Dina vänner duger bara så länge de anpassar sig till dig och lyder dig
    Hahaha vilken skrattretande kommentar av dig 😂😂😂
    Du har absolut fel.
    Här är vi VÄNNER oavsett livsstil och anpassar våra möten så mycket det går så ingen blir utesluten.
    Mina närmsta vänner är storfamiljer så det är många och mycket att ta hänsyn till men vi TÄNKER på varandra och anpassar oss så det blir så bra som möjligt för samtliga.
    Hur ofta har vi inte trängt hos oss som bor betydligt mindre,det är så man gör om man är äkta vänner.
Svar på tråden Vänner sviker