-
Behöver lite hjälp med tankar och reflektioner angående vad jag anser är ojämnställt i samborelation.Vi är i 40-års åldern varit tillsammans ett par år.För 1,5 år sedan flyttade sambon och dotter in i mitt hus, där jag bodde med mina 2 barn, då de bodde väldigt litet och därför föll det naturligt, då huset är stort att alla skulle få plats.Vi var i början överens om allt och ekonomi.Sedan hände någonting som så smått kom smygandes.Första året fick jag 5000:- plus sambon hjälpte till att betala mat varannan vecka.Sedan minskade översättning till 4000:- och lite pengar till mat ibland.Då vi båda bytte arbetsplats i början av året, fick vi därför ingen betald semester.Lönen blev då obetald 3 veckors semester för båda i juli. Vilket vi hade diskuterat att vi skulle hjälpas åt.I Augusti då så sattes bara 3000:- över till mig då sambon inte kunde ge mer pga dålig lön (jag fick också en dålig lön)Pengar till mat fick jag tjata om och det sattes över 800:- för mat (för en hel månad)Jag tänkte att sambon betalar igen det nästa månad då jag visste även skulle få en lite bonus och få ut lika mycket som jag tjänar innan skatt.Då kom september och översättning blev 3000:- och inget till mat.När jag påtalar detta så blir det bara massa gnäll och bråk.Så för egen vinnings skull så är sambon en snål egoist som i min värld inte betalar för sig och sparar så mycket som möjligt på min bekostnadNu när läget är som det är så måste jag hitta ett extra jobb för att ha råd med allt.Men sambon kan glassa omkring shoppa, köpa vad den vill, gå på bio med dottern mm.Jag anser att det är på min bekostnad då det är jag som i princip får stå för allt.Sambon hyr ut sin boende och har därav inga direkta kostnader där.Vi tjänar lika mycket per månad (förutom de månader sambon får bonus) och vi jobbar lika många timmar per dag.Är detta rimligt?Har försökt ta upp diskussionen men då blir sambon bara arg när det kommer till att diskutera pengar.Jag menar, tror sambon på fullaste allvar att med dottern äts det/ tvättas osv för 800:- i månaden (det är det mesta som bidras med efter tjat)Jag handlar då mat, tvättmedel, toalettartiklar mm. Jag lagar allt mat, försöka handla så billigt det bara går men vi är 5 st i hushållet vilket kostar.Månad/snittEl (dyrare på vintern): 2500:-Tv: 500:-Bredband: 500:-Sopor: 330Va: 625:-Mat/förbrukningsvaror: 4500-5000:-Bara här landar vi på ca 9500:-Är 3000:- verkligen rimligt?
-
Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?
-
Du ska ju inte gå med förlust när en vuxen person med en hel lön flyttar in. Känner du någon annan vuxen människa med barn som har 3000 kr i utgifter varje månad? Det är en löjlig summa och självklart ska han betala mer. Inkludera även för slitage av huset etc.
5000 kr plus mat ser jag som rimligt.
Annas kan han ju flytta ut igen och se om han kommer undan med mindre i utgifter. -
Alltså ärligt, släng ut honom. Han utnyttjar dig ju ekonomiskt. Det är ditt hus och tveklöst ska du stå för amorteringar, renovering mm som kommer med ägandet. Men att inte betala hälften av driftskostnader och mat för sig och dottern är inte ok. Konsumentverket har schabloner för dessa kostnader, googla. Knappast 800 i matkost för en vuxen + ett barn.
Föreslår att ni backar till särbo, det där funkar ju inte. När alla barn flyttat kan du sälja huset och så köper ni ett nytt, gemensamt boende. Eller, så fortsätter ni vara särbo. -
Såklart orimligt. Fråga honom varför han anser att du ska betala mer än han?
och varför gör du alla matinköp och lagar all mat?? Han ska väl göra hälften?
nej sätt hårt mot hårt. Det ör inte rimligt att du ska förlora ekonomiskt på att ha en relation. Då är det bättre att ni blir särbos och han får se över att skaffa ett större boende till sig och dottern. Du sitter ju faktiskt på huset här, du har ju makten att diktera villkoren, passar det inte får han flytta ut. -
Helt orimligt, han utnyttjar dig idagsläget. Ni borde gå tillbaka till att han betalar 5000 + handlar mat varannan vecka.
Vill dock säga att det är sjukt bra att ligga på 5000 i mat och förbrukningsvaror för en barnfamilj - vi ligger nog på det dubbla och anser oss inte köpa någon lyxmat.
-
Nej, det är helt orimligt att han ska betala mindre än 5000kr+ mat. Be honom betala det han är skyldig hittills samt 5000kr+mat i fortsättningen eller så kan han flytta omgående. Han utnyttjar dig rejält !
-
Vad betalde han för sitt boende och Mat m.m innan ni flyttade ihop.
Tänker du får visa honom vad allt kostar och sen förklara att du ska ju inte behöva ta ett jobb till för att få det gå runt medan han glassar runt.
Vuxen människa måste förstå att 3800 kr inte kommer långt. Annars funsera på om du verkligen vill bo med honom.
En sak att tex betala mindre efter överenskommelse om den ena tjänar mer el under någon månad men inte jämt bara för att -
Ska anlita TS till att sköta min hushållsbudget ser jag. Rena drömsiffrorna.
Nej, 3.000kr är på tok för lite. Låter ju som att han låter dig betala så att han kan spara i madrassen.
Kräv att hans attityd förändras eller bryt. Det kommer inte att bli bättre med tiden om det fortsätter.
Sen får man ju ha viss respekt för om han inte vill bekosta amorteringar och renoveringar på huset om han inte är med och äger det. Men det såg jag inte i listan över kostnader heller. -
Betalar han andra saker som t ex bil? Det täcket oavsett inte upp era gemensamma kostnader på 9.000kr.
Men låt honom gå och handla och ta hand om den budgeten en månad. Han fattar ju inte vad det kostar. Eller också har han något dolt typ spelmissbruk eftersom han blir arg.
-
Jag försökte läsa TS noga men hittar inga referenser till kön på sambon. Ändå har vi just nu 8 svar som alla förutsätter att sambon är en "han".
Är det månne dags att fundera litet på egna fördomar? -
Du vet redan själv att det inte är rimligt. Du begär inte ens någon hyra, bara dela på löpande utgifter inkl mat. Jaja, du väljer själv om du accepterar att bli utnyttjad eller om du sätter stopp. Låter som du redan accepterat det första.
Det är bara att att meddela att antingen gör sambon rätt för sig eller så flyttar denne ut.
Vad är då en rimlig ekonomisk uppdelning? Ja, det beror ju på den gemensamma uppgörelse som ni bägge tycker är rättvis och är nöjda med. Det kan se olika ut i olika familjer.
Personligen anser jag att om man har ungefär samma inkomster bör man dela lika på utgifterna. Har den ena betydligt högre inkomster (hyresintäkt, lön, f-bidrag, sjukersättning spelar ingen roll) så bör denne också betala mer. Har noll med kön att göra anser jag.