• xnfsm

Vill gå från delamning till helamning

Som rubriken lyder, tar tacksamt emot tips. Fick ge ersättning pga stor viktnedgång under första dygnen efter födsel och har därefter kört delamning. Mestadels amning och har trappat ner till cirka 30-80 ml 2-4 gånger per dygn. Ammar cirka 8-12 gånger också. Problemet är att bebis stundvis inte blir mätt och då är brösten liksom tömda. Hon blir jättefrustrerad vid bröstet och sedan ledsen och gör alla tecken för hunger. Bebis är 5 veckor. Jag vill verkligen helamma och ska träffa amningsstöd via BVC men vill gärna höra era erfarenheter och tips! Känner mig ibland så nedslagen men kommer inte ge upp hoppet om helamning ännu!

• Svar på tråden Vill gå från delamning till helamning
  • TvillingmammaVästgöte

I dessa lägen skall man intensivamma . Det innebär att man tex stänger in sig med babyn i sovrummet och ammar så mycket man kan i ett par dagar. Då kommer mjölkproduktionen att öka. Se till att äta och dricka rejält också. Detta fick jag lära mig av BVC.

• xnfsm
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-05 11:06:43 följande:

I dessa lägen skall man intensivamma . Det innebär att man tex stänger in sig med babyn i sovrummet och ammar så mycket man kan i ett par dagar. Då kommer mjölkproduktionen att öka. Se till att äta och dricka rejält också. Detta fick jag lära mig av BVC.

Tack för tipset jag också hört att man kan göra så. det tycks inte vara mängden mjölk som är problemet utan snarare att det tar för lång tid för brösten att fyllas på, vilket gör att min bebis blir väldigt hungrig mellan påfyllningarna. Vet du hur man kan göra för att få brösten att fyllas på snabbare? Eller kanske är det så att man behöver få mjölkproduktionen att öka för att det inte ska ta helt slut mellan amningar. Obs jag Fattar att det inte helt tar slut men det finns inte tillräckligt för att nöja henne 
  • FuckGoggleAskMe

Inget fel med amma så mycket man kan och dessutom ge flaska. Huvudsaken är att barnet blir mätt. När barnet börjar med mat kan man ta bort flaskan. 

• TvillingmammaVästgöte
    xnfsm skrev 2023-09-05 23:34:48 följande:
    Tack för tipset jag också hört att man kan göra så. det tycks inte vara mängden mjölk som är problemet utan snarare att det tar för lång tid för brösten att fyllas på, vilket gör att min bebis blir väldigt hungrig mellan påfyllningarna. Vet du hur man kan göra för att få brösten att fyllas på snabbare? Eller kanske är det så att man behöver få mjölkproduktionen att öka för att det inte ska ta helt slut mellan amningar. Obs jag Fattar att det inte helt tar slut men det finns inte tillräckligt för att nöja henne 

Ja, du måste öka produktionen. Intensivamma under npgra dagar, vila, drick och ät mycket. Så ökar produktionen. 

Alternativt komplettera med flaska och ersättning, går bra det också. Jag gjorde så med mina tvillingar större delen av tiden. Jag helammande sex veckor, sen fick de först en flaska ersättning på kvällen. Sen fick de ibland också lite ersättning på dagarna när vi var ute på stan eller öppna förskolan, ville inte tvillingamma där. 

Men ju mer ersättning man ger, ju mer minskar mjölkproduktionen. Vid åtta månader var den så dålig att båda tvillingarna föredrog flaskan och vi slutade med amningen. 

• Aliona

Precis som andra har sagt så är det intensivamning som gäller. Ju mer du ammar, desto mer mjölk kommer du att producera. Till mig sade de på bvc att det skulle vara 24-72 timmar amning non-stop när bebisen är vaken. 

• Alexi

Jag bytte från delamning till hemamning när min äldsta var över en månad. Men det krävdes jobb i form av oerhört mycket amning från min sida. brösten blir aldrig helt tomma,  låt bebisen Anna och våga låta bli ersättnibgen. drick mycket också . 

sök på aningshjälpen på nätet, de har mycket info. 

• vissli

Vad är skälen stt du vill helamma? 

Jag kände som du lite vid första barnet vilket gjorde att mitt fokus hamnade på amning och inte på bebisen. Det ångar jag idag. Vi landade i en delsmning då vilket gjorde att även pappan fick mkt närhet med bebis. Det blev rätt fint det med.

• xnfsm

Tack snälla för alla era svar, det uppskattas. Jag vill helst helamma eftersom att jag upplever att bebis får problem med magen så fort vi ger ersättning trots att vi har testat olika sorter. Sedan känns det också mer praktiskt att helamma samt fördelarna för barnets hälsa. Men jag tror tyvärr också att det blivit en slags fix idé för mig att klara att gå över till helamning? Har gett mig 17 på att jag ska klara det? så jag förstår hur du menar Vissli.

Just nu ger vi ersättning ca Två till tre gånger per dygn och det känns hemskt att inte ge henne hon är jättehungrig men jag antar att man får stå ut då och fortsätta låta henne tutta trots att hon blir frustrerad vid bröstet.

• TvillingmammaVästgöte
    xnfsm skrev 2023-09-06 07:31:44 följande:

Tack snälla för alla era svar, det uppskattas. Jag vill helst helamma eftersom att jag upplever att bebis får problem med magen så fort vi ger ersättning trots att vi har testat olika sorter. Sedan känns det också mer praktiskt att helamma samt fördelarna för barnets hälsa. Men jag tror tyvärr också att det blivit en slags fix idé för mig att klara att gå över till helamning? Har gett mig 17 på att jag ska klara det? så jag förstår hur du menar Vissli.

Just nu ger vi ersättning ca Två till tre gånger per dygn och det känns hemskt att inte ge henne hon är jättehungrig men jag antar att man får stå ut då och fortsätta låta henne tutta trots att hon blir frustrerad vid bröstet.

Ja, många barn blir dåliga i magen av ersättning och en del blir förstoppade. Ersättningen är mycket mer svårsmält än bröstmjölken. 
  • vissli
    xnfsm skrev 2023-09-06 07:31:44 följande:

Det blir lätt en fix idé. Jag offrade massor av glädje och närhet med bebis pga att jag fick för mig att helamning var den enda vägen. Det slutade ändå med delamning,och en utsliten mamma länge. INTE värt det. Barnet har vuxit upp till ett glatt och friskt barn.

Nästa barn hade samma stsrt. Jag släppte min prestige pch gav ersättning och bröstmjölk om vartannat. 
Svar på tråden Vill gå från delamning till helamning