• Anonym (TACK!!!!!)

Funkisskatten kommer tillbaka!

HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!

/s

• Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!
  • Anonym (Finansministern)
    Dimpen skrev 2023-09-09 09:40:05 följande:

Låt den som slitit ihop sitt kapital få ha det ifred. Varför ska andra dela dennes kaka och åka snålskjuts?
    Lika skattesats för alla och endast skatta en gång per intjänad krona. 

Vi får för stora ojämlikheter då, vilket leder till ökad kriminalitet, våld och misär. Ett sånt samhälle vill ingen leva i. Principen med skatt efter bärkraft är viktig och därför behöver beskattningen på kapital öka.
  • Dimpen
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 09:47:54 följande:
    Vi får för stora ojämlikheter då, vilket leder till ökad kriminalitet, våld och misär. Ett sånt samhälle vill ingen leva i. Principen med skatt efter bärkraft är viktig och därför behöver beskattningen på kapital öka.
    Eller så lär sig de avundsjuka att inte vara kriminella för att andra är produktiva. De har också valet att göra nåt vettigt av sina liv. De är problemet, inte den som tjänar pengar.
    Mina beskattade och surt förvärvade pengar är mina och dessa bestämmer jag själv hur jag vill disponera. Det gör alla med sina pengar. Väljer man att inte ha några pengar så har man ingen rätt att stjäla andras.
    Jämlikhet = alla reder sig själv och bestämmer själv.
  • Anonym (Blåklocka)

För väldigt många lönar det sig faktiskt inte att jobba.

Jag var sjukskriven en längre period pga en allvarlig skada. Jag fick ut 80 procent av lönen, samt ett bostadsbidrag jag inte haft rätt till när jag arbetade och sjukersättning från facket. När jag dessutom kunde leva mycket billigare som sjukskriven än när jag arbetade - slapp resor till och från jobbet, behövde inte tvätta lika ofta, kunde äta väldigt billigt och hade tid att laga mat etc - hade jag faktiskt under de allra flesta månader bättre ekonomi och mer pengar över än när jag jobbade.

Det är en sorglig insikt.

Bland alla äldre i min släkt och umgängeskrets är det också tydligt att de som har jobbat ett helt liv har bara marginellt bättre pension än de som nästan aldrig har jobbat, alltså varit hemmafruar nästan hela livet. I just detta fall tycker jag förstås att hemmafruar ska ha en lika bra pension eftersom det på deras tid var ett heltidsjobb att ta hand om barn och hem. Men man undrar om det kommer att se likadant ut för vår generation när vi blir gamla, att det inte kommer att synas i pensionen vilka som har jobbat eller inte.

Dimpen skrev 2023-09-09 09:55:47 följande:
    Eller så lär sig de avundsjuka att inte vara kriminella för att andra är produktiva. De har också valet att göra nåt vettigt av sina liv. De är problemet, inte den som tjänar pengar.
    Mina beskattade och surt förvärvade pengar är mina och dessa bestämmer jag själv hur jag vill disponera. Det gör alla med sina pengar. Väljer man att inte ha några pengar så har man ingen rätt att stjäla andras.
    Jämlikhet = alla reder sig själv och bestämmer själv.
    Pengar som återstår efter att skatten är dragen får du förstås disponera över hur du vill. Det säger jag inte emot.

Egoism = alla reder sig själv och bestämmer själv.

För övrigt så var det ärvda pengar som diskussionen handlade om. Den som lever på arv har inte jobbat en timme för dem. Det har någon annan gjort. Det är ju alltså fel enligt din egna princip, så då kan vi vara överens om att de pengarna åtminstone borde beskattas.
  • Dimpen
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 10:00:53 följande:
    Pengar som återstår efter att skatten är dragen får du förstås disponera över hur du vill. Det säger jag inte emot.

För övrigt så var det ärvda pengar som diskussionen handlade om. Den som lever på arv har inte jobbat en timme för dem. Det har någon annan gjort. Det är ju alltså fel enligt din egna princip, så då kan vi vara överens om att de pengarna åtminstone borde beskattas.
    Egoism = tänk på mig själv och ta från andra. 
    Självständighet = alla reder sig själva och bestämmer själv.

