• Anonym (Filosofen)

Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?

Idag träffade jag en vän som är föräldraledig med sitt tredje barn. Hon beskrev hur hon kände sig oerhört trygg i sin relation med sin sambo, hur han är en superbra pappa. Hon har tre friska barn som hon valt att skaffa och dem bor i ett bostadsområde i ett fint hus som de trivs i. Men.. ändå var det nåt som skavde. Hon sa att hon kände som att något inte kändes helt rätt i livet och att hon inte visste vad. Jag själv fick för inte så längesen mitt första barn och jag är så tacksam över hen. Absolut tycker jag att det är jobbigt ibland, men jag tänker ofta på hur lyckkigt lottad jag är som har ett friskt, piggt barn som jag får vakna tillsammans med varje morgon. Jag vet att livet kunde varit betydligt värre, och väljer att se allt det fina i mitt liv. 

Jag vill inte på nåt sätt förminska min väns upplevelse, alla har rätt till sina känslor. Men jag bara försöker förstå. Varför är mpnga så olyckliga trots att de verkar få så mycket av det.som de strävar efter? Varför gör jag så sällan människor, genuint, prata om att de är tacksamma för allt de har i livet? Varför vill vi alltid ha mer?  "Bwhöver vi egentligen mer, eller är det vår inställning vi borde jobba med? Är vi för bortskämda för att vara lyckliga? 

• Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (Olika driv) skrev 2023-08-11 19:11:27 följande:

Dom som har mer har mer för att dom inte nöjer sig med minimum utan har driv att göra sitt liv bättre. Jag ville ha gård, välbetalt jobb, kärnfamilj och en perfekt make. Jag var inte nöjd förrän jag uppnått det. Nu jobbade jag hårt och fick det jag ville ha rätt snabbt i livet. Om mitt äktenskap skulle bli trist så skulle jag inte bara sitta och vara nöjd utan direkt arbeta på att bättra det.

Den som inte har driv till mer nöjer sig med det lilla. Jag skulle inte bli lycklig i lägenhet och bonusfamilj, hur mycket jag än försökte. Din vännina nöjer sig inte när det skaver i relationen utan vill lösa det direkt. 

Vad drömmer du om? Hur hade ditt liv sett ut om du inte hade varit nöjd med det lilla ?

Alltså jag tycker nog inte att jag direkt nöjt mig med det lilla.. jag har bott utomlands, utbildat mig, har en chefsposition, har en partner från ett annat land så vi reser väldigt mycket. Jag har flyttat från min uppväxtsstad till en större stad. Det kanske är därför jag inte känner "tristessen" för vi har massa familj utomlands och gör i snitt tre resor per år till olika ställen. Jag har aldrig snöat in på specifika drömmar, jag tänker att ju mer man låser sig vid att livet ska vara på ett visst sätt, desto större risk är det att man blir besviken. Jag hade en rätt jobbig dynamik i min familj när jag växte upp, så min önskan i livet har alltid varit att vara i ett sammanhang med sociala relationer där jag är älskad och respekterad för den jag är. Och det har jag delvis uppnått. Jag har också endel vänner runt mig som varit med om tragiska händelser, en förlorade sitt livs kärlek, en har förlorat ett barn, en annan är ofrivilligt barnlös. Inga av dessa sorger har drabbat mig så därför är jag tacksam. Jag har mina föräldrar i livet, och även om vår relation inte är perfekt så finns dem iaf. Det är många i min ålder som inte har sina föräldrar kvar, eller inte har kontakt med dem alls av olika anledningar. Jag har nog ett sånt sinnestillstånd helt enkelt, men jag är också uppväxt i ett sammanhang där det inte fanns mycket plats för mina känslor så därför har jag lärt mig hantera stora känslor och motgångar på egen hand samt sätta perspektiv på mina upplevelser. Jag är nog en mer praktiskt lagd person som försöker göra något åt problem istället för att fastna i att älta dem för länge. 
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 19:03:51 följande:

Pratade ni om VARFÖR hon inte känner sig lycklig, mer ingående? Nu låter det mest som att du projicerar dina egna känslor på henne och anser att hon ska vara lycklig utifrån att du anser att hon borde vara det? Hon kanske egentligen inte ville ha "tre friska barn", utan drömde om att volontärarbeta med schimpansungar i Kongo? Hon kanske utåt sett har det perfekta förhållandet men egentligen är homosexuell? Hon kanske egentligen inte orkar med ett flådigt hus, det innebär ju faktiskt rätt mycket energi också som hon kanske hellre placerat nån annanstans? Förstår du? Någons dröm är någons verklighet, medan den i sin tur drömmer om något helt annat!

