• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • LMSM
    fs456 skrev 2023-10-28 20:34:22 följande:
    Jag skulle göra äggplock, var på gränsen för det. Kom dit och jag hade redan ägglossat. Vi får nytt försök nu i nov med gonal f och spray som nedreglering. Hade fostimon innan. Får vi inga ägg lär de neka och vi får gå någon annanstans eller köra ÄD. 
     Du skojar!
    jag frågade min läkare om det nu precis när jag skulle ta ut äggen eftersom jag körde långa och inte fick några sprutor för att förhindra ägglossning och hon sa att det inte var möjligt i princip 
    vilken maximal otur eller klantigt av kliniken kasnke 
    hoppas det går bra nästa gång! 
  • LMSM
    SierraLeone skrev 2023-10-28 20:02:44 följande:

Jag gick på RMC Malmö som jag upplevde var väldigt kunniga! 

Jag frågade läkaren när jag fick gonal F 300 om det fanns högre doser men läkaren sa att 300 var den högsta de gav så det kanske ligger något i det du säger. 

Å jag har funderat på dom sedan jag läste ngt för ett tag sedan om att de bytt lokaler och ventilationssystem och fått mkt bättre resultat.

jaha ja du ser då är det i alla  fall  inte bara en klinik som sagt det utan minst två som är överens :)
    vet inte om vissa är rädda för överstimulerade och eet är Drf men det har jag inte en chans till hehe. Eller om det faktiskt är så att det blir sämre om man får mkt hörde än så. 

har de sagt ngt mer du kan dela med dig av? Sophiahemmet säger att det i princip inte finns någonting jag kan göra föeutom det uppenbara som att inte dricka för mkt inte röka och äta tallriksmodellen 😂

jag gör ju iof en hel del som jag googlat mig till själv 
  • Awesomeginger

Under min stimulering tog jag Gonal-f 300 och Menopur 150 samtidigt. Varit med här och i andra trådar och verkar vara väldigt ensam om att ta båda två samtidigt och höga doser. Så Gonal-f kanske max 300 men ihop blir det 450. 
    Jag fick en lätt över stimulering men äggen vi fick ut var tydligen jätte fina. 6 ägg ut,5 befruktade alla blev till blastocyster men bara två till frysen, men de var 4AA, det jag ruvar på sen 4 dagar nu och ett 5BA som bor kvar i frysen. 
    Min läkar bad mig äta q10, som jag redan åt sen ett tag tillbaka och Natalben (gravid). Nu under ruvningen ska jag bara äta Natalben. 

• Mathilda88
    Awesomeginger skrev 2023-10-29 07:29:35 följande:

Under min stimulering tog jag Gonal-f 300 och Menopur 150 samtidigt. Varit med här och i andra trådar och verkar vara väldigt ensam om att ta båda två samtidigt och höga doser. Så Gonal-f kanske max 300 men ihop blir det 450. 
    Jag fick en lätt över stimulering men äggen vi fick ut var tydligen jätte fina. 6 ägg ut,5 befruktade alla blev till blastocyster men bara två till frysen, men de var 4AA, det jag ruvar på sen 4 dagar nu och ett 5BA som bor kvar i frysen. 
    Min läkar bad mig äta q10, som jag redan åt sen ett tag tillbaka och Natalben (gravid). Nu under ruvningen ska jag bara äta Natalben. 

Har på andra håll läst flertalet med lågt AMH som haft samma dosering eller högre som du och med båda sorterna, så verkar vara ett vanligt tillvägagångssätt vid den problematiken 😊. Med få ägg kvar blir känsligheten sämre och högre doser krävs för att få ut ngt. Så underbara resultat! Stort grattis till frysen och lycka till med ruvandet! ❤️

• Awesomeginger
    Mathilda88 skrev 2023-10-29 07:58:04 följande:

Har på andra håll läst flertalet med lågt AMH som haft samma dosering eller högre som du och med båda sorterna, så verkar vara ett vanligt tillvägagångssätt vid den problematiken 😊. Med få ägg kvar blir känsligheten sämre och högre doser krävs för att få ut ngt. Så underbara resultat! Stort grattis till frysen och lycka till med ruvandet! ❤️

Okej, det är just det, jag har inte lågt AMH. Jag har 1,9 så inte super högt men inte lågt. 
  • LMSM
    Awesomeginger skrev 2023-10-29 07:29:35 följande:

ja det är nog maxdosen Som jag förstått men verkar vara delade meningar om hur högt man bör gå. Läste att du hade helt okej eller bra AMH så lite kosntigt att du får så hög dos då. enligt min läkare och vad jag förstått genom att läsa en del så ökar ju dosen med lägre amh.

