-
Behöver lite hjälp med tankar och reflektioner angående vad jag anser är ojämnställt i samborelation.Vi är i 40-års åldern varit tillsammans ett par år.För 1,5 år sedan flyttade sambon och dotter in i mitt hus, där jag bodde med mina 2 barn, då de bodde väldigt litet och därför föll det naturligt, då huset är stort att alla skulle få plats.Vi var i början överens om allt och ekonomi.Sedan hände någonting som så smått kom smygandes.Första året fick jag 5000:- plus sambon hjälpte till att betala mat varannan vecka.Sedan minskade översättning till 4000:- och lite pengar till mat ibland.Då vi båda bytte arbetsplats i början av året, fick vi därför ingen betald semester.Lönen blev då obetald 3 veckors semester för båda i juli. Vilket vi hade diskuterat att vi skulle hjälpas åt.I Augusti då så sattes bara 3000:- över till mig då sambon inte kunde ge mer pga dålig lön (jag fick också en dålig lön)Pengar till mat fick jag tjata om och det sattes över 800:- för mat (för en hel månad)Jag tänkte att sambon betalar igen det nästa månad då jag visste även skulle få en lite bonus och få ut lika mycket som jag tjänar innan skatt.Då kom september och översättning blev 3000:- och inget till mat.När jag påtalar detta så blir det bara massa gnäll och bråk.Så för egen vinnings skull så är sambon en snål egoist som i min värld inte betalar för sig och sparar så mycket som möjligt på min bekostnadNu när läget är som det är så måste jag hitta ett extra jobb för att ha råd med allt.Men sambon kan glassa omkring shoppa, köpa vad den vill, gå på bio med dottern mm.Jag anser att det är på min bekostnad då det är jag som i princip får stå för allt.Sambon hyr ut sin boende och har därav inga direkta kostnader där.Vi tjänar lika mycket per månad (förutom de månader sambon får bonus) och vi jobbar lika många timmar per dag.Är detta rimligt?Har försökt ta upp diskussionen men då blir sambon bara arg när det kommer till att diskutera pengar.Jag menar, tror sambon på fullaste allvar att med dottern äts det/ tvättas osv för 800:- i månaden (det är det mesta som bidras med efter tjat)Jag handlar då mat, tvättmedel, toalettartiklar mm. Jag lagar allt mat, försöka handla så billigt det bara går men vi är 5 st i hushållet vilket kostar.Månad/snittEl (dyrare på vintern): 2500:-Tv: 500:-Bredband: 500:-Sopor: 330Va: 625:-Mat/förbrukningsvaror: 4500-5000:-Bara här landar vi på ca 9500:-Är 3000:- verkligen rimligt?
-
Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?
-
Hur ska man lägga fram det utan att det blir bråk/sura miner från hans sida?Han vet om att jag letar efter extra jobb (vet ej hur jag ska hinna med det med två barn på heltid, aktiviteter mm men får försöka) för att ha råd att sätta mat på bordet.Inte ett ljud om att han ska göra rätt för sig och betala för sig utan det är mer, hur ska du orka med att jobba mer än vad du gör idag.Jag har fått sälja massor av saker för att rädda pengar till mat. Vilket han vet om.Ändå förväntas det att jag ska fixa mat på bordet.Förstår inte vad som hände innan delade vi på kostnader mm. Jag skulle säga ifrån om han behövde betala mer ( han var rädd för att det inte alltid skulle räcka)När jag väl sa ifrån då pengarna från honom blev mindre och mindre, då blir han sur och arg.Han har blivit snål och girig.Våldsam är han inte, han blir bara arg, sur ignorerar mig när jag tar upp saker som jag inte tycker fungerar.Har jag tur får jag någon 100 lapp till mat annars får jag fortsätta sälja saker (har dock inget kvar att sälja nu)
-
Det är lika illa känner jag vilket kön det än är.Anonym (Irrelevant) skrev 2023-10-02 11:19:21 följande:Ändrar det på siffrorna och beteendet om könet inte stämmer?
Att snylta på någon annans pengar för egen vinnings skull. Fy. -
Meddelande borttaget
-
Jag håller med er bägge och min observation må ha varit något off topic, men jag tyckte ändå att det var intressant att alla svar genast utgick från att det var en man som var den som utnyttjade TS trots att det inte framgick, något jag tycker borde stämma till eftertanke.Anonym (Less) skrev 2023-10-02 11:51:18 följande:Det är lika illa känner jag vilket kön det än är.
Att snylta på någon annans pengar för egen vinnings skull. Fy.