Jag är inte alls "lyckad" på något sätt ur något perspektiv, men det är heller inget som tilltalar mig! Men det känns ständigt som en stor pusselbit fattas, och jag kan inte alls komma på vad det är!! Har testat alla möjliga sätt att leva och livsstilar, men det blir liksom aldrig bra! Och det går liksom inte att förklara för någon heller, då man inte kan peka på varför man mår dåligt. Det är fasen en riktigt hemsk känsla!

Menar du då att hon levt under sån social press att hon inte kunnat försöka flytta till Kongo? Absolut finns sociala normer och dessa påvekrar våra val i väldigt stor utsträckning. Men att inte "leva sin dröm" är faktiskt inte hela världen. Jag tycker inte det. Hur tror du de hundratals flyktingar som drunknade på medelhavet för några veckor sen kände? Jämför det med en svensk medelklass som inte "lever sin dröm". Även om man inte har precis alla pusselbitar så har man säkert massor med privilegier att vara tacksam över, mat varje dag, trygghet, tak över huvudet. Jag går inte och lägger mig på kvällen med rädsla för att en bomb ska smälla av eller att soldater ska komma och knacka på dörren. Jag läste nånstans om hur soldater under kriget i Kongo kom på natten till byarna och tvingade pappor under pistolhot att våldta sina egna döttrar. Därför bytte männen bostad på kvällarna så dem iaf skulle slippa våldta sina egna barn. Snacka om hemsk känsla! Människor runtom i världen är med om såna ofattbara grymheter, och jag väljer att tänka att varje dag jag får vakna och andas frisk luft, äta mig mätt, få en puss av min sambo och busa en stund med mina barn är jag mer lyckligt lottad än miljontals av jordens befolkning.

Kanske är nyckeln till "lycka" att fokusera på det man har istället för sträva efter mer ständigt? Många som uppnått "allt" verkar ju inte nöjda ändå? Och då menar jag inte min vän, jag menar miljonärer, artister, stora företagsledare. Såg exempelvis dokumentären om Bianca Ingrosso för ett tag sen. Och det enda jag kunde tänka vad, så sorgligt att så många unga tjejer ser upp till henne. Hon är uttalat ätsstörd, berättar bara om hur stressad hon är hela tiden och hon lever med väldigt mycket trakasserier och mobbning. Hennes kompisar verkar mest vilja tjäna pengar på henne. Jag såg mest en person som utåt va "framgångsrik" men som saknade frid, harmoni och glädje. Det är därför jag tänker, kanske är nyckeln till lycka inte att gapa efter mer, utan lära sig vara tacksam för mindre? Kanske är vi alla lurade att gräva djupare när de vi egentligen behöver ligger på ytan?
  • Postman
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-12 11:04:21 följande:
    Menar du då att hon levt under sån social press att hon inte kunnat försöka flytta till Kongo? Absolut finns sociala normer och dessa påvekrar våra val i väldigt stor utsträckning. Men att inte "leva sin dröm" är faktiskt inte hela världen. Jag tycker inte det. Hur tror du de hundratals flyktingar som drunknade på medelhavet för några veckor sen kände? Jämför det med en svensk medelklass som inte "lever sin dröm". Även om man inte har precis alla pusselbitar så har man säkert massor med privilegier att vara tacksam över, mat varje dag, trygghet, tak över huvudet. Jag går inte och lägger mig på kvällen med rädsla för att en bomb ska smälla av eller att soldater ska komma och knacka på dörren. Jag läste nånstans om hur soldater under kriget i Kongo kom på natten till byarna och tvingade pappor under pistolhot att våldta sina egna döttrar. Därför bytte männen bostad på kvällarna så dem iaf skulle slippa våldta sina egna barn. Snacka om hemsk känsla! Människor runtom i världen är med om såna ofattbara grymheter, och jag väljer att tänka att varje dag jag får vakna och andas frisk luft, äta mig mätt, få en puss av min sambo och busa en stund med mina barn är jag mer lyckligt lottad än miljontals av jordens befolkning.

Kanske är nyckeln till "lycka" att fokusera på det man har istället för sträva efter mer ständigt? Många som uppnått "allt" verkar ju inte nöjda ändå? Och då menar jag inte min vän, jag menar miljonärer, artister, stora företagsledare. Såg exempelvis dokumentären om Bianca Ingrosso för ett tag sen. Och det enda jag kunde tänka vad, så sorgligt att så många unga tjejer ser upp till henne. Hon är uttalat ätsstörd, berättar bara om hur stressad hon är hela tiden och hon lever med väldigt mycket trakasserier och mobbning. Hennes kompisar verkar mest vilja tjäna pengar på henne. Jag såg mest en person som utåt va "framgångsrik" men som saknade frid, harmoni och glädje. Det är därför jag tänker, kanske är nyckeln till lycka inte att gapa efter mer, utan lära sig vara tacksam för mindre? Kanske är vi alla lurade att gräva djupare när de vi egentligen behöver ligger på ytan?
    Bra uttryckt. Instämmer. 
  • Anonym (Olika driv)
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-12 11:04:21 följande:

