Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-12 11:04:21 följande:
Menar du då att hon levt under sån social press att hon inte kunnat försöka flytta till Kongo? Absolut finns sociala normer och dessa påvekrar våra val i väldigt stor utsträckning. Men att inte "leva sin dröm" är faktiskt inte hela världen. Jag tycker inte det. Hur tror du de hundratals flyktingar som drunknade på medelhavet för några veckor sen kände? Jämför det med en svensk medelklass som inte "lever sin dröm". Även om man inte har precis alla pusselbitar så har man säkert massor med privilegier att vara tacksam över, mat varje dag, trygghet, tak över huvudet. Jag går inte och lägger mig på kvällen med rädsla för att en bomb ska smälla av eller att soldater ska komma och knacka på dörren. Jag läste nånstans om hur soldater under kriget i Kongo kom på natten till byarna och tvingade pappor under pistolhot att våldta sina egna döttrar. Därför bytte männen bostad på kvällarna så dem iaf skulle slippa våldta sina egna barn. Snacka om hemsk känsla! Människor runtom i världen är med om såna ofattbara grymheter, och jag väljer att tänka att varje dag jag får vakna och andas frisk luft, äta mig mätt, få en puss av min sambo och busa en stund med mina barn är jag mer lyckligt lottad än miljontals av jordens befolkning.
Kanske är nyckeln till "lycka" att fokusera på det man har istället för sträva efter mer ständigt? Många som uppnått "allt" verkar ju inte nöjda ändå? Och då menar jag inte min vän, jag menar miljonärer, artister, stora företagsledare. Såg exempelvis dokumentären om Bianca Ingrosso för ett tag sen. Och det enda jag kunde tänka vad, så sorgligt att så många unga tjejer ser upp till henne. Hon är uttalat ätsstörd, berättar bara om hur stressad hon är hela tiden och hon lever med väldigt mycket trakasserier och mobbning. Hennes kompisar verkar mest vilja tjäna pengar på henne. Jag såg mest en person som utåt va "framgångsrik" men som saknade frid, harmoni och glädje. Det är därför jag tänker, kanske är nyckeln till lycka inte att gapa efter mer, utan lära sig vara tacksam för mindre? Kanske är vi alla lurade att gräva djupare när de vi egentligen behöver ligger på ytan?
Tror du inte att flyktingar har drömmar och strävandemål? ska dom nöja sig med tak över huvudet och mat istället för att fortsätta mot sin dröm? Jag vet många i Ukraina och Syrien som har rätt högt ställda drömmar. Många drömmer om att äga en egen häst, ha en fin villa eller plugga till läkare trots att bomberna faller!
Det finns kvinnor i fattiga länder som skulle se din situation som en mardröm (ogift,särkullsbarn) och inte alls tänka att du är lyckligare lottad.
Barn som blir våldtagna av sina pappor drömmer inte bara om trygghet. Dom drömmer också om hästar, bo i slott och få en hundvalp. Och dom har också rätt att vilja sträva högre och ha högt ställda drömmar och krav på livet.
man kan vara glad över mat på bordet och samtidigt vilja ha bättre mat. Jag kan köpa mat och är tacksam för det men jag föredrar att ha en egen gård så jag kan få nyskördad och närproducerad mat till mina barn. Dom överlever på sämre mat men jag vill inte stanna vid det och bara vara nöjd utan vill ge dom det bästa :)
Kärleken man känner i en familj blir inte mindre i ett slott och inte heller i ett flyktingläger.