• Anonym (Zombie)

Levt för länge

Livet blir mörkare för var dag som går. Det finns ingenting att se fram emot.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Levt för länge
  • Anonym (Fanny)

Börja träna. Det är alltid mitt svar. Man ser resultat på 1 vecka och ännu mer efter 1 månad. 3 mån senare kan du ha en helt ny, stark fysik. 

• Anonym (Zombie)
    Anonym (Fanny) skrev 2023-09-22 20:46:14 följande:

Börja träna. Det är alltid mitt svar. Man ser resultat på 1 vecka och ännu mer efter 1 månad. 3 mån senare kan du ha en helt ny, stark fysik. 

Brukar gå en promenad varje dag.
    Bör jag börja styrketräna alltså?
  • Anonym (Fanny)

Jag glömde det viktigaste. Det gör susen för välmåendet. 

Mår du så dåligt så ring vården. De kan ge psykologsamtal och vid behov antidepp. Men regelbunden träning slår det mesta. Har själv erfarenhet av långvarig depression och antidepp hjälpte inte. Prova 3 olika. När jag började träna började jag må bättre. Går igenom en kris just nu och träningen är min livlina.

• Anonym (Fanny)
    Anonym (Zombie) skrev 2023-09-22 20:47:55 följande:
    Ja, och man behöver inte gym. 

Är du man eller kvinna? Otränad? Beroende på då köp hem hantlar, band mm. Eller köp gymkort så tvingar du dig ut och får nya intryck.

Jag tränar hemma. Har hantelset som man kan byta vikterna, yogaband mm. Finns ju massor av tutorials på youtube. Gör till vana att följa 3-7 per vecka?
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Fanny) skrev 2023-09-22 20:52:58 följande:
    Ja, och man behöver inte gym. 

Är du man eller kvinna? Otränad? Beroende på då köp hem hantlar, band mm. Eller köp gymkort så tvingar du dig ut och får nya intryck.

Jag tränar hemma. Har hantelset som man kan byta vikterna, yogaband mm. Finns ju massor av tutorials på youtube. Gör till vana att följa 3-7 per vecka?
    Jag är kvinna.
    Har yogamatta hemma, så jag borde kunna få in lite styrkeövningar egentligen..
    Men jag har inte så bra ekonomi och ogillar gym för att miljön känns så hård.

Men jag kanske får fortsätta träna hemma.
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Zombie) skrev 2023-09-22 21:56:42 följande:
    Jag är kvinna.
    Har yogamatta hemma, så jag borde kunna få in lite styrkeövningar egentligen..
    Men jag har inte så bra ekonomi och ogillar gym för att miljön känns så hård.

Men jag kanske får fortsätta träna hemma.
    Gör det. Kroppens egna motstånd duger bra. 
    Armhävningar, utfallssteg, plankan. Utmana dig att bli bättre med tiden. 

Människan behöver projekt för att må bra. Och man behöver ha det lite fysiskt kämpigt för att kunna må bra. 
  • Anonym (Zombie)

Jag har stretchat lite idag... 
    Allt känns fortfarande helt värdelöst.

Det finns så mycket som saknas i mitt liv för att jag ska må bra. Det känns omöjligt att uppnå. :(

Nära vänner, en partner (jag har aldrig dejtat överhuvudtaget), äventyr men samtidigt lite trygghet, bra hälsa.

Det känns som att det är omöjligt för mig att ändra mitt liv så pass mycket som behövs för att det ska kännas värt att leva.

Projekt, ja det behövs. Men jag hittar ingenting som är intressant nog för att jag ska orka med något.. 

• Anonym (Men...)
    Anonym (Zombie) skrev 2023-09-23 22:00:01 följande:

Jag har stretchat lite idag... 
    Allt känns fortfarande helt värdelöst.

Det finns så mycket som saknas i mitt liv för att jag ska må bra. Det känns omöjligt att uppnå. :(

Nära vänner, en partner (jag har aldrig dejtat överhuvudtaget), äventyr men samtidigt lite trygghet, bra hälsa.

