• Anonym (Filosofen)

Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?

Idag träffade jag en vän som är föräldraledig med sitt tredje barn. Hon beskrev hur hon kände sig oerhört trygg i sin relation med sin sambo, hur han är en superbra pappa. Hon har tre friska barn som hon valt att skaffa och dem bor i ett bostadsområde i ett fint hus som de trivs i. Men.. ändå var det nåt som skavde. Hon sa att hon kände som att något inte kändes helt rätt i livet och att hon inte visste vad. Jag själv fick för inte så längesen mitt första barn och jag är så tacksam över hen. Absolut tycker jag att det är jobbigt ibland, men jag tänker ofta på hur lyckkigt lottad jag är som har ett friskt, piggt barn som jag får vakna tillsammans med varje morgon. Jag vet att livet kunde varit betydligt värre, och väljer att se allt det fina i mitt liv. 

Jag vill inte på nåt sätt förminska min väns upplevelse, alla har rätt till sina känslor. Men jag bara försöker förstå. Varför är mpnga så olyckliga trots att de verkar få så mycket av det.som de strävar efter? Varför gör jag så sällan människor, genuint, prata om att de är tacksamma för allt de har i livet? Varför vill vi alltid ha mer?  "Bwhöver vi egentligen mer, eller är det vår inställning vi borde jobba med? Är vi för bortskämda för att vara lyckliga? 

• Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?
  • Anonym (Filosofen)
    Lönnsirap skrev 2023-08-10 08:46:00 följande:
    Jag dömer inte dig! Jag dömer ut ditt resonemang.

Du har en hypotes, du vill ha prövad och jag tänker att det definitivt finns en poäng i tacksamhet är EN del i att vara lycklig. 

Jakten på lycka driver oss människor, på gott och ont. Men den ligger inte alltid där vi tror och den är inte en kontant vi kan uppnå.

Folk klagar inte för att de är olyckliga, utan för att bearbeta sitt liv och kommunicera om det som är viktigt för dem. Det krävs en övermänniska för att känna tacksamhet över att tonåringen ätit upp all mat på morgonen och lämnat köket i krigstillstånd... Eller för att vara glad åt att avloppet behöver bytas akut ... 

Personligen är jag tacksam över att folk tidigare gnällt om vissa saker, så att jag vet bättre än att skaffa växthus, sommarstuga eller 4 barn!
    Fast jag vet inte, om 50 % av det man kommunicerar är klagande över materiella saker man själv valt, så kankse man bör ändra inställning? Alltså varför inte zooma ut och se sina "problem" ur ett annat perspektiv? Om ens tonåring lämnat köket i krigstillstånd kan ju det faktiskt handla om hur man uppfostrat hen? Och JA, jag bor också med en tonåring så jag kan uttala mig. Och att avloppet behöver bytas ut akut är ju givetvis jättejobbigt och dyrt! En svår situation. Men även där kan man ju ställa sig frågan; går det att lösa? Har jag råd? Kommer det här att få långtgående konsekvenser för mig eller människor runtomkring mig? Min poäng är väl att det är skillnad på att tycka att något är jobbigt, svårt och drygt och att tycka synd om sig själv på riktigt. Utmaningar och svåra perioder är en del av livet. 

Haha så sant det du skrivet i ditt sista stycke! Jag är uppväxt i hus och skulle aldrig palla måla om, skotta, klippa gräs etcetera på min fritid. Därför har jag helt enkelt inget hus (plus att jag inte har råd haha). 
  • Anonym (Social)

Jag tror medelsvensson är lyckligast, i Sverige. De som har det hyfsat bra men inte så jättehöga ambitioner. Som inte känner att de och deras barn måste ha toppbetyg och fina pretentiösa jobb, som inte känner att de ständigt måste gå på diet för att upprätthålla skönhetsideal som krävs i ens sociala kretsar. Som jobbar åtta till fem och släpper jobbet och har tid att engagera sig i sina barn och fritidsaktiviteter. 

• Anonym (S-G)
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-10 08:11:53 följande:
    Alltså jag tror inte att jag kommer vara lycklig för alltid. Jag gråter, är trött, är besviken, känner mig uttråkad och ostimulerad precis som många andra. 

Du dömer hela mig och min person utifrån några enstaka rader jag skrivit. Jag har massor som skaver och oroar mig. Jag väljer inte alltid "glädje". Men jag försöker påminna mig själv om hur bra jag har det på många sätt. Det innebär inte att vara glad hela tiden. 