Konstruktivt tips: Ha ett konto för gemensamma utgifter: Boende, el, bredband, sophämtning, whatever. Amortering på boendet ingår inte där om huset är endast ditt, det är en form av sparande. För över till kontot för utgifter så mycket att ni har lika mycket pengar var kvar att röra er med, dvs den som tjänar mer betalar mer till det. Ha ICA-/Coop-kort knutet till det kontot.
Det som sedan återstår på era egna konton, lika mycket var, är era egna pengar att spendera på vad ni tycker är viktigt för var och en av er. Om TS amorterar på huset har sambon utrymme till ett eget sparande. -
Prioritera dina barn och gör slut med mannen och be honom flytta ut. Även om han börjar betala tillräckligt under hot så kommer det bli likadant igen efter ett par månader.
Om du inte kan stå upp för dig själv så stå upp för dina barn! -
Skriv upp alla utgifter för hushållet och maten, och ta med räntebetalning också, fast inte amortering. Räkna ut vad hälften blir och justera lite för att du två barn och han bara ett, ge honom papperet och be honom betala det. Om han blir arg, fråga lugnt varför. Du får strunta i om han blir arg och sur, det är ju hans sätt att slippa betala och det går ut över dina barn.
Så han betalar ett belopp ungefär motsvarande endast maten, och får dessutom in hyra från sin bostad? Charmigt.
Ok om endast du handlar och lagar mat, men då hoppas jag att han tar hand om tvätt och städning eller något som motsvarar tiden som du lägger ner. -
När han väl har flyttat ut kan du ta in en inneboende så slipper du jobba extra nu när ekonomin är lite tuffare. Du verkar ju ha gott om plats, så det är definitivt en fördel en sån här period i livet.
-
Tyvärr vimlar det av liknande trådar här på forumet och de är oftast startade av kvinnor så det var inte direkt en långsökt gissning.Anonym (Jämställt?) skrev 2023-10-02 12:07:25 följande:Jag håller med er bägge och min observation må ha varit något off topic, men jag tyckte ändå att det var intressant att alla svar genast utgick från att det var en man som var den som utnyttjade TS trots att det inte framgick, något jag tycker borde stämma till eftertanke.
Konstruktivt tips: Ha ett konto för gemensamma utgifter: Boende, el, bredband, sophämtning, whatever. Amortering på boendet ingår inte där om huset är endast ditt, det är en form av sparande. För över till kontot för utgifter så mycket att ni har lika mycket pengar var kvar att röra er med, dvs den som tjänar mer betalar mer till det. Ha ICA-/Coop-kort knutet till det kontot.
Det som sedan återstår på era egna konton, lika mycket var, är era egna pengar att spendera på vad ni tycker är viktigt för var och en av er. Om TS amorterar på huset har sambon utrymme till ett eget sparande. -
Jag tvättar allt, han hjälper till med disk och ibland dammsuga.FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-02 12:21:35 följande:
Skriv upp alla utgifter för hushållet och maten, och ta med räntebetalning också, fast inte amortering. Räkna ut vad hälften blir och justera lite för att du två barn och han bara ett, ge honom papperet och be honom betala det. Om han blir arg, fråga lugnt varför. Du får strunta i om han blir arg och sur, det är ju hans sätt att slippa betala och det går ut över dina barn.
Så han betalar ett belopp ungefär motsvarande endast maten, och får dessutom in hyra från sin bostad? Charmigt.
Ok om endast du handlar och lagar mat, men då hoppas jag att han tar hand om tvätt och städning eller något som motsvarar tiden som du lägger ner.
Jag har räknat ut vad allt skulle kosta med räntorna och då landar vi på 8000:- per person ink mat.
Mina barn och jag tillsammans äter lika mycket som han gör själv.
Jag äter inte så mycket längre jag låter barnen äta sig mätta och han frossa för fullt, jag får äta det som blir över.
Jag tog upp idag att jag skulle behöva lite pengar att handla mjölk, smör mm
Svaret jag fick då var att -Nej, då handlar jag hellre min egen mat än ger dig mer pengar
Ok så man ska leva tillsammans men äta var för sig? Inte i min värld. -
Detta är min första tråd här inne?Anonym (Irrelevant) skrev 2023-10-02 11:59:45 följande:Jag tycker du ska sluta nu. Det är tydligt vem du är. Allt detta elände och du undrar hur du ska stå ut, stackars stackars dig. Säljer prylar för att köpa mat. Ett jobb till, å hur ska du orka. Din kroniska neurologiska sjukdomen verkar ligga lågt och det är ju för väl.
De som är nya på forumet reagerar kanske inte.
Jag har ingen sjukdom? vet inte vad du pratar om