• Anonym (I)

Praktik 4 månader är det normalt?

Pluggar på distans på hermods. Har haft praktik på förskola när jag gick i 8an och även på gymnasiet. Pluggar just nu till barnskötare, och då krävs det 4 månader praktik 8 h per dag. vet inte hur jag ska orka? fick inte reda på detta från början heller att det var såhär mycket praktik. Dom flesta som har praktik har ju några veckor. Har ju erfarenhet kring dagis och även 3 egna små barn, så tycker dethär känns väldigt jobbigt. Dels att jag är gratis arbetskraft men även att jag inte kan jobba på mitt jobb på 4 månader. Så blir utan inkomst och lever på sparade pengar. Nån som vet om man kan fixa nåt intyg på att man har erfarenheten och kan korta ner praktiken något?

• Svar på tråden Praktik 4 månader är det normalt?
  • Anonym (I)

Ja ska stå förskola och inte dagis. blev lite fel 

• Anonym (Fundersam)

Vadå inte orka? De kräver väl inte att du pluggar andra ämnen samtidigt, eller? För annars måste du säga ifrån.

• Anonym (Fundersam)

Äh jag fattade nog situationen fel, men frågan är ändå viktig. Men ok, du kan inte jobba samtidigt. Kan du få csn-stöd?

Ang. arbetserfarenhet skulle jag vända mig till SYV eller lärarna på skolan.

• EpicF

Du får fråga skolan. Ibland kan man få validera bort praktik. Men ja, det är normalt att ha praktik i 4 månader, istället för uppdelat. 

Men om du inte orkar, hur ska du kunna orka att jobba som barnskötare sedan? 

• Anonym (X)

Har du arbetat på förskola kan du möjligen validera den tiden, men hör med din skolas studievägledare.

(Att du har egna barn är totalt irrelevant för utbildningen.)

• Anonym (H)

Det låter konstigt att man måste vara tillräckligt rik för att jobba som barnskötare gratis i 4 månader för att utbilda sig till barnskötare.
    Inte konstigt att det är brist på barnskötare. 

• Anonym (I)

Blir en annan grej sen när jag börjar jobba som det. Då slipper jag plugga samtidigt. Jobbiga är att ha inlämningsuppgifter varje vecka samt skriva slutprov och dessutom ha praktik på heltid. När jag väl börjar jobba så kommer jag inte jobba heltid och bara fokusera på jobbet och inga studier. 

tycker allting känns så mycket. Hade täckt jobba extra men får ingen tid över till det? 

• Anonym (Is)

Utbildningar brukar vara på heltid så då är det ju rätt självklart att praktik är på heltid.

Du är inte gratis arbetskraft utan du är där för att lära.

Om utbildningen är CSN-berättigad kan du givetvis söka lån och bidrag som alla andra.

Att ingen har sagt något beror på att du pluggar en vuxenutbildning och då förväntas man ta reda på allt själv. Läste du inte kursplanen tex?

• Anonym (Anna)

Har du inte missuppfattat det hela? Har man praktik hela dagarna så brukar man inte samtidigt ha stora inlämningsuppgifter och behöva läsa massor inför slutprov. Tanken är att en utbildning på heltid ska omfatta ca 40 timmar per vecka. Det innebär att om praktiken är på 40 timmar så brukar det tex finnas en inläsningvecka eller liknande. Det kan också vara så att man har en inlämningsuppgift som man har lång tid på sig att göra, och då kan man göra lite här och lite där när det finns tid över på praktiken. 

När det gäller finansiering så är det ju oftast CSN som gäller när man pluggar. Man jobbar gratis på praktiken, ja, och så är det på i stort sett alla yrkesutbildningar. Jag som har läkarexamen hade tex praktik i stort sett på heltid i 3,5 år (!!) och det fanns inte en chans att jag (som hade småbarn, för övrigt) hade klarat att dessutom jobba för att försörja mig under den tiden, utan jag fick leva knapert på studiemedel och tänka på att det kommer bättre tider. Pluggar du till bilmekaniker, elektriker, sjuksköterska eller vad som helst där praktisk erfarenhet krävs, så är det samma sak. 

Svar på tråden Praktik 4 månader är det normalt?