Min poäng är inte atr förminska någon annan, men jag är mer nyfiken på ett generellt plan. Min upplevelse från min bekantskapskrets av svensk medelklass är att jag sällan eller aldrig hör någon lyfta tacksamhet. Folk som bor i stora hus klagar bara på att det är så jobbigt att behöva städa eller att det alltid finns nåt att renovera. Folk som har friska underbara barn klagar på att de har för liten egentid. Folk som har välbetalada jobb klagar på sina jibb. Min poäng är att, är jag galen som tycker att man borde jobba mer med att känna glädje och tacksamhet för sina privilegier? Mår man inte bättre som människa då? För sin egen skull? Istället för att känna "åhhh nu är det semester och jag måste lägga den tiden på att måla om huset" tönka: " fantastiskt! Jag har råd med ett stort hus till mig och mina barn och nu rustar jag upp det så vi kan fortsätta bo här". Jag menar, tänk alla son tvingas leva som hemlösa med sina barn? Eller i lägenhet och önskar de hade råd med hus? Många materiella saker som folk klagar om är ju frivilligt. Jag vet folk som bor i stockholms innerstad med alla möjliga kommunikationer runt hörnet, och ÄNDÅ har de bil och håller på och klagar över hur dyrt det är med parkering. Men ha ingen bil då? 
    Dun vän delar med sig av sina känslor och du avfärdar det som obegripligt gnäll; vad har hon att klaga på?
    Lyfter du din tacksamhet hela tiden?
  • Lönnsirap
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-10 09:24:00 följande:
    Fast jag vet inte, om 50 % av det man kommunicerar är klagande över materiella saker man själv valt, så kankse man bör ändra inställning? Alltså varför inte zooma ut och se sina "problem" ur ett annat perspektiv? Om ens tonåring lämnat köket i krigstillstånd kan ju det faktiskt handla om hur man uppfostrat hen? Och JA, jag bor också med en tonåring så jag kan uttala mig. Och att avloppet behöver bytas ut akut är ju givetvis jättejobbigt och dyrt! En svår situation. Men även där kan man ju ställa sig frågan; går det att lösa? Har jag råd? Kommer det här att få långtgående konsekvenser för mig eller människor runtomkring mig? Min poäng är väl att det är skillnad på att tycka att något är jobbigt, svårt och drygt och att tycka synd om sig själv på riktigt. Utmaningar och svåra perioder är en del av livet. 

Haha så sant det du skrivet i ditt sista stycke! Jag är uppväxt i hus och skulle aldrig palla måla om, skotta, klippa gräs etcetera på min fritid. Därför har jag helt enkelt inget hus (plus att jag inte har råd haha). 
    Jag tänker att man ska passa sig för att anta att personer som gnäller faktiskt VILL ha förändring och är olyckliga.
    En av min mans vänner gnällde efter skilsmässan om att exfrun tagit varenda vinterplagg och att han inte hade tillräckligt med pengar eller tid att skaffa. 
    Själv gillar jag barnprylmarknader, så jag bjöd med denna människa och erbjöd skjuts och sällskap. Mannens vän var inte ett dugg intresserad. Han ville väl helt enkelt ha lite sympati, snarare än handfast hjälp.

Huruvida han är lycklig eller inte, vet ju inte jag. Men uppenbarligen ville han inte ha MIN typ av lösning, utan något annat.

Vissa saker har man makt att förändra, andra är lite svårare. Tonåringar är inte de där trevliga barnen man fostrade, utan kommer åtminstone några tillfällen faktiskt pröva ens tålamod.

Jag tänker att det är en fin balansgång mellan att dra slutsatser om hur man själv vill leva sitt liv, och att vara dömande. På ytan kan saker se väldigt lika ut, men varje människa har sina förutsättningar som är tämligen unika.

En del har en personlighet som är mer optimistisk, men det betyder inte att detta är något eftersträvansvärt. Vissa saker väljer vi, annat inte.
  • Mimosa86

Vissa väljer att se glaset halvtomt och vissa halvfullt.

Jag är en av dem som har det mycket bra men som inte tar det för givet. Vet att mattan lätt skulle kunna dras undan fötterna och hela livet bli något annat. Försöker känna tacksamhet för det som är just nu. imorgon kan det vara något annat.

Men det är svårt!! Tror det blir än värre med sociala medier som pumpar ut vad man ska konsumera, se ut och ha för att vara lyckad is anhållets ögon. Jag tror att om vi tar bort mycket av detta så blir vi gladare.

skit i det stylade hemmet. Lev mer enkelt och gå ut och  träffa och umgås med människor istället! jisses, på rivieran lever folk ute på kvällarna. Barnen leker, vuxna över olika åldrar möts- pratar äter och skrattar. Inte fan sitter de hemma och tittar på -på spåret- i sina minimalistiskt skandinavisk design soffor..

• Anonym (Ängslig)

Jag tror att det finns en del svar även i den sveska änglisgheten också. 

Man måste passa in och ha samma lika som andra, ingen vågar gå sin väg och vara nöjd med sina val. 

