• Anonym (I)

Praktik 4 månader är det normalt?

Pluggar på distans på hermods. Har haft praktik på förskola när jag gick i 8an och även på gymnasiet. Pluggar just nu till barnskötare, och då krävs det 4 månader praktik 8 h per dag. vet inte hur jag ska orka? fick inte reda på detta från början heller att det var såhär mycket praktik. Dom flesta som har praktik har ju några veckor. Har ju erfarenhet kring dagis och även 3 egna små barn, så tycker dethär känns väldigt jobbigt. Dels att jag är gratis arbetskraft men även att jag inte kan jobba på mitt jobb på 4 månader. Så blir utan inkomst och lever på sparade pengar. Nån som vet om man kan fixa nåt intyg på att man har erfarenheten och kan korta ner praktiken något?

• Svar på tråden Praktik 4 månader är det normalt?
  • Anonym (f)
    Anonym (I) skrev 2023-08-30 20:08:13 följande:

Utbildningen är bara på 1 år så därför jag tycker 4 månaders praktik 40  veckan känns mycket. När jah dessutom har prov och inlämningar. När ska jag hinna med dom när jag har så mycket praktik? Önska det framgick från början hur mycket praktik det faktiskt var. Andra komvux utbildningar har varit på 4-5 veckor praktik , så kunde inte drömma om att det skulle vara 4 månader just på hermods. har vänner som utbildat sig till barnskötare på komvux och där var det endast 5 veckor Praktik.. att det kan skilja så mycket, trots att det också var heltid 

Det är ju för att utbildningen är så kort som praktiken är viktig.  Kollade närmsta stad, deras barnskötarutbildning är tydligt lärlingsbaserad med minst 70 ute i fältet. Sånt tar man reda på i förhand om det är viktigt. Utbildningar på gymnasial nivå brukar vara precis så.
  • Anonym (H)

Det är riktigt dåligt tänkt att praktikanter inte får betalt eftersom det gör att många får välja bort utbildningen.  

Man är samtidigt tvungen att ta in vikarier , vissa är helt utan utbildning och / eller erfarenhet eftersom det är brist på utbildade personal. 
    Vikarier gör knappast mer som en praktikant men får betalt. 

• Anonym (H)

Utbildningen är bara på 1 år så därför jag tycker 4 månaders praktik 40  veckan känns mycket. När jah dessutom har prov och inlämningar. När ska jag hinna med dom när jag har så mycket praktik? Önska det framgick från början hur mycket praktik det faktiskt var. Andra komvux utbildningar har varit på 4-5 veckor praktik , så kunde inte drömma om att det skulle vara 4 månader just på hermods. har vänner som utbildat sig till barnskötare på komvux och där var det endast 5 veckor Praktik.. att det kan skilja så mycket, trots att det också var heltid 

Men hur kunde du missa hur mycket praktik det var just på den utbildningen du gick på? Har du frågat och du fick ingen information? 
  • Anonym (Annat yrke)

Jag tänker att det naturligtvis är mycket, men att yrkeshögskolor oftast leder till jobb, just för att människor som genomgått dem har fått praktisk erfarenhet av yrket och god koll på vad yrket kräver och går ut på.

Jag förutsätter att du ska göra proven och inlämningsuppgifter under din praktikperiod. På arbetstid, eller helt enkelt den tid som skolan skrivit att ni ska göra den i schemat!

Vilken utbildning du än läser, var du än läser den kommer du inse att andra utbildningar hade haft bättre (fyll i valfri bra grej) och mindre (fyll i valfri trist sak)!
  • EpicF
    Anonym (Annat yrke) skrev 2023-08-30 20:42:35 följande:
    Jag tänker att det naturligtvis är mycket, men att yrkeshögskolor oftast leder till jobb, just för att människor som genomgått dem har fått praktisk erfarenhet av yrket och god koll på vad yrket kräver och går ut på.

Jag förutsätter att du ska göra proven och inlämningsuppgifter under din praktikperiod. På arbetstid, eller helt enkelt den tid som skolan skrivit att ni ska göra den i schemat!

Vilken utbildning du än läser, var du än läser den kommer du inse att andra utbildningar hade haft bättre (fyll i valfri bra grej) och mindre (fyll i valfri trist sak)!
    Eller så för hon de på sin fritid, vilket man normalt gör. 
  • Anonym (Is)

Anonym H

Man får givetvis CSN-lån under tiden man har praktik eftersom det ingår i ens utbildning. Så det är ju inte så att man inte har en inkomst under tiden.