Det känns som att det är omöjligt för mig att ändra mitt liv så pass mycket som behövs för att det ska kännas värt att leva.

Projekt, ja det behövs. Men jag hittar ingenting som är intressant nog för att jag ska orka med något.. 

Fast din psykiska hälsa förändras ju inte över en dag för att du stretchat lite. Du får nog försöka längre och mer för att det ska ge resultat. Promenader är mycket bra. Ger mycket mer än att stretcha hemma.
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Men...) skrev 2023-09-23 22:08:21 följande:
    Fast din psykiska hälsa förändras ju inte över en dag för att du stretchat lite. Du får nog försöka längre och mer för att det ska ge resultat. Promenader är mycket bra. Ger mycket mer än att stretcha hemma.
    Jo jag vet att det inte förändras över en dag. 
    Jag går promenad varje dag sedan en tid tillbaka.

Trodde inte att det skulle ske underverk för att jag stretchade såklart. :)
    Menade bara att jag inte gjort mycket som innebär en förändring idag, bara det lilla att gå promenad och stretcha.

Menar nog mer att det var en beskrivning på hur de flesta dagar är för mig. Tråkiga, ångestfyllda och endast små försök till förändringar. :(
  • StudierKemi
    Anonym (Zombie) skrev 2023-09-23 22:14:08 följande:
    Jo jag vet att det inte förändras över en dag. 
    Jag går promenad varje dag sedan en tid tillbaka.

Trodde inte att det skulle ske underverk för att jag stretchade såklart. :)
    Menade bara att jag inte gjort mycket som innebär en förändring idag, bara det lilla att gå promenad och stretcha.

Menar nog mer att det var en beskrivning på hur de flesta dagar är för mig. Tråkiga, ångestfyllda och endast små försök till förändringar. :(
    Du skriver ju att dina dagar är tråkiga. Vad tror du lösningen är?? Utöver promenaderna så behöver du aktivera skallen... Man behöver inte vara Einstein för att se sambandet. Om det är tråkigt så börjar man med nya hobbyer, varför inte ha en hobby för måndag, en annan för tisdag, o.s.v. Tro det eller ej - men det behöver inte nödvändigtvis kosta dig mycket mer. Måndagar kan vara aikido (självförsvar) efter jobbet. Tisdagar kan du spela schack på mobilen; rita 20-30 kvadrater på ett A4 papper, och sen kryssar du i varje gång du har avklarat ett schackparti (oavsett om du vunnit eller förlorat) på mobilen genom en app. Onsdagar, styrketräning hemma och se på film. Torsdagar, Corda 2 (matte för 7-9 klassare (9:ornas matte bör inte underskattas)), allt för att aktivera skallen... Fredagar: Kanske skriva upp sig på någon konstkurs? Detta var bara exempel såklart. Du får ju göra hur du vill. Du måste hitta något sätt för att aktivera logiken i skallen så att allt klarnar framför dina ögon. 
  • Anonym (Språkvän)

Ovanstående (StudierKemi) gav bra tips! Jag vill lägga till: lär ett språk! Börja med en app, t.ex. Duolingo är jättebra. Sedan, när du kommit en bit, börjar du låna böcker (easy-readers samt barnböcker) på det språket, lyssnar på musik på språket (översätt de ord du inte kan med hjälp av ett lexikon, finns även gratis på nätet t.ex. Glosbe), så småningom se på filmer med text på samma språk (inte svenska, då lär man sig inte så mycket). Man behöver inte förstå varje ord. Omge dig med språket!

Sedan kan du anmäla dig till en kurs i språket på ett studieförbund, det gör även att du kommer ut och träffar folk. Gå med i en Faccebookgrupp för folk som lär sig språket. Där kan man även bli Facebookvän, och så småningom diskutera helt andra saker med de vännerna. Kanske träffa dem IRL!

