Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Anonym)

Jag behöver prata om min relation

Hej FL, 

Jag lever i en relation sedan 8 år tillbaka och jag mår stundtals inte bra i den. 

Våran relation är minst sagt en berg och dalbana och har varit så det senaste åren. Vi har perioder av lycka och attraktion till varandra, å andra sidan en relation som består av respektlöshet, drama och elaka pikar/kommentarer.

Pikarna/kommentarerna kan se ut som följande från min sambo
    -Åsikter om min kroppsfigur
    -Åsikter om hur jag klipper håret
    -Åsikter om hur jag spenderar min lediga tid
    -Åsikter om vad jag äter/dricker
    -Åsikter om hur jag spenderar mina egna pengar

När jag konfronterar min sambos kommentarer så är det ofta försvarsställning, invalidering eller offerkoftan som kryper fram. Exempelvis.
    Jag säger att jag blir upprörd/ledsen av att höra dig kommentera vad jag äter.
    Detta bemöts ofta av:
    -Va inte så känslig
    -Det säger jag bara för att jag är missnöjd med vår relation 
    -Jag försöker bara hjälpa dig att gå ner i vikt

Utöver ovan känner jag mig också kontrollerad. Bland annat har det hänt några gånger att min sambo snokar i min telefon, vill ha koll på var jag ska när jag går ut, när jag kommer hem från jobbet, vilka saker/kläder jag ska slänga etc. 

Vi har en allmänt dålig kommunikation med varandra. Jag känner att jag tassar på tårna och är obekväm med att ta upp känsliga frågor med min sambo. Det slutar ofta med att vi blir osams. Tar jag exempelvis upp att jag mår dåligt i relationen så slutat diskussionen ofta med att vi pratar om min sambo och hur dåligt min sambo mår. Jag får helt enkelt sällan prata klart om mina känslor och behov. 

För ett år sedan va även min sambo otrogen mot mig. Men jag förlät det.

Varför behandlar man en människa på det här sättet?
    Kan min sambo ens vara nöjd i relationen?
    Varför har jag så svårt att lämna en så uppenbart dålig relation? 

• Svar på tråden Jag behöver prata om min relation
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (ppp) skrev 2023-09-08 11:39:29 följande:
    Och han, genom sina pikar om ditt utseende, får dig mer osäker, eller hur? Han gör det med flit. 

Du ger oss olika exempel på dåligt beteende från honom men det allra värsta är väl att han kontrollerar, tycker jag. Varför litar han inte på dig? Du har stått ut med att han varit otrogen (att du inte lämnade då?), han har fått en andra chans men hur hanterar han den? Jäkligt dåligt! Antar att han utgår från sig själv. Han vet hur lätt han var otrogen och tror kanske att du skulle göra detsamma om du fick chansen. 

Göm din telefon, se till att han inte kan logga in i den. Han har inget där att göra. Han ska inte bry sig om vad du har för kläder mm.

Men ja, jag hade inte stannat i en sådan relation, det är helt säkert. ta hjälp av några du litar på som kan stötta dig när du vill lämna.  

Ja det gör mig osäker när jag får kommentarer om mitt utseende. Jag är inte längre bekväm i min kropp som jag en gång var i tiden när jag tränade mycket. 

När min sambo snokade i min telefon så fick jag höra, efter att jag kom på min sambo, att det fanns oro för att jag var otrogen. Vilket jag absolut aldrig skulle kunna vara. 

I samband med att min sambo var otrogen så bestämde jag mig för att lämna. Jag blev otroligt ompysslad av min sambo och fick höra hur ångerfull min sambo var för sitt beteende. Otroheten rann ut i sanden och vi fortsatte relationen. 

När jag i efterhand har tagit upp att jag mår dåligt av otroheten så får jag höra att jag inte kan älta det hur länge som helst, jag måste gå vidare, otroheten berodde på att min sambo inte fick bekräftele från mig och att det var ett tecken på att min sambo inte mådde bra just nu. 

Jag har ändrat lösenordet på min telefon. Jag har ingenting att dölja i min telefon, men jag upplever det som obehagligt att någon annan ska ha tillgång till den. Jag har till och med stängt av notiser på min telefon för att min sambo kollar telefonen så fort jag får en notis. 

• Anonym (ppp)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:51:37 följande:

Jag har ändrat lösenordet på min telefon. Jag har ingenting att dölja i min telefon, men jag upplever det som obehagligt att någon annan ska ha tillgång till den. Jag har till och med stängt av notiser på min telefon för att min sambo kollar telefonen så fort jag får en notis. 

Bra det.
    Men du kanske borde tänka tillbaka på ditt beslut den gången och försöka hitta tillbaka varför du ville lämna. 
    Det är nog många som invaggats i trygghet när den ångerfulle otrogne försök lova guld och gröna skogar. Tyvärr är det ju oftast bara av ren desperation och de vill inte bli dumpade. 
  • Anonym (Anonym)
    Agda90 skrev 2023-09-08 11:49:11 följande:
    Hur hanterade han allt efter att otroheten uppdagades?
    Vad gjorde han för att du skulle kunna lita på honom igen?
    Att lägga skulden på dig är bara korkat. Du har inte tvingat honom att hoppa i säng med en annan kvinna.
    Otroheten är hans fel och hans ansvar enbart!
    Att ni inte har det bra i er relation är ert gemensamma ansvar. 

Min sambo berättade för mig om otroheten, det var alltså inte jag som upptäckte den. Min sambo har bland annat sagt 'Tycker du inte att det är bra att jag berättade om otroheten?' 'Det betydde ingenting' etc. 