Tror du inte att flyktingar har drömmar och strävandemål? ska dom nöja sig med tak över huvudet och mat istället för att fortsätta mot sin dröm? Jag vet många i Ukraina och Syrien som har rätt högt ställda drömmar. Många drömmer om att äga en egen häst, ha en fin villa eller plugga till läkare trots att bomberna faller!
    Det finns kvinnor i fattiga länder som skulle se din situation som en mardröm (ogift,särkullsbarn) och inte alls tänka att du är lyckligare lottad.
    Barn som blir våldtagna av sina pappor drömmer inte bara om trygghet. Dom drömmer också om hästar, bo i slott och få en hundvalp. Och dom har också rätt att vilja sträva högre och ha högt ställda drömmar och krav på livet.

man kan vara glad över mat på bordet och samtidigt vilja ha bättre mat. Jag kan köpa mat och är tacksam för det men jag föredrar att ha en egen gård så jag kan få nyskördad och närproducerad mat till mina barn. Dom överlever på sämre mat men jag vill inte stanna vid det och bara vara nöjd utan vill ge dom det bästa :) 

Kärleken man känner i en familj blir inte mindre i ett slott och inte heller i ett flyktingläger. 
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (Olika driv) skrev 2023-08-12 11:26:21 följande:
    Tror du inte att flyktingar har drömmar och strävandemål? ska dom nöja sig med tak över huvudet och mat istället för att fortsätta mot sin dröm? Jag vet många i Ukraina och Syrien som har rätt högt ställda drömmar. Många drömmer om att äga en egen häst, ha en fin villa eller plugga till läkare trots att bomberna faller!
    Det finns kvinnor i fattiga länder som skulle se din situation som en mardröm (ogift,särkullsbarn) och inte alls tänka att du är lyckligare lottad.
    Barn som blir våldtagna av sina pappor drömmer inte bara om trygghet. Dom drömmer också om hästar, bo i slott och få en hundvalp. Och dom har också rätt att vilja sträva högre och ha högt ställda drömmar och krav på livet.

man kan vara glad över mat på bordet och samtidigt vilja ha bättre mat. Jag kan köpa mat och är tacksam för det men jag föredrar att ha en egen gård så jag kan få nyskördad och närproducerad mat till mina barn. Dom överlever på sämre mat men jag vill inte stanna vid det och bara vara nöjd utan vill ge dom det bästa :) 

Kärleken man känner i en familj blir inte mindre i ett slott och inte heller i ett flyktingläger. 
    Jo säkerligen och det är inget fel med att ha drömmar. Men min poäng är väl mer, att för sin egen skull, kanske man mår lite bättre om man tänker på hur bra man har det? Det ena utesluter ju inte det andra. Mitt intryck av narrativet i samhället är att tacksamhetsaspekten helt är borta. Att alltid jaga efter mer verkar vara det enda vi ska göra. Men stannar vi nånsin upp? Lever i nuet, reflekterar över allt vi har? Jag upplever ibland att vi är så upptagna med att planera och oroa oss för framtiden att vi glömmer bort att livet sker här och nu. Denna dagen var ju det vi planerade och längtade efter tidigare, varför inte njuta när den nu är här istället för att jaga nästa grej? Alla får ju givetvis tänka, agera och leva som dem vill, men jag bara resonerar och spekulerar. 
  • Anonym (Olika driv)
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-12 11:35:50 följande:
    Jo säkerligen och det är inget fel med att ha drömmar. Men min poäng är väl mer, att för sin egen skull, kanske man mår lite bättre om man tänker på hur bra man har det? Det ena utesluter ju inte det andra. Mitt intryck av narrativet i samhället är att tacksamhetsaspekten helt är borta. Att alltid jaga efter mer verkar vara det enda vi ska göra. Men stannar vi nånsin upp? Lever i nuet, reflekterar över allt vi har? Jag upplever ibland att vi är så upptagna med att planera och oroa oss för framtiden att vi glömmer bort att livet sker här och nu. Denna dagen var ju det vi planerade och längtade efter tidigare, varför inte njuta när den nu är här istället för att jaga nästa grej? Alla får ju givetvis tänka, agera och leva som dem vill, men jag bara resonerar och spekulerar. 

Du har träffat en rätt nybliven 3 barnsmamma med trolig sömnbrist som behövde gnälla av sig lite och du drar slutsatsen att hon aldrig stannar upp och uppskattar det hon har?  Du vet inte hur det känns att vara mamma till bebis och två barn till hemma samtidigt. Ge henne lite utrymme att inte alltid stråla av lycka och tacksamhet. 

