-
Behöver lite hjälp med tankar och reflektioner angående vad jag anser är ojämnställt i samborelation.Vi är i 40-års åldern varit tillsammans ett par år.För 1,5 år sedan flyttade sambon och dotter in i mitt hus, där jag bodde med mina 2 barn, då de bodde väldigt litet och därför föll det naturligt, då huset är stort att alla skulle få plats.Vi var i början överens om allt och ekonomi.Sedan hände någonting som så smått kom smygandes.Första året fick jag 5000:- plus sambon hjälpte till att betala mat varannan vecka.Sedan minskade översättning till 4000:- och lite pengar till mat ibland.Då vi båda bytte arbetsplats i början av året, fick vi därför ingen betald semester.Lönen blev då obetald 3 veckors semester för båda i juli. Vilket vi hade diskuterat att vi skulle hjälpas åt.I Augusti då så sattes bara 3000:- över till mig då sambon inte kunde ge mer pga dålig lön (jag fick också en dålig lön)Pengar till mat fick jag tjata om och det sattes över 800:- för mat (för en hel månad)Jag tänkte att sambon betalar igen det nästa månad då jag visste även skulle få en lite bonus och få ut lika mycket som jag tjänar innan skatt.Då kom september och översättning blev 3000:- och inget till mat.När jag påtalar detta så blir det bara massa gnäll och bråk.Så för egen vinnings skull så är sambon en snål egoist som i min värld inte betalar för sig och sparar så mycket som möjligt på min bekostnadNu när läget är som det är så måste jag hitta ett extra jobb för att ha råd med allt.Men sambon kan glassa omkring shoppa, köpa vad den vill, gå på bio med dottern mm.Jag anser att det är på min bekostnad då det är jag som i princip får stå för allt.Sambon hyr ut sin boende och har därav inga direkta kostnader där.Vi tjänar lika mycket per månad (förutom de månader sambon får bonus) och vi jobbar lika många timmar per dag.Är detta rimligt?Har försökt ta upp diskussionen men då blir sambon bara arg när det kommer till att diskutera pengar.Jag menar, tror sambon på fullaste allvar att med dottern äts det/ tvättas osv för 800:- i månaden (det är det mesta som bidras med efter tjat)Jag handlar då mat, tvättmedel, toalettartiklar mm. Jag lagar allt mat, försöka handla så billigt det bara går men vi är 5 st i hushållet vilket kostar.Månad/snittEl (dyrare på vintern): 2500:-Tv: 500:-Bredband: 500:-Sopor: 330Va: 625:-Mat/förbrukningsvaror: 4500-5000:-Bara här landar vi på ca 9500:-Är 3000:- verkligen rimligt? -
Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?
-
Det antyds att detta är en hittepåtråd. Det kan det vara, men oavsett om den är genuin eller ej, så kommenterar vi alla utifrån de fakta vi fått. Kanske kan våra svar få någon osäker tjej att fundera över hopflyttning och då har ju våra svar varit till nytta. Ja, och kan det verkligen finnas sådana svinpälsar som här beskrivs? De borde enligt mitt förmenande leva farligt.
-
Nej men dina trådar har funnits i två år.Anonym (Less) skrev 2023-10-02 14:30:24 följande:Alla säger olika.
Hur delar man egentligen upp.
Halva driftkostnader ja men det är ändå lågt
Som vissa säger, visst borde han betala en del på räntan typ som en hyra också?
Annars hade jag alla dar i veckan valt tvärtom då tjänar man en massa pengar på någon annan.
Nej varken jag eller barnen är sjuka
Dessa problem började så smått i somras
I två år har vi inte ens bott tillsammans
-
Vet ej hur man räknar hyra på ett 200 kvm stort hus, där mitt garage på 110 kvm är ockuperat med hans båt. Har inget att jämföra med.FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-02 14:37:09 följande:Han borde betala en skälig hyra, som minimum hälften av drivskostnader, internet, hemförsäkring etc, och hälften av räntekostnaden. I en hyresrätt går viss del av hyran till räntekostnader, det är normalt. Amortering är däremot ett slags sparande för dig, så ingenting av det. Kolla också vad en hyra på en liknande lägenhet kostar, för att jämföra. -
Trodde faktiskt inte det fanns sådana människor på riktigt, tills jag själv blev drabbad.Goneril skrev 2023-10-02 14:46:48 följande:Det antyds att detta är en hittepåtråd. Det kan det vara, men oavsett om den är genuin eller ej, så kommenterar vi alla utifrån de fakta vi fått. Kanske kan våra svar få någon osäker tjej att fundera över hopflyttning och då har ju våra svar varit till nytta. Ja, och kan det verkligen finnas sådana svinpälsar som här beskrivs? De borde enligt mitt förmenande leva farligt.
Har bott själv med barnen i 10 år innan jag äntligen kände jag träffat en likasinnad.
