• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Mathilda88
    Awesomeginger skrev 2023-10-29 20:46:33 följande:

Mathilda88: Ah känns som de funkat helt annorlunda för mig än alla andra jag läser om, höga doser, men långsamt växande och få ägg. Min barnmorska sa efter VUL 2 " du tar redan högsta så vi kan inte öka doserna, som man brukar göra när det går såhär sakta"
    Får väll vara glad att jag har en läkare som har koll på hela rödhårig grejen och anpassar. Lär ju inte fått ut ett enda ägg med lägre dos.

Ja så tacksamt att du har en läkare som har koll på det Hjärta Fascinerande vilken effekt en sådan gen kan ge! 
  • fs456
    Awesomeginger skrev 2023-10-29 12:27:32 följande:
    Ah men precis, kännts som de har varit helt annorlunda för mig mot många andra. Min läkare har sagt att dom måste anpassa för jag är rödhårig och reagerar annorlunda på mycket läkemedel. Så gissar att detta är en av dom sakerna som anpassats, tyvärr samma som gör mig imun mot morfin vilket upptäcktes under äggplock.
    Men ja hur de än är så har jag fått bra resultat än så länge på första IVF omgången. 

Jag åt med 100 av q10 sen innan en månad innan stumleringen, men fick rekomdation att äta 300 så gjorde det från och med två dagar innan stimulering. Även min sambo blev uppmand att äta 100. Så det har han gjort, han blev rekommenderar d-vitamin och omega 3 med.

Och skulle det gå vägen nu vid första insättningen så måste jag säga att rent praktiskt har gått väldigt bra.
    Rödhårig what? jag ägglossade innan äggplock och enligt min app så är det inte orimligt jag ägglossade 6h efter ovitrelle. Är också rödhårig så Tell me! Hur anpassar de för dig 😂
  • Awesomeginger
    fs456 skrev 2023-10-31 16:21:41 följande:
    Rödhårig what? jag ägglossade innan äggplock och enligt min app så är det inte orimligt jag ägglossade 6h efter ovitrelle. Är också rödhårig så Tell me! Hur anpassar de för dig 😂
    Det var bland de första min läkare frågade mig " om jag var naturligt rödhårig" då jag svarade ja sa hon att då måste vi anpassa för det. Eftersom vi tydligen reagerar annorlunda på vissa läkemedel. Och i mitt fall verkar det ju stämma, fick direkt höga doser trotts AMH på 1,9. Och fick med tanke på det få och långsamt utvecklade men väldigt bra ägg, 5/6 blev blastocyster även om bara två blev tillräckligt bra för frysen. Tror att andra med samma AMH hade blivit proppfulla med äggblåsor. Så tycker du ska höra med din läkare. 
  • Panda456

Hej alla! Hoppar också in i den här tråden :)

Jag är 31 år och min kille 33 år, vi har försökt 2 år nu.  Fick ca 8 mån av försök reda på att killen hade väldigt låga spermienivåer och vi blev rekommenderade till Akademiska (reproduktion centrum) i Uppsala då vi inte har barn sedan innan. Startade ivf-utredning augusti 2022, då min sambo hade så få spermier gjorde han också en gentest som vi behövde vänta 2-3 mån på. Två veckor innan vi skulle komma på ivf-startmöte så plusade jag på stickan. Hade alltså blivit gravid spontant i september. Fick kommentaren ?oj det var bra jobbat!? av en läkare om att vi fått till en graviditet med min killes nivåer. 

I januari 2023 hade vi rutinultraljudet och de värsta veckorna av mitt liv följde. Det visade sig att vårt lilla barn hade flera allvarliga och ovanliga kromosomavvikelse. Missbildning på hjärnan, hjärtat och saknade helt fungerade njurar. Det var nästan inget fostervatten kvar pga njurarna och så lite vatten kvar bara halvvägs genom graviditeten slutar nästan alltid i sent missfall. Vi valde att avbryta graviditeten då ett spädbarn utan njurfunktion inte överlever första tiden i livet. 

Därefter följde många månader av utredning för att hitta vad det berodde på. Vi fick inte börja med ivf förrän utredningen var klar. I augusti i år fick vi äntligen sista svaret att det inte var något ärftligt och att det bara hade varit otur.

Då fick vi äntligen börja med ivf i september. Fick rekovelle standard dos och kort protokoll då jag hade haft normala värden när vi utreddes aug22 (13 AMH tex). Vid VUL på dag8 hade jag dock bara 3 äggblåsor som växt till. Fick ändå göra ÄP dag12 och fick ut 3 ägg. Men bara ett hade varit moget och de blev inte befruktat. Fick först svar från läkaren som gjorde utplocket att om det inte skulle fungera efter nästa behandling kan det bli aktuellt med äggdonation. Jag blev förkrossad och förvirrad. Två dagar senare fick vi tid med vår vanliga läkare och fick med lugnande beske så det kändes bättre.