Praktik är heller inte arbete, man är där för att LÄRA. Även om man gör mycket samma som personalen ska man ha tid för frågor, reflektion, prova på osv.
    Man får ta tillfället i akt och se alla delar av yrket genom att både iakkta och delta själv.

En praktikant ska ha en handledare och även vissa uppgifter som ska utföras och ofta utvärderas.

Det är också möjligt att det inte är 8 h aktiv praktik/dag som avses utan kan vara att man har praktik vi säger 7 h och så 1 h för reflektion/utvärdering/planering osv.

• Anonym (H)
    Anonym (Is) skrev 2023-08-30 21:29:34 följande:

Anonym H

Man får givetvis CSN-lån under tiden man har praktik eftersom det ingår i ens utbildning. Så det är ju inte så att man inte har en inkomst under tiden.

Praktik är heller inte arbete, man är där för att LÄRA. Även om man gör mycket samma som personalen ska man ha tid för frågor, reflektion, prova på osv.
    Man får ta tillfället i akt och se alla delar av yrket genom att både iakkta och delta själv.

En praktikant ska ha en handledare och även vissa uppgifter som ska utföras och ofta utvärderas.

Det är också möjligt att det inte är 8 h aktiv praktik/dag som avses utan kan vara att man har praktik vi säger 7 h och så 1 h för reflektion/utvärdering/planering osv.

Jag vet vad praktik betyder . Förstår du skillnaden mellan att inte veta / förstå och att inte tycka att systemet är bra som det är ?

Vet du vad ordet LÅN betyder ? 
    Ska jag förklara kanske vad ordet betyder?

Om du nu anser att har man inte samma åsikt som du måste innebära att man inte förstår vad olika ord betyder?
  • Anonym (Is)
    Anonym (H) skrev 2023-08-30 21:38:24 följande:
    Jag vet vad praktik betyder . Förstår du skillnaden mellan att inte veta / förstå och att inte tycka att systemet är bra som det är ?

Vet du vad ordet LÅN betyder ? 
    Ska jag förklara kanske vad ordet betyder?

Om du nu anser att har man inte samma åsikt som du måste innebära att man inte förstår vad olika ord betyder?
    Det om praktik var inte till dig, var otydlig där.

Du skrev att man inte hade inkomst under praktik.
    Alla som studerar, eller de flesta, tar studielån för att ha en inkomst under studietiden. Se praktik som en kurs, det ÄR en kurs kan man säga. Den ingår i utbildningen och ska ses på samma sätt som allt annat man läser. Teori/praktik finns i de flesta utbildningar.

Så det är ju inte konstigt att läsa 1 år och ta CSN under tiden. Vill man inte det får man försöka jobba eller klara sig på sparade pengar Eller om man har en partner som går med på att stå för allt.
  • Anonym (f)

De som jobbar istället för studielån hamnar i en dum sits under LIA men detta kan inte vara en överraskning, sånt måste man kolla innan. Alla kan inte ta studielån så det blir krångel när det inte går att jobba samtidigt.

• Anonym (Förskollärare)

Jag känner att förskollärare visst behövs ! Den inställningen att det "bara" är att ta hand om barn talar om hur lite du vet vad en förskollärare gör på sitt jobb.
    Och hur tänker alla kring förskola? Är det bara att "slänga in " sitt barn för "barnpassning" ???
    Och ja det behövs praktik. I praktiken ingår bland annat att du ska se individen, dvs det unika barnet ! Du ska också se miljön och undervisningen som dagligen bedrivs i förskolan.
    Alla borde göra praktik i förskolan en dag när det inte finns folk och det kommer två outbildade vikarier och en ordinarie är på plats. Se det jobb vi gör. Se den stressnivå barnen och vi utsätts för ! OCH  ändå ska alla barngrupper göras ännu större och det ska sparas in.
    Tips till alla : Läs artikeln "Hur ska jag få er politiker att  förstå det allvarliga läget i förskolan? 
    Läs och begrunda hur era barn har det i förskolan och hur vi i förskolan blir bemötta , lyssnade på och respekterade .

Svar på tråden Praktik 4 månader är det normalt?