Tyvärr gick jag på en nit och blev lurad verkar det som -
Det måste väl finnas andra 200m2 hus för uthyrning i en ort som går att jämföra med din. Och kolla vad det kostar att hyra garage eller förvaringsbod.Anonym (Less) skrev 2023-10-02 14:53:25 följande:Vet ej hur man räknar hyra på ett 200 kvm stort hus, där mitt garage på 110 kvm är ockuperat med hans båt. Har inget att jämföra med. -
Skit i att han blir sur. Det är inte din plikt att hålla honom på gott humör.Anonym (Less) skrev 2023-10-02 11:50:26 följande:Hur ska man lägga fram det utan att det blir bråk/sura miner från hans sida?Han vet om att jag letar efter extra jobb (vet ej hur jag ska hinna med det med två barn på heltid, aktiviteter mm men får försöka) för att ha råd att sätta mat på bordet.Inte ett ljud om att han ska göra rätt för sig och betala för sig utan det är mer, hur ska du orka med att jobba mer än vad du gör idag.Jag har fått sälja massor av saker för att rädda pengar till mat. Vilket han vet om.Ändå förväntas det att jag ska fixa mat på bordet.Förstår inte vad som hände innan delade vi på kostnader mm. Jag skulle säga ifrån om han behövde betala mer ( han var rädd för att det inte alltid skulle räcka)När jag väl sa ifrån då pengarna från honom blev mindre och mindre, då blir han sur och arg.Han har blivit snål och girig.Våldsam är han inte, han blir bara arg, sur ignorerar mig när jag tar upp saker som jag inte tycker fungerar.Har jag tur får jag någon 100 lapp till mat annars får jag fortsätta sälja saker (har dock inget kvar att sälja nu)
Våga stå upp för dig själv! -
Jag vet att det inte är så sexigt, men ni borde ha pratat igenom detta i och med att ni bestämde er för att flytta ihop. Men det är inte försent att ta samtalet nu....
Räkna ut vad allt kostar som är gemensamt, boende och vad som där ingår (el, internet, tv, avfall, försäkring mm), livsmedel och hygienvaror.
Ha gärna två gemensamma konton ni gör överföringar till vid löning.
Räkningskonto: Härifrån betalar ni alla era fasta gemensamma utgifter. Spärra gärna från uttag om det går.
Konsumtionskonto: Det använder ni för gemensamma inköp, såsom livsmedel och hygienvaror.
När du genom uträkningar visat vad varje utgift kräver för att täckas, så säger du att du förväntar dig att han bidrar med minst hälften. För konsumtion ska han nog bidra med mer - 1 vuxen och 1 barn (finns mallar för det med på nätet).
Detta förutsätter att ni då separat betalar era egna kostnader för sådant som kläder, make up, mobiltelefonkostnader, ej gemensamma nöjen mm.
Är han inte med på tåget så ska du överväga att lämna honom på perrongen= avbryta ert samboskap. -
TS. Han och dottern får flytta ut. Ge honom skriftligt 3 månader, så som man ska. Hans ansvar att lösa ett boende under den tiden till sig och dottern. Det - eller att han inser att han ska betala mer. Han har det ju rätt hyggligt eftersom du gör mycket av det praktiska i hemma också. Hur var det när han bodde själv? (men vill du verkligen bo med en så otrevlig person?)
-
Jag har inte läst allt men detta är vad jag förväntar mig och också ger när jag flyttar ihop med någon.
Äger en person bostaden så dras amorteringskostnader samt renoveringskostnader bort från summan det kostar att bo. Men räntan, sophämtning, el, internet etc ingår i det jag räknar till kostnad för boendet.
Mat och förbrukningsartiklar summeras ihop till en ungefärlig kostnad per månad.
Slutsumman av detta delas på två om man har lika eller iaf något så när lika inkomst. Lägg även in ev gemensamt sparande här.
Om en person tjänar betydligt mer än den andre så antingen delar man utefter % vad var och en tjänar eller så bor man så att den som tjänar minst klarar av att betala hälften och ändå kan ha lite guldkant på tillvaron.
Alternativt så lägger man ihop alla pengar, betalar allt som ska betalas och delar på det som blir kvar (även här räknas ev sparande in)
Har den ena barn men inte den andra, eller om man har olika många så bör den som har barn eller flest barn lägga lite mer för mat etc.
-
Sluta försök lösa det här och hitta sätt att samtala utan att han blir arg.Anonym (Less) skrev 2023-10-02 13:29:15 följande:Jag har precis sagt ifrån igen.
Nej han vill inte betala mer då köper han hellre egen mat.
Jag kan inte bara kasta ut hur som helst då hans dotter som är ett barn bor här.
De måste ha någonstans att ta vägen
Du inser ju själv att det är helt orimligt. Dottern har väl dessutom en mamma också plus att han har en egen lägenhet som han kan flytta tillbaka till.
Gör slut. Inse att du inte kommer få några pengar från honom under tiden han bor kvar men säg upp honom så att du också har det skriftligt. Och låt honom köpa egen mat under tiden han bor kvar. Kan leda till att du inte kan veckohandla för att han då kanske äter upp er mat.