Res till landet... Om du har råd är det jättebra att gå en kurs på plats på något språkinstitut, och där träffar man även människor som också har åkt dit ensamma, och därför är öppna för att ha någon att gå ut med på fritiden. Att lära sig ett nytt språk kan öppna en hel värld, man kan t.ex. även lära sig laga det landets maträtter, köpa en flaska vin från det landet till o.s.v..

Fördelen är också att man känner sig bättre, mer kunnig och erfaren och världsvan när man behärskar ett främmande språk. Och det är något som ingen kan hindra en från att göra - jag menar: det kan vara svårt att komma in på en universitetsutbildning, det finns en massa krav för det, men ingen kan hindra en att lära sig språket själv så som jag beskrev!

...men du ska träna kroppen OCKSÅ! Båda är viktigt.

• Anonym (Zombie)
    Anonym (Språkvän) skrev 2023-09-24 10:17:22 följande:

Ovanstående (StudierKemi) gav bra tips! Jag vill lägga till: lär ett språk! Börja med en app, t.ex. Duolingo är jättebra. Sedan, när du kommit en bit, börjar du låna böcker (easy-readers samt barnböcker) på det språket, lyssnar på musik på språket (översätt de ord du inte kan med hjälp av ett lexikon, finns även gratis på nätet t.ex. Glosbe), så småningom se på filmer med text på samma språk (inte svenska, då lär man sig inte så mycket). Man behöver inte förstå varje ord. Omge dig med språket!

Sedan kan du anmäla dig till en kurs i språket på ett studieförbund, det gör även att du kommer ut och träffar folk. Gå med i en Faccebookgrupp för folk som lär sig språket. Där kan man även bli Facebookvän, och så småningom diskutera helt andra saker med de vännerna. Kanske träffa dem IRL!

Res till landet... Om du har råd är det jättebra att gå en kurs på plats på något språkinstitut, och där träffar man även människor som också har åkt dit ensamma, och därför är öppna för att ha någon att gå ut med på fritiden. Att lära sig ett nytt språk kan öppna en hel värld, man kan t.ex. även lära sig laga det landets maträtter, köpa en flaska vin från det landet till o.s.v..

Fördelen är också att man känner sig bättre, mer kunnig och erfaren och världsvan när man behärskar ett främmande språk. Och det är något som ingen kan hindra en från att göra - jag menar: det kan vara svårt att komma in på en universitetsutbildning, det finns en massa krav för det, men ingen kan hindra en att lära sig språket själv så som jag beskrev!

...men du ska träna kroppen OCKSÅ! Båda är viktigt.

Jag brukar sjunga, lyssna på musik mycket, spela gitarrspel och även studera flera språk på Duolingo redan, lite till och från, vilket jag gjort i flera år redan.

Jag studerar på universitet nu också, men en utbildning som jag tycker är väldigt tråkig.

Kanske ska söka någon annan utbildning istället. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Zombie) skrev 2023-09-22 20:47:55 följande:
    Ja, styrketräning är jättebra för psyket. Och så lite intervaller för att höja konditionen. Bara en promenad om dagen bygger inte en god fysik.
  • StudierKemi
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:45:05 följande:
    Ja, styrketräning är jättebra för psyket. Och så lite intervaller för att höja konditionen. Bara en promenad om dagen bygger inte en god fysik.
    Min kondition och fysik är bra, och jag promenerar (inte styrketränar) låånga perioder. Promenerar raskt med hög musik i hörlurarna 30 min + 30 min när tiden tillåter, hela somrarna t.ex. Och eftersom jag även är vegetarian och äter low-fat så anv. kolhydraterna Direkt när jag promenerar. Jag har en förbannelse över mig därför, för att jag alltid är smal. Det är kosten och promenaderna, och beviset för det är att jag var tjock som barn. Så underskatta inte vanliga, hederliga promenader. Dock så tröttnar jag ibland på att promenera och då styrketränar jag. Variation är jättekul.
Svar på tråden Levt för länge