Jag strävar hela tiden efter att bli bättre och ge mer åt mina barn. Jag är tacksam och njuter mycket varje dag. Jag och min man pratar dsgligen om hur fina våra barn är. Samtidigt ville jag ibland dö när den yngsta var nyfödd med kolik och äldsta var 1 år och hade nattskräck. Jag gnällde av min till vänninor och maken och sedan hittade vi lösningar för att överleva.
    Tack för mina fantastiska vänner som lät mig gnälla och gråta en skrätt utan att kalla mig otacksam eller prata om våldtagna barn i Kongo.

Du är inte mer tacksam och lycklig i din lägenhet och med din sambo även om du vill tro det.  Vissa människor mår bara bra om dom tror att dom är lyckligare än sin omgivning. Kanske är det något i ditt liv som gnager och får dig att behöva tro att alla som har mer än dig är olyckliga?
    Lite som dom människorna som behöver tro att alla som ser lyckliga ut på facebook har otrogna män eller stora skulder m. 

Vad får dig att tro att hon, jag eller någon annan aldrig stannar upp och är tacksamma?

• Anonym (Filosofen)
    Anonym (Olika driv) skrev 2023-08-12 12:28:30 följande:

Du har träffat en rätt nybliven 3 barnsmamma med trolig sömnbrist som behövde gnälla av sig lite och du drar slutsatsen att hon aldrig stannar upp och uppskattar det hon har?  Du vet inte hur det känns att vara mamma till bebis och två barn till hemma samtidigt. Ge henne lite utrymme att inte alltid stråla av lycka och tacksamhet. 

Jag strävar hela tiden efter att bli bättre och ge mer åt mina barn. Jag är tacksam och njuter mycket varje dag. Jag och min man pratar dsgligen om hur fina våra barn är. Samtidigt ville jag ibland dö när den yngsta var nyfödd med kolik och äldsta var 1 år och hade nattskräck. Jag gnällde av min till vänninor och maken och sedan hittade vi lösningar för att överleva.
    Tack för mina fantastiska vänner som lät mig gnälla och gråta en skrätt utan att kalla mig otacksam eller prata om våldtagna barn i Kongo.

Du är inte mer tacksam och lycklig i din lägenhet och med din sambo även om du vill tro det.  Vissa människor mår bara bra om dom tror att dom är lyckligare än sin omgivning. Kanske är det något i ditt liv som gnager och får dig att behöva tro att alla som har mer än dig är olyckliga?
    Lite som dom människorna som behöver tro att alla som ser lyckliga ut på facebook har otrogna män eller stora skulder m. 

Vad får dig att tro att hon, jag eller någon annan aldrig stannar upp och är tacksamma?

Alltså, jag menar verkligen inte min vän specifikt och de skriver jag också. I mitt senaste inlägg beskriver jag min upplevelse av vår samtid och kultur. Jag kanske har missuppfattat allt och alla kanske är mer tacksamma än jag tror. 

Jag avböjer att kommentera påhopp om mitt personliga mående. 

Bra fråga, och det som får mig att tro att det finns många människor som inte stannar upp och är tacksamma är helt enkelt för att jag inte hör någon säga det. Men det kanske är något som de inte delar med mig såklart. 
  • Fiona M

Jag förstår inte varför du tar upp din vän öht om det är andra saker du stör dig på och hon faktiskt inte exemplifierar dessa. Det får dig också att framstå som ganska oempatisk när du inte kan förstå varför man kan må dåligt trots att man har ?allt? och att det inte behöver bero på att man inte förstår att uppskatta det.

• Anonym (Filosofen)
    Fiona M skrev 2023-08-12 12:44:45 följande:

Jag förstår inte varför du tar upp din vän öht om det är andra saker du stör dig på och hon faktiskt inte exemplifierar dessa. Det får dig också att framstå som ganska oempatisk när du inte kan förstå varför man kan må dåligt trots att man har ?allt? och att det inte behöver bero på att man inte förstår att uppskatta det.

Okej tack för din input. Jag är inte alls intresserad av att trycka ner eller förminska min vän, jag använde henne som ett exempel. Jag är mer intresserad av att diskutera fenomenet i sig, vilket jag kanske va otydlig med. Men samtidigt vet ju ingen vem min "vän" är så jag hänger ju inte direkt ut någon. 
  • Fiona M
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-12 12:49:08 följande:
    Okej tack för din input. Jag är inte alls intresserad av att trycka ner eller förminska min vän, jag använde henne som ett exempel. Jag är mer intresserad av att diskutera fenomenet i sig, vilket jag kanske va otydlig med. Men samtidigt vet ju ingen vem min "vän" är så jag hänger ju inte direkt ut någon. 
    Men det du säger dig vilja diskutera sen verkar inte höra ihop med det din vän går igenom, eller hur får du ihop det?
Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?