Funkisskatten kommer tillbaka!
HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!
/s
HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!
/s
Låt den som slitit ihop sitt kapital få ha det ifred. Varför ska andra dela dennes kaka och åka snålskjuts?
Lika skattesats för alla och endast skatta en gång per intjänad krona.
För väldigt många lönar det sig faktiskt inte att jobba.
Jag var sjukskriven en längre period pga en allvarlig skada. Jag fick ut 80 procent av lönen, samt ett bostadsbidrag jag inte haft rätt till när jag arbetade och sjukersättning från facket. När jag dessutom kunde leva mycket billigare som sjukskriven än när jag arbetade - slapp resor till och från jobbet, behövde inte tvätta lika ofta, kunde äta väldigt billigt och hade tid att laga mat etc - hade jag faktiskt under de allra flesta månader bättre ekonomi och mer pengar över än när jag jobbade.
Det är en sorglig insikt.
Bland alla äldre i min släkt och umgängeskrets är det också tydligt att de som har jobbat ett helt liv har bara marginellt bättre pension än de som nästan aldrig har jobbat, alltså varit hemmafruar nästan hela livet. I just detta fall tycker jag förstås att hemmafruar ska ha en lika bra pension eftersom det på deras tid var ett heltidsjobb att ta hand om barn och hem. Men man undrar om det kommer att se likadant ut för vår generation när vi blir gamla, att det inte kommer att synas i pensionen vilka som har jobbat eller inte.