• Anonym (Puh)

2 under 2 när blev det lättare?

Har precis fått andra barnet och storasyskonet är 22 mån äldre. De kvalar alltdå precis in på 2 under 2.

Just nu är det hektiskt alltså, nån är ju alltid missnöjd och gråter. Lilla ska amma och det är 474578 st bajsblöjor och massa nedkräkta handdukar och kläder.Stora ska underhållas och kan inte leka ensam. Jag och mannen tar varsitt barn och kollapsar i säng 1930 med ett barn i varje sovrum. Efter halvdan sömn är det bara att upprepa dagen.

Det är självvalt och vi är också glada för barnen som är önskade- men man undrar ju när det blir mer liv än att bara precis överleva dagarna? Ni som haft 2 under 3; när kände ni att det lättade?

• Svar på tråden 2 under 2 när blev det lättare?
  • Anonym (Puh)
    fjanten skrev 2023-10-01 07:55:00 följande:
    Ert "stora" barn är fortfarande ett väldigt litet barn, så att talet inte kommit igång är inte något uppseendeväckande, låt inte det kännas som ett problem. Barn är olika.

Hur skulle det vara med en sele eller sjal? Mina bebisar har ofta bott i selen dagtid de första månaderna... Ammat där, sovit där, och jag har fått händerna fria för syskon, mat, städ, tvätt, jobb m.m. Nej, alla bebisar gillar inte att bli burna, men ofta gillar bebisen det om den blir buren ergonomiskt och inte i en obekväm babybjörn. När de blir burna får de värme, närhet, hör förälderns hjärtslag, får rörelse, får "white noice" från hemmet... 
    har testat en sån blandning sele/sjal och en babybjörn och ingen var en hit. Är för dålig med sånt för att själv kunna knyta en bärsjal, försökte lära mig med första barnet men det slutade med att vi båda grät av frustration :)
  • fjanten
    Anonym (Puh) skrev 2023-10-01 09:12:26 följande:
    har testat en sån blandning sele/sjal och en babybjörn och ingen var en hit. Är för dålig med sånt för att själv kunna knyta en bärsjal, försökte lära mig med första barnet men det slutade med att vi båda grät av frustration :)
    Då rekommenderar jag ergobabys eller tulas selar, ergonomiska - till skillnad mot babybjörns skräp till selar 😊
  • Anonym (14)

"Skräpet" Babybjörn funkade bra med mina 4 och den kommer mina barnbarn förmodligen använda med. 

• Anonym (N)
    Anonym (14) skrev 2023-10-01 11:27:40 följande:

"Skräpet" Babybjörn funkade bra med mina 4 och den kommer mina barnbarn förmodligen använda med. 

Jag förstår inte varför man väljer en oergonomisk barnsele, så inte är bra varken för barnens ryggar eller mammans ryggar när det idag finns mycket bättre och ergonomiska selar? 

Är det ekonomi? Baby-björn är billigare? 
  • fjanten
    Anonym (N) skrev 2023-10-01 11:54:52 följande:
    Jag förstår inte varför man väljer en oergonomisk barnsele, så inte är bra varken för barnens ryggar eller mammans ryggar när det idag finns mycket bättre och ergonomiska selar? 

Tvärtom är många av babybjörns selar dyrare.
  • Anonym (Puh)
    fjanten skrev 2023-10-01 10:52:48 följande:
    Då rekommenderar jag ergobabys eller tulas selar, ergonomiska - till skillnad mot babybjörns skräp till selar 😊
    Ergobaby hade jag till ettan och den ratades verkligen HELT😁.
  • Anonym (Puh)

Jag behöver en sele som är lätt och failsafe att få på, som INTE har massa remmar och inställningar hit och dit  eller där man ska skuffa runt barnet så det hamnar rätt. Sjal har jag verkligen försökt men jag klarar det inte. Har lagt timmar på övning men nej, jag får inte till knytandet. 

