Ta hål i örat - Ålder?
Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.
Är det okej?
Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?
Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.
Är det okej?
Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?
Nej. Jag skulle vänta tills hon är minst 13 år gammal.
Om du ändå bestämmer dig för att ge efter så är det BARA guld som gäller.
Nej. Jag skulle vänta tills hon är minst 13 år gammal.
Jag håller inte med om att det inte fungerar eller inte är accepterat tidigare än 13. Själv fick jag vänta tills jag var 12. Då hade många jämnåriga redan hål i öronen. Inte dog jag av det, men inte de andra heller.
Vår dotter tog hål i öronen när hon var 7 år, fick det i 7-årspresent. Det har aldrig varit några större problem. Några av hennes klasskamrater hade redan hål då.
En bra grundregel är att det ska vara deras eget önskemål, dvs de ska vara gamla nog att vilja själva samt förstå vad det innebär. Kunna hålla rent osv. Det kan fungera vid 6-7 år, men troligen inte tidigare. Sen får man ju hjälpa dem att hålla efter hålen i den åldern. Det behövs kanske inte med en tonåring.
Det ser tacky ut när bebisar eller småbarn har hål i öronen ja. Eftersom det då är så uppenbart att det var föräldrarnas beslut och HELT onödigt. Men äldre barn kan mycket väl klara av det, även om det givetvis är individuellt.
Vid den åldern tycker jag det är ok förutsatt att barnet får hjälp att hålla öronen rena.
Allergitestade örhängen o inte stora tunga saker.
Det är när små barn o bebisar har hål i öronen som det ser trashit ut.
Då du ska ta hos en utbildad piercare för att minska framtida problem får du gå efter deras åldergränser. Så googla på de i din närhet! Du är den vuxna här.
Vi har låtit barnen bestämma, men själv har jag tänkt "tidigast vid 7 år". Äldsta ville när hon var 9 år. Vi gick till en piercingstudio och gjorde hål med nål, inte pistol. Det var daglig rengöring i ett par månader som jag hjälpte till med. Hon är 11 nu och sköter dem själv.
Vi fick råd om att bara använda titan och kirurgiskt stål. Det har vi kört med nu i början, men hon kommer få använda guld och rent silver när hon blir äldre, omkring 15 tänker jag.
Yngsta dottern är 8 år nu och hon har inte sagt att hon vill än, så jag vet inte hur det blir.
Själv tog jag hål när jag var 8.
Min erfarenhet från både när jag var i den åldern och av mina båda döttrar är att 75% av tjejerna har hål i öronen i lågstadiet. Det brukar vara någon enstaka som har väldigt strikta föräldrar resten som vill ha hål i öronen har det.
De flesta vuxna har hål i öronen så du är ganska ensam om att se det som trashigt.