gud va skönt med bra ägg och till frysen på dag fem grattis! Verkar som om teorin med att ju högre dos per  ägg inte allts stämmer då du fick bra ägg med det ju 😂

är verkligen en djungel och kanske bara slumpen då. 

hur mkt q10 tar du och hur lång tid innan stimuleringen hade du tagit det?

jag började i ju och åt ngn månad men endast 100 vilket enligt boken it starts with the egg är föör lite.
    började igen i mitten på augusti och hann äta kanske 1,5 månad innan äggplocket (200-400 per dag) 
    nu tänkte jag fortsätta med 600 per dag och hoppas det kan ge äggen lite mer energi att dela sig orden till dag fem 😅

• Awesomeginger
    LMSM skrev 2023-10-29 09:19:29 följande:

ja det är nog maxdosen Som jag förstått men verkar vara delade meningar om hur högt man bör gå. Läste att du hade helt okej eller bra AMH så lite kosntigt att du får så hög dos då. enligt min läkare och vad jag förstått genom att läsa en del så ökar ju dosen med lägre amh.

gud va skönt med bra ägg och till frysen på dag fem grattis! Verkar som om teorin med att ju högre dos per  ägg inte allts stämmer då du fick bra ägg med det ju 😂

är verkligen en djungel och kanske bara slumpen då. 

hur mkt q10 tar du och hur lång tid innan stimuleringen hade du tagit det?

jag började i ju och åt ngn månad men endast 100 vilket enligt boken it starts with the egg är föör lite.
    började igen i mitten på augusti och hann äta kanske 1,5 månad innan äggplocket (200-400 per dag) 
    nu tänkte jag fortsätta med 600 per dag och hoppas det kan ge äggen lite mer energi att dela sig orden till dag fem 😅

Ah men precis, kännts som de har varit helt annorlunda för mig mot många andra. Min läkare har sagt att dom måste anpassa för jag är rödhårig och reagerar annorlunda på mycket läkemedel. Så gissar att detta är en av dom sakerna som anpassats, tyvärr samma som gör mig imun mot morfin vilket upptäcktes under äggplock.
    Men ja hur de än är så har jag fått bra resultat än så länge på första IVF omgången. 

Jag åt med 100 av q10 sen innan en månad innan stumleringen, men fick rekomdation att äta 300 så gjorde det från och med två dagar innan stimulering. Även min sambo blev uppmand att äta 100. Så det har han gjort, han blev rekommenderar d-vitamin och omega 3 med.

Och skulle det gå vägen nu vid första insättningen så måste jag säga att rent praktiskt har gått väldigt bra.
  • Mathilda88
    Awesomeginger skrev 2023-10-29 08:19:55 följande:
    Okej, det är just det, jag har inte lågt AMH. Jag har 1,9 så inte super högt men inte lågt. 
    Men oj! Jag har 1,96 😅. Första rundan fick jag ut 17 ägg på Gonal-F 150-175, andra rundan ut 15 ägg Menopur 187,5-200. Med överstimulering efter första gången och liten risk för andra gången men gick bra. Låter plötsligt märkligt med så höga doser ja! Mina ägg blev dessutom väldigt stressade första omgången, granulerade som de kallade dom, vilket gjorde dom till att bli i dåligt skick.
  • Mathilda88
    Awesomeginger skrev 2023-10-29 12:27:32 följande:
    Ah men precis, kännts som de har varit helt annorlunda för mig mot många andra. Min läkare har sagt att dom måste anpassa för jag är rödhårig och reagerar annorlunda på mycket läkemedel. Så gissar att detta är en av dom sakerna som anpassats, tyvärr samma som gör mig imun mot morfin vilket upptäcktes under äggplock.
    Men ja hur de än är så har jag fått bra resultat än så länge på första IVF omgången. 

Jag åt med 100 av q10 sen innan en månad innan stumleringen, men fick rekomdation att äta 300 så gjorde det från och med två dagar innan stimulering. Även min sambo blev uppmand att äta 100. Så det har han gjort, han blev rekommenderar d-vitamin och omega 3 med.

Och skulle det gå vägen nu vid första insättningen så måste jag säga att rent praktiskt har gått väldigt bra.
    Va spännande att rödhårighet kan ge sådana effekter!
  • Awesomeginger

Mathilda88: Ah känns som de funkat helt annorlunda för mig än alla andra jag läser om, höga doser, men långsamt växande och få ägg. Min barnmorska sa efter VUL 2 " du tar redan högsta så vi kan inte öka doserna, som man brukar göra när det går såhär sakta"
    Får väll vara glad att jag har en läkare som har koll på hela rödhårig grejen och anpassar. Lär ju inte fått ut ett enda ägg med lägre dos.

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023