• Nässelfjärilen

Jag köpte en Babybjörn Mini 3D och det har varit ett av de bästa köpen jag gjort. Har använt den till bägge barn och har aldrig upplevt den som oergonomisk eller obekväm. Lånade ut den till min svägerska till hennes tredje barn och hon önskade att hon hade haft den till sina två första barn då hon fann den riktigt bekväm och lätt att använda. 

Så jag har inte alls upplevelsen att Babybjörns selen är skräp :) 

Mitt tips är Marketplace. Andrahandsmarknaden för bebisgrejer är enorm och hade jag inte varit en färsking gällande Marketplace när jag fick nr 1 så hade jag köpt allt jag köpte nytt där :) 

• Anonym (14)
    Anonym (N) skrev 2023-10-01 11:54:52 följande:

Hur gammal du? 1993 fanns några få märken, BB var dyrast och känt världen över. De hade redan ett andrahandsvärde och det var möjligt att köpa en begagnad. Precis som andra produkter från dem.  Många kändisar i USA och GB sågs med bäbisen i BB. 
    (Ot: Tror Madonna och Victoria Beckham sågs med BB) 
    Min är typ BB original, marinblå med tryckknappar och jag kan säkert sälja den. Inte för mycket men den är fullt användbar efter 4 barn. 
    Visst har även BB utvecklats plus att det finns fler märken nu. Men nåt billigt skit var det inte och den är inte en ergonomisk katastrof. 
    Bärsjal var inte så känt då. 
  • Anonym (14)
    Nässelfjärilen skrev 2023-10-01 13:04:29 följande:

Jag köpte en Babybjörn Mini 3D och det har varit ett av de bästa köpen jag gjort. Har använt den till bägge barn och har aldrig upplevt den som oergonomisk eller obekväm. Lånade ut den till min svägerska till hennes tredje barn och hon önskade att hon hade haft den till sina två första barn då hon fann den riktigt bekväm och lätt att använda. 

Så jag har inte alls upplevelsen att Babybjörns selen är skräp :) 

Mitt tips är Marketplace. Andrahandsmarknaden för bebisgrejer är enorm och hade jag inte varit en färsking gällande Marketplace när jag fick nr 1 så hade jag köpt allt jag köpte nytt där :) 

Det jag sett är att det är säkrare knappar på dagens BB-selar jämfört med  min som har tryckknappar, dock med en säkerhetsgrej på. Men  precis som du säger- en sele från BB är inte nåt skräp. 
  • Anonym (N)

Anonym (14): Min fråga grundar sig på varför många fortfarande väljer att köpa dessa Baby-Björn, trots att det finns många fler märken och bättre ergonomiska selar att välja på idag. 

Jag hade också Baby-björn till mitt första barn, fans i princip enbart det märket. Sedan när jag fick mina andra aå fanns det mer att välja på, och framförallt ergonomiska selar som var bra för min rygg och för barnets rygg. Och dessutom mycket lättare att hantera. 

Så varför folk väljer oergonomiska Baby-björn istället för en bättre ergonomisk sele är en goda. Speciellt om baby-björn dessutom är dyrare. 

• Anonym (14)
    Anonym (N) skrev 2023-10-01 20:25:59 följande:

Anonym (14): Min fråga grundar sig på varför många fortfarande väljer att köpa dessa Baby-Björn, trots att det finns många fler märken och bättre ergonomiska selar att välja på idag. 

Jag hade också Baby-björn till mitt första barn, fans i princip enbart det märket. Sedan när jag fick mina andra aå fanns det mer att välja på, och framförallt ergonomiska selar som var bra för min rygg och för barnets rygg. Och dessutom mycket lättare att hantera. 

Så varför folk väljer oergonomiska Baby-björn istället för en bättre ergonomisk sele är en goda. Speciellt om baby-björn dessutom är dyrare. 

Men nyss undrade du om det var en ekonomisk fråga och de var billigare. Hur ska du ha det? 

Tydligen tycker folk de är bra, hanterbara och köper dessa "oergonomiska" BB trots din åsikt. 

