• Friger

Ta hål i örat - Ålder?

Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.

Är det okej?

Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?

• Svar på tråden Ta hål i örat - Ålder?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Gullvivor, fantastiskt brådmogna barn du har, som redan som bebisar kunde säga att de ville ha hål i öronen?

Fast egentligen är det väl inte värre än att skära i småpojkars snoppar. 

• Anonym
    Anonym (What) skrev 2023-08-29 00:42:10 följande:
    Fräscht att ta sina små barn som inte har något att säga till om och trycka nålar genom deras kroppsdelar för att det ska vara "fint". Så sjukt oskönt att sova med örhängen, det tycker nog en bebis också. Men mammis tyckte om det så det var värt det, tihi.
    Jag håller med om att det är totalfel att ta hål i öronen på bebisar. Det är ett jävla otyg och de som gör ingreppet borde straffas, precis som dessa stackars barns föräldrar.

Dock håller jag inte med om att det skulle vara något problem att sova med örhängen. Det har jag gjort i stort sett varje natt i 50 år.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Till TS:

Som du ser är meningarna delade, men jag tycker att din dotter är tillräckligt gammal. Håller med andra om att du bör gå till en piercing-studio, inte göra det med pistol. De flesta seriösa piercade har 7 år eller 6 år som åldersgräns. De skulle aldrig göra det på småbarn. 

Vår dotter var 6 år när hon sade att hon ville ha hål i öronen. Då började det dyka upp jämnåriga som hade det. (Vi bor inte i ett område där många tar hål på småbarn, så det var inte vanligt innan). 

Vi sade till vår dotter att du får vänta tills du fyller 7. Det accepterade hon. 

• Anonym (Andrea)

Ska det göras en grej av att ta hål i öronen? Jag fattar inte ens vad som är problemet. Det är ju vanligt redan i lågstadiet.

• Gullvivor
    Anonym (What) skrev 2023-08-29 00:42:10 följande:
    Fräscht att ta sina små barn som inte har något att säga till om och trycka nålar genom deras kroppsdelar för att det ska vara "fint". Så sjukt oskönt att sova med örhängen, det tycker nog en bebis också. Men mammis tyckte om det så det var värt det, tihi.
    Fast bara för att du tycker att det är oskönt så betyder det ju inte att andra gör det. Du har för stora örhängen kanske.
  • Gullvivor
    Anonym (Andrea) skrev 2023-08-29 05:34:17 följande:

Ska det göras en grej av att ta hål i öronen? Jag fattar inte ens vad som är problemet. Det är ju vanligt redan i lågstadiet.

Förstår inte heller denna överreaktion faktiskt. 
  • Anonym (okej)
    Friger skrev 2023-08-28 17:29:41 följande:
    Ta hål i örat - Ålder?

Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.

Är det okej?

Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?

Åtta år är en klart lagom ålder att ta hål. Jag väntade tills mitt barn tjatade så att jag visste att hon verkligen ville. Barnet måste ha viss insikt i att det gör lite ont och att hålet måste skötas om, hållas rent osv. Det klarar de flesta vid åtta år.

Man ska välja allergisäkra örhängen, och det brukar vara det som erbjud när man tar hålet. Vi har tagit hålen på en vanlig butik, typ Guldfynd, som erbjuder håltagning, vissa väljer att gå till en riktig piercingsalong. 
  • Anonym (a)
    Anonym (okej) skrev 2023-08-29 08:46:10 följande:
    Man ska välja allergisäkra örhängen, och det brukar vara det som erbjud när man tar hålet. Vi har tagit hålen på en vanlig butik, typ Guldfynd, som erbjuder håltagning, vissa väljer att gå till en riktig piercingsalong. 
    Vissa är smarta, andra tror sig leva på 90talet och går emot gällande råd när det gäller ens barns kroppsdelar. Det om något är oansvarigt.
  • Anonym (a)

Gullvivor är alltid med i dessa diskussioner och förstår aldrig problemet trots förklaring, jag menar... varför är det svårt att förstå

• Gullvivor
    Anonym (a) skrev 2023-08-29 08:55:30 följande:

Gullvivor är alltid med i dessa diskussioner och förstår aldrig problemet trots förklaring, jag menar... varför är det svårt att förstå

"Alltid", har diskuterat det 1 gång. Du kan väl knappast kalla denna tråd för en diskussion. 

Du få gärna förklara en gång till eftersom jag har så svårt att förstå. Vad kan hända och varför är det fel att trådskaparens 8-åring skaffar hål i öronen?
Svar på tråden Ta hål i örat - Ålder?