• Anonym (Filosofen)

Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?

Idag träffade jag en vän som är föräldraledig med sitt tredje barn. Hon beskrev hur hon kände sig oerhört trygg i sin relation med sin sambo, hur han är en superbra pappa. Hon har tre friska barn som hon valt att skaffa och dem bor i ett bostadsområde i ett fint hus som de trivs i. Men.. ändå var det nåt som skavde. Hon sa att hon kände som att något inte kändes helt rätt i livet och att hon inte visste vad. Jag själv fick för inte så längesen mitt första barn och jag är så tacksam över hen. Absolut tycker jag att det är jobbigt ibland, men jag tänker ofta på hur lyckkigt lottad jag är som har ett friskt, piggt barn som jag får vakna tillsammans med varje morgon. Jag vet att livet kunde varit betydligt värre, och väljer att se allt det fina i mitt liv. 

Jag vill inte på nåt sätt förminska min väns upplevelse, alla har rätt till sina känslor. Men jag bara försöker förstå. Varför är mpnga så olyckliga trots att de verkar få så mycket av det.som de strävar efter? Varför gör jag så sällan människor, genuint, prata om att de är tacksamma för allt de har i livet? Varför vill vi alltid ha mer?  "Bwhöver vi egentligen mer, eller är det vår inställning vi borde jobba med? Är vi för bortskämda för att vara lyckliga? 

• Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?
  • Hjelm

Svårt att uttala sig om just din väninna, såklart. Hon kanske har stora sår att bära, fastän hon också har en bra relation, tre fina barn och ett fint hem. Finns annat i livet som kan vara tungt - och vissa är lagda åt det melankoliska hållet oavsett hur bra de än har det utåt sett.

Men för att tala mer generellt är det absolut så att många av oss skulle behöva öva på att känna tacksamhet, vara närvarande och verkligen se det vackra vi har här och nu.

Det betyder inte att man ska vara nöjd för minsta lilla, eller att man inte får sträva uppåt. Ej heller låta sig utnyttjas.

Men medan man t.ex. försöker ta sig ifrån skitjobbet som tynger en blir tillvaron väldigt mycket ljusare om man samtidigt påminner sig om vilka fina vänner man har, vilken tur det är att man är frisk och vad glad man är för att man är duktig på att laga mat, än om man bara tänker på vilket skitjobb man har.

• Anonym (Filosofen)
    Anonym (No) skrev 2023-08-09 23:24:22 följande:

Det hemskaste är att känna sig olycklig fast man utifrån har allt. Materiella saker är just bara materiella saker. Jag har varit deprimerad för ett tag sedan och ngt som tyngde mig mkt var att jag kände att jag hade så mkt men måste ändå dåligt. Det är en del av bilden, att skuldbelägga sig själv oavsett vad det gäller när man mår dåligt. 

Kämpa på, man får känna att det är skit. Det kommer att bli bättre  Våga söka hjälp om det känns övermäktig! .

Jag beklagar verkligen att du varit i en depression. Hur mår du idag? Har du kommit ur din depressesion? Styrkekram

Men i min väns fall är det inte bara de materiella, hon har, enligt egen utsaga, en trygg relation, ett rikt socialt liv etcetera. Jag förstår att man ändå kan må dåligt, jag har givetvis inte patent på att bestämma vem som "får" må dåligt eller inte. Jag menar nog mer, för vår egna skull, att vi kanske skulle må bättre om vi tillämämpade lite mer tacksamhet?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-09 23:28:09 följande:
    Det förstår jag att hon gjorde och jag vill inte förminska hennes upplevelse. Jag använder mest henne som ett exempel på en mentalitet jag tycker finns hos många.
     Det gälller inte bara hon, utan generellt hör jag sällan någon säga sig vara tacksam över sin friska kropp, sitt fina hem eller sina barn. Man tar det mesta i livet för givet. Jag är också trött, gnällig och har pissiga dagar. Men jag jobbar aktivt med att faktiskt vara glad över saker och inte söka efter det jag inte har eller kan påverka. Jag kan känna att jag inte har nåt och säga i vissa sammanhang eftersom jag inte känner på samma sätt, för jag vill just inte låta självgod eller förminskande. 

Intressant om solen, säkert spelar det in väldigt mycket. Många vittnar ju om att de mår bättre på just sommaren.

Då är jag med! 

visst är det så. Och på semestern. Hur utvilad och lycklig är man inte efter en vecka i Spanien, Grekland eller Turkiet? (Eller annat land med sol för den delen). Under sommaren mår vi bra, vi träffar vänner, gör roliga aktiviteter och upplever nya platser, vi solar och njuter av bad och god mat. Vi är ute och uppe sent, har picknick i parken och verkligen lever. Vi får bruna ben och barnen får myggbett efter en heldag med bärplockning i skogen. Men det är bara cirka 2 månader allt som allt på ett helt år. Den rekommenderade mängden d vitamin är dessutom fruktansvärt låg och bör enligt många läkare tredubblas för att vid ak få någon effekt av de kosttillskott som finns. 