Min är enkel, saknar lullull och är väldigt  lätthanterlig. 
  • Anonym (N)
    Anonym (14) skrev 2023-10-01 20:35:04 följande:
    Men nyss undrade du om det var en ekonomisk fråga och de var billigare. Hur ska du ha det? 

Tydligen tycker folk de är bra, hanterbara och köper dessa "oergonomiska" BB trots din åsikt. 

Min är enkel, saknar lullull och är väldigt  lätthanterlig. 
    Ja, jag undrade om baby-björn var billigare och att det är därför folk fortfarande köper den. Men nu var den tydligen inte ens billigare, vilket då innebär att det inte är en ekonomisk fråga. 

Så istället för att köpa en billigare ergonomisk sele så väljer folk att fortsätta köpa dyra oergonomiska selar (ja, babay-björn säger sig vara ergonomiska men de är tyvärr inte speciellt ergonomisk). Det går inte ihop för mig. 
  • Anonym (Em)

Jag har två barn med 15-månaders mellanrum, var själv med dem hela dagarna. Lillebror fick vara mycket i bärsjal, tog ett tag att lära mig knyta (testade med docka ett par ggr först), när det fungerade var det helt underbart! Hade båda händerna fria till storebror. 

jag var också noga med alla rutiner. Gick upp tidigt varje morgon och satte dem i vagnen för att följa storasyster till skolan. Gick efter det till öppna förskolan alt. badhus eller en släkting, fördelen på öppna förskolan var att lillebror kunde utforska och deras utbildade förskolelärare gärna hjälpte till medan jag ammade. Efter lunch blev det en långpromenad med båda i vagn, de sov såpass bra i vagnen att jag efter promenaden kunde vila lite själv. 

Eftermiddagarna var lite mer fri, till kvällen fick minsta ligga på mig på soffan tills att vi la oss och storebror sov i sin spjälsäng. 

Det blev mycket lättare när båda skolades in på förskolan samtidigt och båda var såpass stora att de lekte med varandra och kunde sysselsätta sig mer själva. De var då nästan 2 och 3 år gamla. jag såg till så att båda även var blöjfria till sin 2-årsdag. 

Det var slitsamt, men det blir värt det sen!

• Anonym (Puh)
    Anonym (Em) skrev 2023-10-02 11:48:04 följande:

Jag har två barn med 15-månaders mellanrum, var själv med dem hela dagarna. Lillebror fick vara mycket i bärsjal, tog ett tag att lära mig knyta (testade med docka ett par ggr först), när det fungerade var det helt underbart! Hade båda händerna fria till storebror. 

jag var också noga med alla rutiner. Gick upp tidigt varje morgon och satte dem i vagnen för att följa storasyster till skolan. Gick efter det till öppna förskolan alt. badhus eller en släkting, fördelen på öppna förskolan var att lillebror kunde utforska och deras utbildade förskolelärare gärna hjälpte till medan jag ammade. Efter lunch blev det en långpromenad med båda i vagn, de sov såpass bra i vagnen att jag efter promenaden kunde vila lite själv. 

Eftermiddagarna var lite mer fri, till kvällen fick minsta ligga på mig på soffan tills att vi la oss och storebror sov i sin spjälsäng. 

Det blev mycket lättare när båda skolades in på förskolan samtidigt och båda var såpass stora att de lekte med varandra och kunde sysselsätta sig mer själva. De var då nästan 2 och 3 år gamla. jag såg till så att båda även var blöjfria till sin 2-årsdag. 

Det var slitsamt, men det blir värt det sen!

Ah. Har inte gångavstånd till något tyvärr.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Puh) skrev 2023-10-02 12:41:39 följande:
    Ah. Har inte gångavstånd till något tyvärr.

Synd, men kanske bil eller buss?

Vad jag egentligen ville ha sagt med det var att jag mådde bra med rutiner, även barnen. Även att jag hittade aktiviteter att hålla fokus på som bidrog till att dagarna blev roligare och mer hållbara. 

Svar på tråden 2 under 2 när blev det lättare?