Ta hål i örat - Ålder?
Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.
Är det okej?
Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?
Är ensamstående till barn på heltid. En av mina döttrar ska fylla 8år. Hon vill ta hål i öronen.
Är det okej?
Vad för typ av örhängen ska man ge henne i så fall? Eller vilka ska man undvika?
Det är inga konstigheter att en åttaåring har hål i öronen. Hon är ju 8, inte 2. Hon vet vad hon vill och kan uttrycka det. Någon i tråden pratar om småbarn, men jag tycker inte en åttaåring kan räknas dit.
Var bara noga med att använda äkta metaller i smyckena så att hon inte får några problem.
Som en del redan vet, var jag ju bara 6 veckor när jag fick hål i öronen. Det här var 1971 så man använde en vass guldring att ta hål med. Jag har aldrig haft några problem med dessa hål. Min syster var 4 och tog hål samtidigt, det gick också bra. Vi hade alltid guld- eller silverörhängen. Vi tog hål på en skönhetssalong i Stockholm city någonstans. Idag skulle jag nog välja en piercingstudio, men jag har ingen dotter så det blir inga hål.
Ja just det - det är ingen idé att starta såna här trådar på Familjeliv, för det finns vissa som ser det som muslimskt eller något att ha hål i öronen och därmed = trashigt/fult/elakt etc.
Men som vanligt gör resten av världen på ett sätt och Sverige på ett annat.
Mrs Moneybags, ingen har väl skrivit att 8-åringar är småbarn? Ska vi hålla oss till TS, är det inte relevant varför vissa tar hål i öronen på bebisar, som om de vore dockor som ska pyntas. Utan om barn är tillräckligt gamla när de själva förstår och ber om det.
Jag tycker att TS dotter är tillräckligt gammal. Många i tråden håller med, men inte alla.
Det finns mycket man gör i ?andra kulturer?, som inte nödvändigtvis är bra eller önskvärt. Aga, barnäktenskap, könsstympning. Att ta hål i öronen på småbarn är inte lika illa eller skadligt som ovanstående nej, men jäkligt onödigt.
Och nej, allt i andra kulturer är inte trashigt eller dåligt, så rasse-diskussioner kan lämnas därhän.
Är det okej?
Det finns en aldrig till att seriösa piercing-studios har en nedre åldersgräns på minst 6 år för hål i örsnibbarna. (Högre för annat).
Det är inte för att vara taskiga eller för att de ser ner på ?andra kulturer.? Inte heller att örhängen skulle vara fel eller fult i sig, vem har påstått det? Inte på personer som själva har valt det, dvs vuxna och äldre barn.
Tycker inte så små barn ska ta hål i öronen. Det är så onödigt och kan leda till komplikationer. Min syster fick t ex varbildning och ett örhänge som fastnade inne i örsnibben så de fick ta bort det. Hon har inte haft örhängen sedan dess. Själv fick jag inte ta förrän jag var 12. Då var det modernt med stora örhängen och jag hade alldeles för tunga så hålet vidgade sig. Ser hemskt ut, ni vill jag alltid ha örhängen för att dölja det. Min dotter kommer inte få ta hål förrän tidigast i högstadiet. Dels pga mognad men även risker som hon inte kann ta ställning till och dels för att örat inte har växt färdigt. Det är också en anledning till att man inte ska ta för tidigt. Min dotter går i lågstadiet och det är inte många av hennes kompisar som har hå i öronenl. De som har det har ofta fått det som spädbarn och har utländska föräldrar där det är mer tradition.
Klart som f det är okej, de flesta som tar hål har ngn konstig princip om 4-5 år (ja dom är samhällets syndare som utför otyg på barn) eller att barnet åtminstone själv kan säga "jag vill"
Är det okej för dom här på forumet? För 99% klart som f det INTE är okej. Varför låta ett oskyldigt barn se lite söt ut med örhängen? Ne gud förbjude, påse på huvudet till 23 års ålder så hon inte hamnar snett i samhället
Ska bli spännande följa alla här med tjejer i 7-9 års åldern, det är bara ngr år kvar tills dom vill köpa underkläder som inte har pippi långstrump på sig, då är hål i örat ett ganska litet bekymmer....