Varför ska npgon utomstående ta mina föräldrars pengar där dom slitit ihop? Jag som barn kanske har offrat mycket i barndomen för att göra det möjligt för dem att trygga familjens framtid och så ska någon avundsjuk utomstående anse sig ha rätten till dessa beskattade pengar.
    Vill var och en sedan ge bort sina pengar så är det upp till dem. Det har ingen annan med att göra. De väljer själva hur de vill disponera dem. Din logik faller platt.
  • Anonym (Snyltande latmaskar vill ha andras pengar.)
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 09:47:54 följande:
    Ge bort allt du har till några kriminella först och se hur bra det fungerar. 
  • Anonym (Skatterdåligsysselsättning)
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 10:00:53 följande:

Inför det, så försvinner bara pengarna ut ur Sverige och placeras någon annanstans. Staten får ju tillbaka pengar på moms och skatter på det som investeras, handlas av dessa pengar ändå. Bort med att det ska vara skatt på allt, det skapar endast färre jobb.
  • Dimpen
    Anonym (Skatterdåligsysselsättning) skrev 2023-09-09 10:18:57 följande:
    Inför det, så försvinner bara pengarna ut ur Sverige och placeras någon annanstans. Staten får ju tillbaka pengar på moms och skatter på det som investeras, handlas av dessa pengar ändå. Bort med att det ska vara skatt på allt, det skapar endast färre jobb.
    Lika skatt för alla oavsett inkomst. Skatta för dem EN gång. Det är demokrati. Det säkrar också att pengarna stannar i landet. Mer skatt gör att kapitalet flyr. Det tjänar INTE staten på.
    Detta förstår vanligt funtade som inte är avundsjuka.
    Dimpen skrev 2023-09-09 10:12:35 följande:
    Egoism = tänk på mig själv och ta från andra. 
    Självständighet = alla reder sig själva och bestämmer själv.

Varför ska npgon utomstående ta mina föräldrars pengar där dom slitit ihop? Jag som barn kanske har offrat mycket i barndomen för att göra det möjligt för dem att trygga familjens framtid och så ska någon avundsjuk utomstående anse sig ha rätten till dessa beskattade pengar.
    Vill var och en sedan ge bort sina pengar så är det upp till dem. Det har ingen annan med att göra. De väljer själva hur de vill disponera dem. Din logik faller platt.
    Jag har redan svarat på din frågeställning, så det är märkligt att du upprepar den. Jag får väl utveckla lite mer så att du förstår då. Sverige är ett välfärdsland med en stor offentlig sektor som tar hand om sina medborgare. Det möjliggörs genom att folk betalar skatt. Vi som lever här är överens om att det är en bra samhällsmodell, för annars hade vi emigrerat till ett land som står utanför OECD och fungerar lite mer som du önskar.

I Sverige har vi också principen med skatt efter bärkraft, som innebär att man betalar en högre andel i skatt på höga inkomster. Därav den statliga inkomstskatten. Det är en rättviseprincip som är viktig att värna.

Men på senare år har utvecklingen gått åt fel håll. Sedan 1990 har skattetrycket sjunkit med 8% vilket motsvarar 478 miljarder mindre per år till statskassan. Det har lett till en underfinansierad välfärd och inkomstklyftor som orsakat ökad kriminalitet, våld och misär. Det går åt fel håll, minst sagt, så det är dags för ordningen att återställas och för Sverige att bli det som tidigare ansetts vara världens bästa land att leva i.
  • Anonym (Hur hade du tänkt, procentsats?)
    Dimpen skrev 2023-09-09 10:31:19 följande:
    Lika skatt för alla oavsett inkomst. Skatta för dem EN gång. Det är demokrati. Det säkrar också att pengarna stannar i landet. Mer skatt gör att kapitalet flyr. Det tjänar INTE staten på.
    Detta förstår vanligt funtade som inte är avundsjuka.
    Vilken procentskatt hade du tänkt dig för lika skatt?

Jag har en normalinkomst, min man tjänar en bit över 100 000 tusen i månaden.
    Vår dotter som precis gått ut gymnasiet och vill jobba 1 år innan hon pluggar vidare tjänar nu ca 25 000.

Ska det vara en låg procentskatt så att dottern får lön kvar så hon tycker att det ens är lönt att jobba eller är det min man som ska betala ytterst lite i skatt?

Hoppas att alla som bara betalar kommunalskatt vet att dom är tagare och bara dom som betalar statlig skatt är givare i samhället. Gränsen går vid 51 000 i månaden, det är alltså bara dom som tjänar mer som betalar mer än dom får tillbaka av samhället när det gäller skola, vård, polis, äldrevård osv.

Min man skulle gärna betala mindre i skatt samtidigt som vi ju vet att skatter även betalat skola till våra barn, sjukvård när en låg på sjukhus, äldrevård och boende för våra äldre släktingar. 

Våra skatter går ibland till fel saker och mycket till byråkrati men de flesta  som tjänar mindre än 51 000 i månaden vilken är en stor del av befolkningen skulle ju känna av ganska rejält om skatterna inte fördelades procentuellt.
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!