Ta hål i örat - Ålder?
Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.
Är det okej?
Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?
Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.
Är det okej?
Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?
Jag hade nog utgått från hur ansvarsfullt barnet är. En kompis barn tvättade själv hålen morgon och kväll och det gick jättebra. En annan kompis barn glömde eller struntade i att tvätta det och fick infektion, även då var det svårt att få henne att ta hand om det så det slutade med att de fick ta ut det.
Så om du vet att du kommer behöva tvinga henne att ta hand om det under läkningen så hade jag avvaktat men om du tror hon kan lösa det med enbart påminnelser eller att du får hjälpa till att sköta det så kör.
Hål i öronen kan tas om barnen själva vill. (Vid lämplig ålder och mognad).
Inte för att föräldrarna vill.
Barn är inga dockor att pynta. Man gör inte hål i sina barns kroppar i onödan.
Vi satte en 10-årsgräns för vår dotter. Då ansåg vi att hon skulle fixa att göra rent själv (vi hjälpte henne givetvis första dagarna, men sedan fixade hon det själv).
Det jag rekommenderar är verkligen att leta upp en piercingstudio. De har koll på sakerna och det är bättre med nål än att skjuta höronen. Han vi var hos förklarade skillnaden för både oss och dottern. Superbra! Kan ju säga att jo, han hade själv piercingar och tatueringar "typ överallt" och såg lite "udda" ut. Helt grymt pedagogisk mot dottern på alla vis, det var nästan så jag trodde hon göra fler piercingar för att han var så suveränt duktig!
Hon fick lite bedövningssalva på örsnibbarna och kände inget mer än att han typ höll i örat. Support efteråt om vi behövde var absolut inga problem. Bara att höra av sig om man funderade över något med hålen. Skulle rekommendera honom alla dagar i veckan.
Det jag skulle undvika är att använda tunga örhängen och hängande/stora örhängen. Det första för att inte tynga ner örsnibben, det är inte särskilt snygg på äldre tanter som haft tunga örhängen genom livet... Självklart kan man ha det i bland men inte varje dag!
Hängande/stora ringar är lätt att fastna i så det har vår bara fått ha typ sommartid hittils så hon inte fastnar i halsdukar osv. Alternativt satt i dem när hon kommit fram dit hon ska.
Det finns "sovvänliga" örhängen om man letar. De allra första vi fick (små titanpinnar) gillade dottern att sova med. Dock försvann pluppen på en så hon har haft små ringar som hon sovit med istället.
Vi hade 8-årsgräns för våra barn. Båda tjejerna tog hål i öronen hösten de började tvåan och för den äldsta så funkade det utmärkt. Läkte fint och hon har inga problem alls. Använder sällan örhängen idag men hålen finns och funkar när hon har lust.
Den yngre hade gigantiska problem med att de inte läkte, blev infekterade och varade men hon var ändå stor nog att kunna hålla fingrarna borta, kunna bestämma själv hur länge hon skulle stå ut och kämpa och förstå att när hon gav upp så skulle det växa igen. Hon höll ut typ 4 månader, bestämde sig sen för att det fick vara nog och har aldrig ångrat det beslutet. Är 13 idag och fullt övertygad om att hon aldrig ska göra om det.
Så även om utfallet blev olika så tycker jag ändå det var en bra ålder.
De flesta apotek erbjuder medicinsk håltagning. Dit tog jag min dotter när hon vid nio års ålder ville ta hål i öronen. Då var det bara hon och en till tjej i klassen som ännu inte hade tagit hål i öronen.