• Anonym (Liv)

Jag har mycket att vara tacksam över men tyvärr har jag också mycket som jag är ledsen över.

Att inte få vara ledsen och olycklig ibland och bara hålla allt inom sig är ju verkligen inte bra. Din vän anförtrodde sig till dig och du ser det bara som att hon inte är tacksam för det hon har?

Vi människor har många känslor och även om jag bryter ihop och gråter ibland så är jag ändå såklart tacksam att jag är född i Sverige, har två fina barn och kan sätta mat på bordet. 

• Anonym (Social)

Jag tror att vi svenskar är olyckliga på grund av två saker. Det ena är jakten på perfektionism, allt skall vara perfekt och vi skall vara perfekta. Det andra är att vi inte är så sociala. Vi har jämfört med många länder en lite lägre social kompetens och vi umgås inte lika mycket. Läste en intervju med en ingenjör från Uzekistan , av alla ställen, han sa att han trivdes här i Sverige , men han saknade det sociala. Hemma i Uzbekistan umgicks man mycket mer sa han, att gå ut och äta med vänner minst en gång i veckan, var självklart. Jag tror vi skulle må bättre om vi försökte vara lite mindre perfekta och vara lite mer sociala. Detta gäller ju särskilt i Mälardalen tycker jag, i västra Sverige tycker jag folk är gladare och mer sociala. 

• Anonym (Social)
    Anonym (Jag) skrev 2023-08-09 23:35:49 följande:

Då är jag med! 

visst är det så. Och på semestern. Hur utvilad och lycklig är man inte efter en vecka i Spanien, Grekland eller Turkiet? (Eller annat land med sol för den delen). Under sommaren mår vi bra, vi träffar vänner, gör roliga aktiviteter och upplever nya platser, vi solar och njuter av bad och god mat. Vi är ute och uppe sent, har picknick i parken och verkligen lever. Vi får bruna ben och barnen får myggbett efter en heldag med bärplockning i skogen. Men det är bara cirka 2 månader allt som allt på ett helt år. Den rekommenderade mängden d vitamin är dessutom fruktansvärt låg och bör enligt många läkare tredubblas för att vid ak få någon effekt av de kosttillskott som finns. 

Jag har börjat äta just som du säger tredubbel dos d vitamin på vintern , och lider inte längre av de vinterdepressioner jag tidigare haft. 
  • Anonym (Social)
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-09 23:35:24 följande:
    Jag beklagar verkligen att du varit i en depression. Hur mår du idag? Har du kommit ur din depressesion? Styrkekram

Men i min väns fall är det inte bara de materiella, hon har, enligt egen utsaga, en trygg relation, ett rikt socialt liv etcetera. Jag förstår att man ändå kan må dåligt, jag har givetvis inte patent på att bestämma vem som "får" må dåligt eller inte. Jag menar nog mer, för vår egna skull, att vi kanske skulle må bättre om vi tillämämpade lite mer tacksamhet?
    Men bara för att man har ett rikt socialt liv , är det inte säkert att man känner gemenskap. Man kan känna sig ensam bland andra. Det gör jag ibland på parmiddagar när man hamnar bland människor som inte är ute efter att umgås och ha roligt, utan bara vill imponera på andra och framhäva sig själva, 
  • Anonym (Prestation)

Jag tror många känner sig så pressade att alltid prestera. Jag känner av det jättemycket. I många kulturer, även i Sverige förr i tiden, så var nästan alla del av en familj där man presterade tillsammans. Allt hängde inte på en själv utan man var del av något större. Nu hänger så mycket på en själv och misslyckas man så är det ens eget fel. 

Jag tror alltför många inte känner sig villkorligt älskade av sina nära och kära utan man känner en press att vara bra för att vara uppskattad och älskad. Det tror jag bidrar till en känsla av Att det skaver inuti. 

• Anonym (Filosofen)
    Anonym (Prestation) skrev 2023-08-09 23:48:44 följande:

Jag tror många känner sig så pressade att alltid prestera. Jag känner av det jättemycket. I många kulturer, även i Sverige förr i tiden, så var nästan alla del av en familj där man presterade tillsammans. Allt hängde inte på en själv utan man var del av något större. Nu hänger så mycket på en själv och misslyckas man så är det ens eget fel. 

Jag tror alltför många inte känner sig villkorligt älskade av sina nära och kära utan man känner en press att vara bra för att vara uppskattad och älskad. Det tror jag bidrar till en känsla av Att det skaver inuti. 

Det här har jag tänkt så mycket på! Jag, personligen, vantrivs med den individualiserade kulturen och trycket på att jag som person ska vara så speciell och att allt är upp till mig. Jag mår mycket bättre när jag bidrar i ett större sammanhang. 
  • Hjelm

Tillägg: jag tror också att många är olyckligare än vad de borde vara just för att de inte känner att de "får" vara olyckliga. Det skapar en press i sig och en känsla av skuld.

Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?