Efter otroheten så fick jag väldigt mycket bekräftelse, men nu känns det som att vi sakta men säkert går tillbaka till det gamla beteendemönstret. 

• Tyra myra
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:40:47 följande:

Vi har varit hos tre parterapeuter och har en pågående session atm. 

Ställ dig själv frågan "Varför vill du rädda denna relation?"
    Ställ samma fråga till din sambo
    Agera sedan därefter
  • Anonym (LÄMNA)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:40:47 följande:

Vi har varit hos tre parterapeuter och har en pågående session atm. 

Om er relation efter tre parterapeuter fortfarande är usel och du mår dåligt så måste du inse att relationen inte går att rädda.

Förstår att det kan kännas jobbigt att bli ensam. Men om du inte lämnar kommer du aldrig ha en möjlighet att hitta en man som är schysst och som passar dig! Och som andra skrivit, du kommer i slutänden må bättre av att vara själv än med denna man. Det där hot-cold-agerandet och hela hans beteende är riktigt läskigt och psykopatiskt. Likaså att skylla sin otrohet och annat på partnern. 

Mitt råd, om du inte klarar av att lämna självmant, är att du går i egen terapi och får reda ut dina tankar och hur du ska gå vidare. Även om du lyckas lämna så kan det vara skönt att ha någon att prata med. Lätt att bli avtrubbad och tro att det är fel på en själv om partnern hela tiden påtalar det. Och att han är gullig och kärleksfull ibland kan aldrig väga upp det beteende du beskriver.

Vi har bara ett liv och alla förtjänar att bli behandlade med respekt och omsorg. Lämna, bygg upp dig själv och sök kärlek på annat håll!
  • Anonym (Processer)

Jag tänker att en relation som stundtals är "bra" men också innehåller kränkningar, otrohet och otrygghet faktiskt inte är bra på riktigt, utan just en problematisk relation.

Jag tänker att du gör helt rätt som lyfter din relation med andra och faktiskt funderar över separation. 8 år är lång tid att hamna i vanor och en vardag och självklart har ni haft bra delar också. Annars hade det varit mer uppenbart.

Det finns processer i relationer som inte är så sunda. Att ni stundtals har det bra. Men hur bra är det egentligen när du faktiskt har en sambo som beter sig på ett sätt som gör att du behöver hitta fungerande strategier för att vara trygg. Och där det är ditt fel att han beter sig illa.

• prospicientia

Jag hör vad du säger. Men kan du inte göra både och? Kan du inte stanna kvar och samtidigt långsamt förbereda dig för en annan relation? Så behöver du inte stressa, menar jag, utan kan lämna först när du börjat inleda något med någon som det verkar fungera med. Förr eller senare måste du ju dock ta beslutet, såklart, eftersom jag hör att du inte egentligen inte villa leva i den här relationen som den ser ut just nu.

• Anonym (Sanningen)

Det finns inga "lyckliga" perioder i en sådan relation som du beskriver. Det finns bara perioder där trakasserierna tar en paus. Det är INTE samma sak som att ni har det bra.

En relation ska alltid värderas efter den LÄGSTA nivån, inte den högsta.

Det du beskriver är skolboksexempel för en destruktiv relation. Du bör lämna den här mannen och aldrig se tillbaka. Tro mig.

• Xenia
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-08 11:51:37 följande:

Ja det gör mig osäker när jag får kommentarer om mitt utseende. Jag är inte längre bekväm i min kropp som jag en gång var i tiden när jag tränade mycket. 

När min sambo snokade i min telefon så fick jag höra, efter att jag kom på min sambo, att det fanns oro för att jag var otrogen. Vilket jag absolut aldrig skulle kunna vara. 

I samband med att min sambo var otrogen så bestämde jag mig för att lämna. Jag blev otroligt ompysslad av min sambo och fick höra hur ångerfull min sambo var för sitt beteende. Otroheten rann ut i sanden och vi fortsatte relationen. 

När jag i efterhand har tagit upp att jag mår dåligt av otroheten så får jag höra att jag inte kan älta det hur länge som helst, jag måste gå vidare, otroheten berodde på att min sambo inte fick bekräftele från mig och att det var ett tecken på att min sambo inte mådde bra just nu. 

Han lyckas alltså få det till att det egentligen var ditt fel att han var otrogen?!

Då kan ju du vara otrogen också. Du får ju inte heller någon bekräftelse av din sambo, tvärtom gör han allt för att ge dig dåligt självförtroende.

Inte för att jag annars förespråkar otrohet men i detta fall låter det som en väg att kunna lämna din sambo. 

Jag tycker det låter som du är utsatt för psykisk misshandel. Och precis som andra misshandlare är han snäll och ångerfull mellan varven, men fortsätter att misshandla.

Jag tror aldrig han ändrar sig. Beteendet är så inkört hos honom. Och du har accepterat det genom att inte lämna honom. Han har alltså ingen orsak att ändra sig.

Vad säger terapeuterna? Är han likadan där, skyller allt på dig? Förnekar han den psykiska misshandeln?
  • Anonym (Mannen)

Låter som att han varit utsatt för svek i tidigare relationer eller själv varit/är otrogen. Eller att något hände i barndomen som gjorde att han fick dålig självkänsla.

Ni måste iaf lära er att kommunicera och respektera varandra om er relation ska ha någon framtid.

Svar på tråden Jag behöver prata om min relation