Hemmen ska inredas enligt senaste IKEA/MIO katalogen, man ska ha iPhone och inget annat, köpa närodlad mat, semestra på Öland (just i år, för något år sedan var det Fårö så det gäller att hålla koll), vandra i fjällen och dricka Aperol (nästa sommar kommer det antagligen vara Hugo som tagit över staffetpinnen helt efter åren med Aperol, efter åren med rosé...). 

Vågar man avvika, sticka ut och gå sin egen väg? 

Klart man blir deppig när man inte duger om man inte går mainstream vägen. 

• Anonym (Filosofen)
    Anonym (S-G) skrev 2023-08-10 10:31:15 följande:
    Dun vän delar med sig av sina känslor och du avfärdar det som obegripligt gnäll; vad har hon att klaga på?
    Lyfter du din tacksamhet hela tiden?
    Men jag avfärdade inte henne, eller någon annan som beskriver negativa känslor. Jag har bara svårt att förstå. Jag lyfter inte min tacksamhet hela tiden, men om jag blir tillfrågad så beskriver jag hur jag tänker och känner. Jag fattar att ingen vill höra en bror duktig som tycker livet är toppen varje sekund. Jag klagar också på sömnbrist, mensvärk, inflation etcetera. Men vadfan, jag kan inte låta bli att bli provicerad på folk som klagar och "oroar" sig över höjda matpriser när de shoppar kläder varje månad för 5000 spänn, har två bilar, lantställe etcetera. Då har jag god lust att svara: "ni kommer nog klara er". Varför leta problem och inte lösningar?
  • Anonym (leva i nuet)
    Anonym (Social) skrev 2023-08-10 09:30:51 följande:

Jag tror medelsvensson är lyckligast, i Sverige. De som har det hyfsat bra men inte så jättehöga ambitioner. Som inte känner att de och deras barn måste ha toppbetyg och fina pretentiösa jobb, som inte känner att de ständigt måste gå på diet för att upprätthålla skönhetsideal som krävs i ens sociala kretsar. Som jobbar åtta till fem och släpper jobbet och har tid att engagera sig i sina barn och fritidsaktiviteter. 

Tror att du har en poäng här!
    Skulle säga att de runt om mig som verkar mest tillfreds och harmoniska är de som har ok ekonomi, inga enorma krav eller förväntningar på livet. Glada om de är friska, får in lön 25:e, kan åka till sommarstugan och gå i skogen.

Ur mitt perspektiv ter sig deras liv lite tråkiga. Men oj vad jag avundas deras förnöjsamhet med ett ganska enkelt liv! (Med enkelt menar jag att det inte krävs så stora förutsättningar eller insats). Skulle så gärna vilja känna så!

(Min kropp och själ verkar ha behov att få kickar för att känna tillfredsställelse och de kickarna kräver hela tiden coolare, mer wowiga upplevelser. Blir ju ohållbart till slut....).
  • Anonym (Luckiest)

Det kanske bara var ett livsfilosofiskt uttalande från din vän. När man uppnått en del av milstolparna i livet: familj, utbildning, jobb, rätt bostad etc så står man emellanåt i vägkorsningen och funderar över vart färdvägen går härnäst, och frågar sig om man är lycklig.

Jag har precis allt, och känner mig verkligen i själen lycklig. Har min livskärlek sedan många år, med bra relation och bra sexliv. Har en diger utbildning, mycket högavlönat jobb. Har tre friska döttrar som nu är vuxna, har finfin vänkrets, bor i ett fantastiskt hus som ligger extremt vackert i en by, men nära en större stad.
    Mina föräldrar lever och är friska.
    Jag saknar verkligen ingenting. Kan inte komma på en enda sak som skulle göra min ännu mer lycklig, men kan ändå vissa dagar hamna i grubblerier om vad jag vill göra härnäst, vad är livet, vad är lycka etc.

• Anonym (Luckiest)

Det kanske bara var ett livsfilosofiskt uttalande från din vän. När man uppnått en del av milstolparna i livet: familj, utbildning, jobb, rätt bostad etc så står man emellanåt i vägkorsningen och funderar över vart färdvägen går härnäst, och frågar sig om man är lycklig.

Jag har precis allt, och känner mig verkligen i själen lycklig. Har min livskärlek sedan många år, med bra relation och bra sexliv. Har en diger utbildning, mycket högavlönat jobb. Har tre friska döttrar som nu är vuxna, har finfin vänkrets, bor i ett fantastiskt hus som ligger extremt vackert i en by, men nära en större stad.
    Mina föräldrar lever och är friska.
    Jag saknar verkligen ingenting. Kan inte komma på en enda sak som skulle göra min ännu mer lycklig, men kan ändå vissa dagar hamna i grubblerier om vad jag vill göra härnäst, vad är livet, vad är lycka etc.

Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?