Nästa omgång ska vi starta nu när mensen kommer (5 dagar sen än så länge?) och nu ska jag ta Gonal-f 300 och Menopur 150, så max dos som det verkar. Lite konstigt i och med att mitt AMH-värde ändå verkar bra, men funderar på om de kan ha ändrats i och med graviditeten osv? Jag är Stundtals väldigt orolig för att det inte ska funka nu heller... efter att ha kollat upp mer info så verkar läkare inte nämna äggdonation så här tidigt i en ivf-process? 

Har rätt lång historik så blev långt det här haha. Men håller tummarna för er andra och mig själv nu framöver <3

• fs456
    Awesomeginger skrev 2023-10-31 17:53:40 följande:
    Det var bland de första min läkare frågade mig " om jag var naturligt rödhårig" då jag svarade ja sa hon att då måste vi anpassa för det. Eftersom vi tydligen reagerar annorlunda på vissa läkemedel. Och i mitt fall verkar det ju stämma, fick direkt höga doser trotts AMH på 1,9. Och fick med tanke på det få och långsamt utvecklade men väldigt bra ägg, 5/6 blev blastocyster även om bara två blev tillräckligt bra för frysen. Tror att andra med samma AMH hade blivit proppfulla med äggblåsor. Så tycker du ska höra med din läkare. 

Ok jag har superlågt AMH så behöver högsta dos ändå. Men jag ägglossade innan plock och har undrat om jag reagerar annorlunda På hormonerna. Äggen växte nog i ?normal? takt men var självklart få blåsor pga AMH och ålder.

Tex när jag använt Restylane (läppar) så går det ur kroppen jättefort. Kände noll av fostimonet, mådde dåligt efter ovitrelle och kände noll av den smärtlindring man får vid plock. 

• Awesomeginger
    fs456 skrev 2023-10-31 21:31:36 följande:

Ok jag har superlågt AMH så behöver högsta dos ändå. Men jag ägglossade innan plock och har undrat om jag reagerar annorlunda På hormonerna. Äggen växte nog i ?normal? takt men var självklart få blåsor pga AMH och ålder.

Tex när jag använt Restylane (läppar) så går det ur kroppen jättefort. Kände noll av fostimonet, mådde dåligt efter ovitrelle och kände noll av den smärtlindring man får vid plock. 

Okej, hur många blåsor hade du vid sista vul inför plock? Vågar inte svara på om de påverkar även ägglossnings sprutan.  
    Vad fick du för smärtstillande? Jag fick bara morfin och det tig inte alls. Om jag behöver göra fler plock ska jag få lokalbedövning. 
  • fs456
    Awesomeginger skrev 2023-11-01 06:21:42 följande:
    Okej, hur många blåsor hade du vid sista vul inför plock? Vågar inte svara på om de påverkar även ägglossnings sprutan.  
    Vad fick du för smärtstillande? Jag fick bara morfin och det tig inte alls. Om jag behöver göra fler plock ska jag få lokalbedövning. 
    Hade 3 blåsor. Oklart om storlek på den sista men 1 var 21 och 1 var 15 när jag tog ovitrelle. De bedöva inuti samt smärtstillande och lugnande. 
  • Awesomeginger
    fs456 skrev 2023-11-01 16:24:39 följande:
    Hade 3 blåsor. Oklart om storlek på den sista men 1 var 21 och 1 var 15 när jag tog ovitrelle. De bedöva inuti samt smärtstillande och lugnande. 
    Jag undrar verkligen varför det verkar vara sånt absolut nej för att ta högre doser än 450. Om de inte tar liksom, känns som man borde kunna prova och höja. Eller är de något mer än överstimulering dom är rädda för.

Du fick lokalbedövning allaso och de funkade inte, tråkigt att höra hade verkligen hoppas på att de skulle hjälpa. För smärtan vid äggplock utan smärtlindring känns riktigt tung atg uppleva igen.
  • Emmylou91

Uppdatering från mig:

Denna gång hade 7 blåsor svarat på behandling(!) men 4 såg stora och fina ut (hoppas på att det blir någon mer) sist fick jag bara ut 3 ägg varav ett blev ett fint embryo men inte tog sig tyvärr. 

jag har fått 150 menopur och 300 gonal F. Jag har ju lägre amh på 0,7 så detta är säkert Max vad dom får ut från mina stackars äggstockar. Men är bara glad att det ändå finns blåsor som svarat?!  ska tillbaka om 2 dgr på nytt UL. Eftersom ett av äggen redan var 17mm dag 7 på behandling , dom andra var mindre vet ej exakt hur mkt men tror 14-16mm
     Hur stora får dom Max vara? Vet någon det?

hur går det för er andra kämpar?

• Awesomeginger

Fick positivt resultat på graviditetsteste igår. Så pendlar mellan att flyga på små rosa moln och oro för att allt ska gå bra. 

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023